ساخت بزرگترین انبار سر پوشیده ترمینال لجستیک در بندر شهید رجایی

ساخت بزرگترین انبار سر پوشیده ترمینال لجستیک در بندر شهید رجایی

http://www.bananews.irیک شرکت خصوصی در حال ساخت بزرگترین انبار سرپوشیده ترمینال لجستیک ایران در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری کشور است که در حال حاضر ۴۰ درصد رشد فیزیکی داشته است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی کشورها با جهان بنادر است که ایران از این نظر دارای موقعیت‌های استثنایی بوده و باید از آن برای توسعه روابط و گسترش رونق اقتصادی استفاده کرد.
بندر شهید رجایی بیش از ۵۵ درصد ورود و خروج کالا را به کشور بر عهده دارد و بزرگترین بندر کانتینری ایران است.
این بندر جایگاه خود را پس از جنگ تحمیلی و از بین رفتن موقعیت بندر خرمشهر به دلیل آسیب‌های جنگ به دست آورد و با توجه به نزدیک بودن آن به ورودی خلیج فارس، خود را به عنوان اولین بندری که هر کشتی از تنگه هرمز می‌گذرد، نشان می‌دهد و به این منظور مسوولان جمهوری اسلامی ایران برای توسعه آن تلاش کردند.
عملیات کانتینری بنادر طی ۱۵ سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است و بندر شهید رجایی با این رشد، در میان بنادر کانتینری دنیا از رتبه ۹۶ در سال ۸۲ به رتبه ۴۴ در سال ۹۰ صعود کرد و طبق گفته فعالان این بندر می‌تواند به رتبه زیر ۲۰ نیز دست یابد
بندر کانتینری شهید رجایی در نزدیکی بندرعباس در حال حاضر ظرفیت اسمی ۳٫۵ میلیون TEU کانتینر را دارد که پس از اجرای طرح توسعه و با ورود اپراتورهای جدید که سازمان بنادر چند ماهی است وعده آن را می‌دهد، می‌تواند به شش میلیون TEU ظرفیت کانتینری خود را افزایش دهد.
بندر شهید رجایی یکی از ۱۱ بندر اصلی کشور در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد تا بتواند انجام معاملات را برای شرکت‌های داخلی و خارجی تسهیل کند.
این بندر از نظر جغرافیایی می‌تواند به هاب خلیج‌فارس برای ورود و خروج کانتینر تبدیل شود؛ امری که دولت به آن پی برد و در همین راستا تصمیم به ورود اپراتورهای جدید گرفت.
در حال حاضر در بندر شهید رجایی طرح توسعه‌ای در حال انجام است؛ راه اندازی ترمینال دو شهید رجایی یکی از این برنامه‌ها است که باید با ورود اپراتور جدید اقدامات لازم بدین منظور انجام شود.
انتخاب اپراتور دومی که از چند ماه پیش محل مناقشه سازمان بنادر و دریانوردی با یکی از بزرگترین شرکت‌های دریایی ایران شده است.
در بازدید خبرنگاران از بندر شهید رجایی، احداث بزرگترین انبار سر پوشیده ترمینال لجستیک ایران به چشم می‌خورد؛ محوطه‌ای بزرگ که باید برای دپوی کانتینر در بندر شهید رجایی ساخته شود اما مشکلات پیش آمده بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت کاوه پیشرفت آن را کند کرده است.
ترمینال دپوی کانتینر شرکت کاوه با ۸۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ساخته شده است و انبار سرپوشیده این ترمینال نیز در آن قرار دارد. این انبار به مساحت ۲۲ هزار متر مربع در حال احداث است.
در ترمینال دپوی کانتینر شرکت کاوه در بندر شهید رجایی پنج دستگاه RTG یا همان جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری کالا از کشتی فعال است که می‌تواند بین کانتینرها حرکت کرده و آنها را با سرعتی بالا جابه‌جا کند.
یکی از مواردی که در این بندر به چشم می‌خورد حضور کانتینرها با تعداد بالا در ترمینال‌های موجود است. حضور چنین جرثقیل‌هایی می‌تواند به سرعت جابه‌جایی کالا و کاهش زمان دپوی آن‌ها و تخلیه سریع بار از کشتی و بنادر کمک کند.
آنچه مسلم است ورود چنین کالاهایی به بندر بزرگ شهید رجایی برای افزایش میزان رضایتمندی شرکت‌های داخلی و خارجی در استفاده از این بندر به عنوان محل ترانزیت کالا بسیار اهمیت دارد که باید تمام این موارد توسط بخش دولتی و با همکاری بخش خصوصی مدیریت و اجرا شود.
در حال حاضر با وجود ظرفیت اسمی بالا در ترمینال دپوی کانتینر کاوه ظرفیت روزانه ورود و خروج کانتینر همزمان ۵۰۰۰ TEU است که با وجود جرثقیل‌های فعال و افزوده شدن تعداد دیگر امکانات می‌تواند به ۲۳ هزار TEU کانتینر افزایش پیدا کند.

    نظرات