بندر آستارا پل ارتباطی شمال غرب ایران با همسایههای خزر
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر آستارا پل ارتباطی شمال غرب کشور با کشورهای حاشیه دریای خزر است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید عطاءالله صدر - معاون وزیر راه و شهرسازی - در مراسم تخلیه آزمایشی اولین محموله تجاری در بندر آستارا اظهار کرد: این بندر میتواند به عنوان دروازهای بین استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کشورهای حاشیه دریای خزر نقش بسزایی ایفا کند.
وی به افزایش سهم کشور در تجارت خارجی اشاره کرد و افزود: هم اکنون سهم کشور از تجارت خارجی ۲۰ درصد است که با بهرهبرداری از بندر آستارا و اجرای برنامه پنجم توسعه به ۵۰ درصد افزایش مییابد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به الزام توسعه طرحهای جادهای منطقه برای جابهجایی حجم عظیم کالا، گفت: بندر آستارا باعث میشود سالانه بیش از سه میلیون تن کالا از طریق جادههای استان بین استانهای دیگر جابهجا شود.
صدر از لغو سفر معاون اول رییس جمهور برای افتتاح این بندر سخن گفت و تصریح کرد: در آیندهی نزدیک با حضور وی شاهد بهرهبرداری رسمی از نخستین بندر خصوصی شمال کشور خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی نقش لجستیکی بندر آستارا بین استانهای شمال غرب با کشورهای حاشیه خزر را بسیار مهم دانست و بیان کرد: آسانسازی ارتباط دریایی سواحل شمال ایران در آبهای خزر از دیگر ویژگیهای این بندر چند منظوره است.
وی فعالسازی بندر آستارا در توسعه اقتصادی منطقه را تاثیرگذار عنوان و اظهار کرد: با اتصال راهآهن قزوین - رشت - آستارا به راهآهن سراسری جمهوری آذربایجان هر سه خدمات دریایی، ریلی و زمینی در شهرستان مرزی بندر آستارا صورت میگیرد.
صدر افزود: با افتتاح رسمی این بندر در آیندهی نزدیک شاهد افزایش حجم ترانزیتی و حمل و نقل دریایی سایر بنادر گیلان با بنادر آستاراخان، باکو، ماخاچ کالا، اوکتائو و ترکمنباشی خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، شرکت خدمات بندری و دریانوردی کاوه در سال ۱۳۸۸ ساخت بندر آستارا را به عهده گرفت و موفق شد با احداث این بندر در مدت ۲۲ ماه رکورد جدیدی در کشور از خود به جای گذارد.
این بندر که از شهریور ماه امسال آماده بهره برداری رسمی است، برای هفتمین بار به تعویق افتاد.
نظرات