تخریب ویلای غیرقانونی در تالاب انزلی

تخریب ویلای غیرقانونی در تالاب انزلی

http://www.bananews.irمدیرکل حفاظت زیست استان گیلان از تخریب یک باب ویلای سه طبقه غیرمجاز در تالاب انزلی با حکم دادستان صومعه سرا، خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) امروزه تصرفات، تغییر کاربری و تعرض به زیستگاه‌های ارزشمند، یکی از مهمترین عوامل تخریب و تهدید تنوع زیستی بشمار می‌رود و این مهم در خصوص زیستگاه‌های آبی تشدید می‌شود. با فرو ریختن دیواره امنیت و لایه‌های اولیه حفاظتی به واسطه ساخت و سازهای گوناگون، سطح دسترسی به زون‌های مرکزی زیستگاه‌ها بیشتر و راحت‌تر شده و ساختار امنیتی آنها بر هم می‌ریزد و این پدیده امنیت زیستگاه‌ها را تسریع می‌بخشد.

امیر عبدوس در جلسه محیط زیست استان گفت: در استان گیلان به دلیل کمبود سرزمین و تراکم جمعیت، تعرض به زیستگاه‌های بکر بیش از پیش به وقوع می‌پیوندد و سازمان‌های ذیربط در پیکاری مداوم با سوداگران، مشغول حراست از حقوق عمومی و جلوگیری از تضییع آن هستند.

وی در خصوص برخورد با شخصی که با تصرف غیرقانونی در سه چهارم هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش سرخانکل واقع در مرکز تالاب انزلی شروع به ساخت و ساز غیرقانونی کرده بود، خاطرنشان کرد: ابتدا با شکایت این اداره کل و ارگان‌های مربوطه توقف عملیات اجرایی آن اخذ و به نامبرده ابلاغ شد اما وی بدون توجه به حکم صادره به ساخت و ساز خود ادامه داد، لذا مجددا با پیگیری این اداره کل و ورود امور اراضی استان گیلان با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی حکم قلع و قمع ابنیه ساخته شده از سوی دادستان شهرستان صومعه‌سرا صادر و با همکاری تمامی ارگان‌های ذیربط و عاملیت امور اراضی استان به اجرا درآمد.

وی افزود: تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی ساخته شده در حاشیه پناهگاه حیات وحش سرخانکل در جوار رودخانه سیاه درویشان نقطه عطفی در برخورد با متعرضان به انفال عمومی و حقوق بیت المال است و زنگ هشداری جدی برای متعرضان و آنانکه نقشه تعرض به این نوع از اراضی را در سر می‌پرورانند.

عبدوس تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن تقدیر از کلیه دستگاه‌هایی که در این پرونده به سهم خود نقش موثری ایفا کردند، دلیری دادستان شهرستان صومعه‌سرا را ارج نهاده از یاوری‌های همیشگی دستگاه‌های قضایی در استان گیلان سپاسگزاری کرد.

 

وی اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش سرخانکل با وسعتی معادل ۱۲۱۴ هکتار در جنوب غربی تالاب انزلی قرار داشته و هر ساله میزبان هزاران قطعه پرنده زمستانگذران با اهمیت در محور جنوبی مسیر مهاجرت پرندگان در کره زمین است. در سرشماری سالانه سال ۱۳۹۱ تعداد ۱۲۱ هزار و ۹۸۰ قطعه پرنده در این پناهگاه توسط کارشناسان بخش محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی این اداره کل سرشماری شده است.

    نظرات