تفکر صنعتی سازی مسکن در همه ابعاد ساخت و ساز باید حاکم شود

تفکر صنعتی سازی مسکن در همه ابعاد ساخت و ساز باید حاکم شود

www.bananews.irتهران - مدیرعامل سازمان توسعه مسکن وابسته به بنیاد مسکن گفت: امروز حرکت صنعتی سازی مسکن در کشور آغاز شده اما نکته مهم اینکه تفکر در این جهت باید در همه ابعاد ساخت و ساز حاکم شود تا به نتیجه لازم برسیم.

به گزارش بنا نیوز،'حسن فرد حصاری' روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: نیاز به تامین سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی اجتناب ناپذیر است اما تقاضای این بخش با روش سنتی تامین نخواهد شد.

وی یادآور شد: بالاترین میزان ساخت و ساز مسکن در کشور طی برنامه‌های اول تا سوم توسعه کمتر از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بود، اما در سال‌های نخست برنامه چهارم توسعه بتدریج از این رقم فراتر رفت.

مدیرعامل سازمان توسعه مسکن افزود: وزارت مسکن رسما اعلام کرده تا نیمه نخست سال ۱۳۹۰ در مجموع ۹۳۷ هزار واحد مسکونی طرح مهر در سطح کشور تحویل متقاضیان ذیربط خواهد شد.

وی تاکید کرد: امروزه راهی غیر از ساخت وساز به روش صنعتی نداریم و از سوی دیگر برای حضور فعال در بازار صادرات خدمات فنی و مهندسی بویژه در منطقه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ساختمانی که بومی سازی شده باشند، ضرورت دارد.

مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن وزارت مسکن وشهرسازی از نیمه دوم ۱۳۸۷ روند تایید فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی سازی را به مورد اجرا گذاشت که تاکنون حدود ۹۰ فناوری مورد تایید قرار گرفته است.

فرد حصاری اضافه کرد: شرایط اقلیمی کشور و تنوع آب وهوایی ایران امکان بهره‌گیری از انواع فناوری‌های نوین ساختمانی را فراهم می‌سازد اما طراحی دقیق و اجرای استاندارد که منطبق با نیاز باشد اهمیت بسزایی دارد.

وی مدولارسازی (سری سازی)در شیوه صنعتی سازی مسکن در کشور را خواستار شد و گفت: جدیت در اجرای این روش ضمن جلوگیری از اتلاف مصالح ساختمانی سبب استاندارد سازی نیز می‌شود.

مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به تازگی اعلام کرد: سهم صنعتی سازی مسکن در کشور از رقم کمتر از پنج درصد در سال‌های نخست برنامه چهارم توسعه به حدود ۲۵ درصد در زمان حاضر رسیده است.

فردحصاری خاطرنشان ساخت: اجرای اسکلت ساختمانی به روش صنعتی به مفهوم این نیست که تمام شیوه ساخت صنعتی باشد بنابراین نمی‌توان به راحتی اذعان داشت که یک چهارم ساخت وساز مورد نیاز کشور به روش صنعتی اجرا می‌شود.

وی ضرورت پیوستگی در برنامه‌ریزی، طراحی، تولید و اجرای صنعتی سازی مسکن را در کشور مورد تاکید قرار داد و افزود: برای موفقیت این طرح باید سازندگان مورد حمایت مالی قرار گیرند و حمایت های لازم از آنها به عمل آید.

به گفته این کارشناس، صنعتی سازی مسکن نباید به انبوه‌سازی منحصر شود، بلکه انفرادی سازها نیز از این شیوه بهره بگیرند زیرا در سطح شهرها سهم انفرادی سازها به مراتب بیشتر از انبوه‌سازی است و از سوی دیگر در شهرهای جدید به شکل انحصاری باید انبوه سازی صورت گیرد.

براساس برنامه چهارم توسعه کشور قرار بود سهم انبوه‌سازی در پایان این برنامه (۱۳۸۸)به رقم ۲۰ درصد از کل ساخت و سازها برسد اما این رقم در سال گذشته به حدود ۴۴ درصد رسید و اکنون نیز از این رقم فراتر رفته است.

فردحصاری از گسترش فناوری‌های نوین ساختمانی در کشور استقبال کرد و گفت: محدودیت در این خصوص نباید قائل شد و باید اجازه بدهیم شرایط حاکم بر بازار دست به انتخاب مطلوب بزند و درعین حال مساله لرزه خیزی کشور بدلیل وقوع بر کمربند زلزله نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران طبق داده‌های سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۸۵ سهم خانه‌هایی که دارای اسکلت فلزی و بتنی بوده‌اند از مجموع نزدیک به ۱۷ میلیون واحد مسکونی بالغ بر ۳۸ درصد بود.

 

    نظرات