رؤیای "پل خلیج فارس" یک قدم دیگر به تحقق نزدیک شد

خبر بقایی ، به همان اندازه که برای ایرانی ها " خوش" است ، برای اماراتی هایی که می دانند با راه اندازی پل خلیج فارس و بندرگاه قشم ، باید با درآمدهای راحت الوصول کنونی وداع کنند ، ناخوشایند است

این خبر خوشی بود که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی در "اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی" اعلام کرد و افزود: طرح هایی نیز در دست اجرا داریم که با بهره مندی از ظرفیت های قشم و چابهار به کشتی‌هایی که در خلیج فارس و دریای عمان تردد می‌کنند ، سوخت رسانی کنیم.

احداث پل خلیج فارس که می تواند قشم را به پایانه استراتژِیک واردات و صادرات ایران تبدیل کند ، حدود ۴۰ سال است که تنها بر روی کاغذ و صرفاً در حد شعار مطرح می شود اما سال گذشته با تأکیو وِیژه احمدی نژاد مبنی بر این که "پل خلیج فارس باید ساخته شود" مقدمات اجرایی شدن این پروژه فوق مهم ملی فراهم شد و اینک حمید بقایی ، خبر می دهد که در همین یکی دو روز آینده ، برنده مناقصه نیز مشخص خواهد شد تا به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

چرا این پل برای ایران مهم است؟

بسیاری از سواحل جنوبی ایران نه تنها اکنون توانایی پذیرش کشتی های بالای ۱۰۰ هزار تنی را ندارند بلکه در آینده نیز به دلیل مشکلات فنی ، محدودیت های محیطی (مانند عمق آب در بنادر) و برخی مسائل مالی ، این امکان را نخواهند داشت. از این رو ، از سال های گذشته کشتی هایی که به مقصد ایران بار حمل می کنند ، به ناچار در بنادر امارات - که قابلیت پذیرش کشتی های ۲۵۰ هزار تنی را دارند - پهلو می گیرند و سپس بار آنها با کشتی های کوچک تر به ایران منتقل می شود و اماراتی ها ،از همین رهگذر سالانه میلیاردها دلار سود می کنند.

در چنین شرایطی ، سواحل جزیره قشم ، با عمق حدود ۴۰ متر در برخی نقاط ، این امکان را می دهد که ایران نیز اسکله ای مطابق با استانداردهای روز دنیا برای پذیرش کشتی های فوق سنگین در آن احداث کند.

با احداث این بندرگاه عظیم در قشم ، کشتی های حامل کالاها (به ایران - از ایران) به جای رفتن به بنادر دورتر جنوب خلیج فارس ، در قشم پهلو می گیرند.

به گزارش عصرایران ، این مساله باعث می شود پولی که اماراتی ها از بابت پذیرش کشتی ها و انبارداری و دیگر امور از ایرانی ها می گیرند ، از پروسه تجارت خارجی ایران حذف شود به گونه ای که برخی برآوردها حتی از صرفه جویی ۳۰ درصدی در هزینه ورود کالا به ایران خبر می دهند ؛ معنای دیگر این سخن ارزان تر شدن قیمت کالاها در بازار ایران است.

به علاوه کشتی های گذری نیز ترجیح خواهند داد به جای رفتن به سواحل دور دست امارات ، در همان وسط دریا و در جزیره قشم ، سوخت گیری کنند و خدمات بندری دریافت نمایند.

اما احداث بندرگاه در قشم ، فقط نیمی از راه حل است و نیم دیگر ، به همین پل خلیج فارس مربوط می شود.

پل خلیج فارس ، که دارای مسیر رفت و برگشت قطار نیز خواهد بود ، این امکان را فراهم می آورد که محموله های تخلیه شده در قشم ، به سرعت وارد ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی ایران قرار بگیرد و با سرعت فراوان به مقصد نهایی در اقصی نقاط کشور برسد و متقابلاً محصولات صادراتی ایران نیز با سرعت و سهولت به ترمینال دریایی صادرات می رسد.

از این رو ، می توان گفت ، خبر بقایی ، به همان اندازه که برای ایرانی ها " خوش" است ، برای اماراتی هایی که می دانند با راه اندازی پل خلیج فارس و بندرگاه قشم ، باید با درآمدهای راحت الوصول کنونی وداع کنند ، ناخوشایند است.

پل خلیج فارس ، نباید به سرنوشت پروژهای دیگر در باب "به درازا کشیدن" تبدیل شود.

 

    نظرات