هفت مهندس برجسته منتخب فرهنگستان علوم چه کسانی هستند؟

هفت مهندس برجسته منتخب فرهنگستان علوم چه کسانی هستند؟

http://www.bananews.irعصر روز گذشته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، مراسم معرفی و تجلیل از مهندسان برجسته کشور، استادان برجسته مهندسی و دانشمندان جوان برجسته مهندسی کشور را برگزار کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) انتخاب و معرفی این برگزیدگان فرآیند طولانی و پیچیده‌ای داشته که در آن به شاخص‌های بسیاری برای احراز بایستگی و شایستگی آنها در کسب این عناوین توجه شده است. در این مراسم از دکتر محمد تقی بانکی (در مهندسی عمران) مهندس خلیل پارسا (در مهندسی صنایع) و مهندس موسی رفان (در مهندسی برق) به عنوان مهندسان برجسته کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۳۹۱ تجلیل شد.

از نخستین دوره معرفی این برگزیدگان در سال ۱۳۸۳ تاکنون ۲۶ مهندس برجسته کشور، توسط فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران معرفی شده‌اند.

همچنین امسال در نخستین دوره معرفی و تجلیل از استادان برجسته مهندسی از دکتر علی خاکی صدیق (استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) و دکتر سیدعباس شجاع الساداتی (استاد مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس) تقدیر شد.

همچنین در سال جاری نخستین دوره معرفی و تجلیل از دانشمندان جوان برجسته مهندسی برگزار شد که فرهنگستان علوم دکتر خشایار مهرانی (دانشیار دانشگاه صنعتی شریف در زمینه مهندسی برق) و دکتر حسین رحامی (استادیار دانشگاه تهران در زمینه مهندسی عمران) را به عنوان نخستین دانشمندان جوان برجسته مهندسی کشور شایسته تقدیر شناخت.

در ادامه مرور کوتاهی داریم بر زندگی و تلاش‌های علمی برگزیدگان گروه علوم مهندسی فرهنگستلان علوم در سال ۱۳۹۱٫

مهندسان برجسته کشور

دکتر محمدتقی بانکی(مهندسی عمران)

او زاده به سال ۱۳۲۵ در تهران است و دکتری مدیریت ساخت و ساز خود را از دانشگاه میسوری امریکا دریافت کرده است و هم‌اکنون استادیاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی عمران را بر عهده دارد.

دکتر بانکی در کارنامه خدمات مهندسی خود بنیانگذاری صنایع و فعالیت‌های مهندسی بسیاری را دارد که از این جمله می‌توان به تاسیس نخستین مجتمع تولید فولاد آلیاژی کشور، تاسیس مجتمع فرآوری سنگ آهن و تولید کنستانتره سنگ آهن گل‌گهر سیرجان، تاثیر مجتمع فرآوری سنگ آهن و تولید کنستانتره سنگ آهن چادرملو و شروع ساخت سدهای مارون و کرخه در خوزستان و سد بارون در آذربایجان غربی اشاره کرد.

وی همچنین تصدی سازمان برنامه و بودجه را در سال ۱۳۶۸ برعهده داشته است که در آن زمان نخستین برنامه پنج ساله توسعه کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

دکتر بانکی فعالیت‌های آموزشی، تحقیقاتی و آ‌زمایشگاهی بسیاری از جمله تبدیل موسسه آموزش عالی شهید عباس‌پور به دانشگاه مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمک به احداث ساختمان دانشکده متالورژی دانشکده فنی دانشگاه تهران، کمک به احداث ساختمان دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کمک به احداث ساختمان دانشکده سلولزی دانشکده فنی دانشگاه تهران در گیلان را بر عهده داشته است.

****

مهندس موسی رفان(مهندسی برق)

او متولد ۱۳۳۷ در کازرون است و کارشناسی ارشد مهندسی برق و الکترونیک خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

مهندس رفان نیز خدمات بسیاری را در حوزه صنعت در کارنامه خود دارد که از آن جمله می‌توان به ایجاد و بنیان‌گذاری شرکت نیروترانس در شیراز به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان در سطح منطقه و جهان، انتقال دانش فنی ساخت ترانسفورماتورهای اندازه‌گیری به کشور، مشارکت در طراحی، ساخت و بنیان‌گذاری شرکت فرا به عنوان اولین شرکت EPC کار نیروگاه‌ آبی، بنیانگذاری شرکت توگا به عنوان اولین شرکت سازنده توربین گاز و بنیانگذاری ایجاد کارخانه لوکوموتیوسازی مپنا به عنوان نخستین سازنده‌ی لوکوموتیو‌های دیزل الکتریک اشاره کرد.

همچنین وی در حوزه خدمات آ‌موزشی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی، بنیانگذاری مرکز آموزش زبان‌های خارجی نیروی هوایی سپاه، بنیانگذاری مرکز آموزش و تعمیرات سیستم‌های موشکی زمین به هوا و زمین به زمین در سال‌های جنگ تحمیلی، بنیانگذاری مرکز آموزش خلبانی نیروی هوایی سپاه و بنیانگذاری مرکز تحقیقات و تولید پهپاد در طول سال‌های جنگ تحمیلی را بر عهده داشته است.

 

****

مهندس خلیل پارسا(مهندسی صنایع)

او در سال ۱۳۳۸ در فسا متولد شده است و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و مدیریت خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده است.

مهندس پارسا درکارنامه‌ی فعالیت صنعتی خود بنیانگذاری صنعت ترانس‌های اندازه‌گیری در ایران، انتقال دانش فنی و ساخت ترانس‌های اندازه‌گیری فشار قوی ۶۳ تا ۴۲۰ کیلو ولت، انتقال دانش فنی ساخت ترانس‌های ولتاژ خازنی و انتقال دانش فنی ساخت GCB را ثبت کرده است.

همچنین وی در بنیانگذاری مرکز تحقیقات مهندسی جهاد فارس و بخش متالورژی و مواد این مرکز به آزمایش‌های آکردیته، اندازه‌گیری و کالیبراسیون ابزار در توگا و موسسه پژوهشی ساخت تجهیزات نیروگاهی مشارکت داشته است.

****

اساتید برجسته مهندسی کشور

دکتر سیدعباس شجاع‌الساداتی(مهندسی شیمی)

وی متولد ۱۳۳۷ در یزد است و سابقه ۲۴ سال عضویت در هیات علمی دانشگاه را در کارنامه خود دارد.

شجاع‌الساداتی، دکتری تخصصی مهندسی شیمی - بیوتکنولوژی خود را از دانشگاه بیرمنگام انگلستان کسب کرده است و در رشته‌های میکروبیولوژی صنعتی، جداسازی زیستی، بیوتکنولوژی محیط زیست، مهندسی بیوشیمیایی و تکنولوژی آنزیم‌ها و نانو بیوتکنولوژی تدریس می‌کند.

وی همچنین در پروژه‌های پژوهشی بسیاری مانند تولید کیتین از پوست میگو و طراحی و ساخت بیوراکتور بستر آکنده زیموتیس، به کارگیری بیوفیلتر در حذف بو و گازهای سمی و تولید پروتئین تک یاخته از گاز طبیعی مجری طرح بوده است.

دکتر شجاع الساداتی تاکنون هدایت بیش از ۸۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و بیش از ۱۷ رساله خاتمه یافته دکتری را بر عهده داشته است.

********

دکتر علی خاکی صدیق(مهندسی برق)

او متولد سال ۱۳۴۱ در خرم‌آباد است و دکتری سیستم‌های کنترل خود را از دانشگاه سالفورد انگلستان دریافت کرده است.

وی در بیش از ۲۳ سال عضویت خود در هیات علمی دانشگاه، تدریس دروسی مانند سیستم‌های کنترل خطی، سیستم های کنترل مدرن، سیستم‌های کنترل دیجیتال، سیستم‌های کنترل چند متغیره و ریاضیات مهندسی پیشرفته را بر عهده داشته است.

دکتر خاکی صدیق همچنین مجری طرح‌های پژوهشی بسیاری از جمله بررسی وضعیت مهندسی کنترل و کاربردهای آن در ایران، طراحی و ساخت سیستم کنترل عمومی، توسعه‌ی طراحی و ساخت سیمولاتور دینامیکی توربین گاز و طراحی و ساخت سیستم مجتمع مونیتورینگ عملکرد تشخیص خطا اجزای مختلف توربین گاز بوده است.

او در طول سال‌های تدریس خود هدایت ۱۷۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۱۹ رساله دکتری خاتمه یافته را بر عهده داشته است.

****

دانشمندان جوان برجسته مهندسی کشور

دکتر خشایار مهرانی(مهندسی برق)

او در سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شده و دکتری مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده است. مهرانی هم‌اکنون عضو هیأت علمی همین دانشگاه است.

وی پیش از این نیز جایزه دکتر کسری برکشلی را برای رساله دکتری خود دریافت کرده و پژوهشگر برگزیده مرکز تحقیقات مخابرات نظری، پژوهشگر جوان نمونه دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر شایسته تقدیر این دانشگاه بوده است.

دکترمهرانی در طول سال‌های کوتاه تحصیل خود هدایت ۲۹ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دو پایان‌نامه دکتری را بر عهده داشته و بیش از ۱۰۰ مقاله به مجلات معتبر داخلی و خارجی و کنفرانس‌ها ارائه کرده است.

*********

دکتر حسین رحامی(مهندسی عمران)

او در سال ۱۳۵۵ در اراک متولد شده و دکتری سازه خود را ازدانشگاه علم و صنعت ایران دریافت کرده است. رحامی هم‌اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.

وی عضو وابسته فرهنگستان علوم TWAS است و از سوی این فرهنگستان عنوان محقق برگزیده جوان سال آسیا را دریافت کرده است. او همچنین از سوی بنیاد ملی نخبگان به عنوان نخبه کشوری انتخاب شده و دانشجوی نمونه کشور از دید انجمن مهندسین راه و ساختمان ایران بوده است.

دکتر رحامی تا کنون هدایت ۳۲ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یک پایان‌نامه دکتری را بر عهده داشته و در مجموع ۵۰ مقاله به مجلات معتبر داخلی و خارجی و کنفرانس‌ها ارائه کرده است.

    نظرات