همکاری ایران و ژاپن در زمینه ذخایر زیستی

همکاری ایران و ژاپن در زمینه ذخایر زیستی

http://www.bananews.irنشست تخصصی «توسعه واریته‌های جدید از منظر کنوانسیون تنوع زیستی» با حضور هیات اعزامی از طرف مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در ژاپن آغاز به کار کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این هیات متشکل از دکتر عبدالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر محمدرضا نقوی رییس دانشکده علوم مهندسی کشاورزی دانشگاه تهران و دکتر بهزاد قره‌یاضی، رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران که به دعوت دانشگاه تسوکوبا در ژاپن به سر می‌برد صبح روز گذشته در این نشست چند جانبه متشکل از مسوولان وزارت کشاورزی ژاپن، نمایندگان شرکت‌های تولید بذر از بخش خصوصی ژاپن و نمایندگان کشورهای سری لانکا، هندوستان و پرو حضور یافتند.

دکتر شاهزاده فاضلی طی سخنانی در این نشست با ارائه گزارشی در مورد وضعیت ذخایر توارثی کشورمان، ایران را مرکز پیدایش و مرکز ثانویه تنوع زیستی در بسیاری از گونه‌های مرتبط با کشاورزی و دارو معرفی کرد.

وی با ارائه گزارشی درباره تنوع زیستی درون گونه‌یی این قبیل گونه‌ها از توجه جمهوری اسلامی به حفظ ذخایر توارثی خبر داده و موسسات و دستگاه‌های درگیر در حفاظت از گونه‌های گیاهی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف را بر شمرد.

گزارش دکتر شاهزاده فاضلی مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفته و تنوع وسیع ژنتیک ایران در زمینه پیاز (گونه‌های مختلف جنس آلیوم) و گل‌های زینتی و گونه‌های مرتبط با غذا و دارو مورد تحسین شرکت کنندگان قرار گرفت و طرفین برای همکاری‌های مشترک در زمینه تعیین مشخصات و تبادل مواد ژنتیک ابراز تمایل کردند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، برخی دستگاه‌های سنتی متولی حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر توارثی به واسطه نداشتن ضابطه قانونمند مطابق با استانداردهای جهانی باعث رکود مطالعات و پژوهش در حوزه ذخایر توارثی شده‌اند که این مساله یکی از مهمترین علل عدم توسعه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز محسوب می‌شود. همچنین با وجود استقبال جامعه بین الملل برای همکاری علمی با ایران بر اساس قرارداد تبادل مواد ژنتیک، واهمه از آنچه به عنوان چپاول و غارت نامیده می‌شود باعث خروج غیرمجاز گونه‌های زیستی ایران شده و حقوق کشورمان در این خصوص تضییع می‌شود. دشواری‌های پژوهشگران برای دستیابی محدود به نمونه‌های موجود در بانک‌های ژن نیز موجبات مرگ خاموش نمونه‌های جمع‌آوری شده را پدید آورده است.

    نظرات