دومین تونل شهری طویل دنیا افتتاح می شود

دومین تونل شهری طویل دنیا افتتاح می شود

http://www.bananews.irمعاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از بهره برداری آزمایشی تونل نیایش در روز شنبه ۲۸ بهمن ماه خبر داد و گفت: این تونل از سوی انجمن تونل سازی جهان به عنوان دومین تونل طویل دنیا در سال ۲۰۱۲ شناخته شد و به طور حتم یکی از نقاط اوج تونل سازی در کشور است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مازیار حسینی بیان کرد: پروژه تونل نیایش یک پروژه در ابعاد ملی و حتی فراملی است که در مدت زمانی استثنایی و با کیفیت مناسب و هزینه قابل قبول تحویل شهروندان می شود.
وی با بیان این که در آستانه بهره برداری آزمایشی تونل نیایش هستیم افزود : عملیات اجرایی این تونل از ۶ فروردین سال ۹۰ به طور رسمی آغاز شد و ما در ۲۴ اسفند همان سال جشن پایان حفاری تونل را برگزار کردیم . با این حساب عمده حفاری های تونل ۱۱ ماه به سرانجام رسید و سپس مراحل بعدی کار از جمله تثبیت ، بتن ریزی کف ، عایق بندی، زه کشی وغیره در دستور کار قرار گرفت.
حسینی با اشاره به این که تونل نیایش ۱۰ هزار و ۲۵۲ متر طول دارد تصریح کرد: برای نخستین بار در تاریخ کشور دو راهی ها را تجربه کردیم و در تونل نیایش عملیات اجرایی دو راهی ها انجام شد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: عملیات تونل نیایش یکی از بزرگترین عملیات حفاری شده در زمین آبرفتی و دقیقا در زیر دریاچه پارک ملت قرار دارد .
حسینی با بیان اینکه تونل نیایش در سال ۲۰۱۲ در انجمن تونل سازی جهان مطرح شد گفت : این تونل از سوی انجمن تونل سازی جهان به عنوان دومین تونل طویل دنیا در سال ۲۰۱۲ شناخته شد و به طور حتم یکی از نقاط اوج تونل سازی در کشور است .
معاون شهردار تهران اضافه کرد: تمام تلاش مان را کردیم که هیچ درختی در پارک ملت قطع نشود که خوشبختانه این موضوع اتفاق نیافتاد و هیچ درختی از این پارک کم نشد.
حسینی در ادامه با اشاره به روش های نوینی که در تونل نیایش به کار گرفته شده است اظهار کرد: ما زمانی که در میانه راه بودیم تیارک اروپا با طراحی ۲۰۰۴ بود اما در سال ۲۰۱۲ تیارک ۲۰۱۱ ابلاغ شد و ما تصمیم گرفتیم بر اساس تیارک ۲۰۱۱ مباحث مربوط به تهویه، تاسیسات و غیره را انجام دهیم.
وی با تاکید بر اینکه تونل نیایش براساس اخرین استانداردهای روز دنیا است خاطر نشان کرد: ما دو تونل مجزا داریم که برای حفظ ایمنی و فضای تخلیه امن یک میان دو راهی را باید حفر می کردیم .که طبق استانداردها این کار انجام شد.
حسینی اضافه کرد: تونل نیایش در یکی از مناطق بسیار آبدار تهران حفاری شده و جهت تونل شرقی – غربی است و این در حالی است که حرکت آب در تهران شمالی – جنوبی است با این حال به همت دوستان هم اکنون تونلی ساخته شده که یک قطره آب از هیچ کجای آن نمی چکد.
معاون شهردار تهران تاکید کرد : تونل نیایش تونلی امن با ویژگی های بهره برداری مناسب است که با همکاری پلیس راهبر و معاونت حمل و نقل ترافیک بهره برداری از آن به صورت مرحله ای انجام خواهد شد .
حسینی تصریح کرد: وقتی یه سازه ای به بهره برداری می رسد استقبال گسترده ای به جهت دیدن از این سازه صورت می گیرد به همین دلیل زمانی که تونل نیایش افتتاح شد بعد از دو هفته که تقاضای کاذب آن کاهش یافت خروجی کردستان نیز به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: تونل شمالی نیایش مسیر شرق به غرب است و خالی کننده ترافیک بزرگراه صدرخواهد بود .
حسینی با بیان اینکه تونل نیایش در ابتدا روزها باز خواهد بود افزود: عملا این اقدام برای تست آزمایشی تونل است و به طور حتم ظرف یک ماه این تونل کارکرد خود را پیدا خواهد کرد.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه مسیر غرب به شرق تونل نیایش نیز هم اکنون آماده است تصریح کرد: با وجود آماده بودن این مسیر نباید حجم ترافیک را به بزرگراه صدر وارد کنیم چرا که از نظر ایمنی صلاح نیست وقتی که جرثقیل های غول آسا (گنتری-کرین) در حال کار هستند ایمنی شهروندان را به خطر بی اندازیم .
حسینی با بیان اینکه بزرگراه صدر مسیر عابر پیاده نداشته است اظهار کرد: هم زمان با دو طبقه شدن این بزرگراه بهسازی بزرگراه صدر نیز در دستور کار قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران درپاسخ به این پرسش که میزان هزینه های تونل نیایش چقدر بوده است نیز گفت: برای پروژه صدر - نیایش یک میلیارد دلار بودجه پیش بینی شده بود که هم اکنون ۸۰۰ میلیارد تومان در تونل نیایش و ۳۵۰ میلیارد تومان در پروژه صدر قرارداد داریم که هیچ کدام از این قراردادها هنوز پر نشده است.

    نظرات