انتخاب کتاب نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان به عنوان کتاب برگزیده دانشگاه‎های کشور

انتخاب کتاب نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان به عنوان کتاب برگزیده دانشگاه‎های کشور

http://www.bananews.irکتاب نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان که توسط پروفسور محمود گلابچی استاد برجسته دانشکده معماری دانشگاه تهران، استاد نمونه دانشگاه‏های کشور و چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران با همکاری دکتر کتایون تقی‌زاده و مهندس احسان سروش‌نیا تالیف گردیده است به عنوان کتاب برگزیده دانشگاه‎های کشور معرفی شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مراسم معرفی کتاب نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان با حضور رئیس دانشگاه تهران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقامات دانشگاهی و جمع کثیری از اندیشمندان، محققان، اساتید دانشگاه و نویسندگان در روز دوشنبه ۳۰ بهمن در دانشگاه تهران برگزار گردید.
فصل‎های اولیه این کتاب شامل مطالب گسترده‎ای در زمینه تعریف نانوفناوری، تاریخچه فناوری نانو و مفاهیم بنیادین نانو می‎باشد. کاربرد نانومواد در ساختمان، سطوح خودتمیزشونده و آسان‌تمیزشونده، نانوشیشه‌ها، نانوپوشش‌ها، نانوعایق‌ها، فناوری نانو و بتن در فصل‌‎های بعد به‎تفصیل بیان شده اند. فصل‎ها میانی کتاب به فناوری نانو و مواد پایه‌سیمانی، فناوری نانو و فلزات، نانوفناوری و تأسیسات ساختمان، نانوفناوری و انرژی، پایداری و محیط زیست‌، سطوح ضد باکتری و ضدمیکروب‎ اختصاص دارد. در آخرین فصول کتاب پارچه‌ها و غشاهای نانوبنیان، تصفیه‌کننده‌های نانو، فناوری نانو و چوب، مصالح خودترمیم‌شونده، مواد هوشمند و حس‌گرهای نانوبنیان مورد بحث و بررسی واقع شده‏اند. کتاب علاوه بر شش پیوست در زمینه دانش نانو و نانومواد، دارای واژه‌نامه فارسی به انگلیسی و نیز واژه‌نامه انگلیسی به فارسی جامعی در زمینه نانو و نمایه (فهرست موضوعی) می‎باشد.
فصل های مختلف کتاب و ضمائم آن عبارتند از:
فصل نخست: سیر تحول مصالح و ساختمان‌سازی
فصل دوم: نانوفناوری چیست؟
فصل سوم: تاریخچه فناوری نانو
فصل چهارم: مفاهیم بنیادین نانومواد
فصل پنجم: نانومواد در ساختمان
فصلششم: سطوح خودتمیزشونده و آسان‌تمیزشونده
فصل هفتم: نانوشیشه‌ها
فصل هشتم: نانوپوشش‌ها
فصل نهم: نانوعایق‌ها
فصل دهم: فناوری نانو و بتن
فصل یازدهم: فناوری نانو و مواد پایه‌سیمانی
فصل دوازدهم: فناوری نانو و فلزات
فصل سیزدهم: نانوفناوری و تأسیسات ساختمان
فصل پانزدهم: نانوفناوری، انرژی و پایداری زیست‌محیطی
فصل چهاردهم: سطوح ضد باکتری و میکروب کش
فصل شانزدهم: پارچه‌ها و غشاهای نانوبنیان
فصل هفدهم: تصفیه‌کننده‌های نانو
فصل هجدهم: فناوری نانو و چوب
فصل نوزدهم: مصالح خودترمیم‌شونده
فصل بیستم: مواد هوشمند و حس‌گرهای نانوبنیان
فصل بیست‌ویکم: سخن آخر
شش پیوست در زمینه دانش نانو
واژه‌نامه فارسی به انگلیسی
واژه‌نامه انگلیسی به فارسی
نمایه (فهرست موضوعی)
در انتهای هر فصل نمونه‌های عملی و پروژه‌هایی که در آن‌ها از مواد و مصالح نانوبنیان استفاده شده، به‌عنوان مطالعه موردی توضیح داده شده است تا خواننده با نمونه‌های عینی و زمینه‌های کاربردی مصالح نانو آشنا شود. ۴۰ پروژه که همگی پس از سال ۲۰۰۰ میلادی اجرا شده و در زمره پیشرفته‏ترین ساختمان‌های جهان در زمینه نانو بشمار می‏روند به‌عنوان مطالعه موردی در انتهای فصول کتاب معرفی شده‌اند. بیش از ۷۰۰ تصویر رنگی کتاب، درک بهتر مفاهیم نانو و اطلاع از آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی در زمینه نانوفناوری را ممکن ساخته است.

    نظرات