مرمت گنبدخانه‌ی سلطانیه به مرحله‌ی سوم رسید

مرمت گنبدخانه‌ی سلطانیه به مرحله‌ی سوم رسید

http://www.bananews.ir/مدیر مجموعه‌ی ثبت جهانی گنبد سلطانیه از در دست انجام بودن مرحله‌ی سوم مرمت گنبدخانه‌ی این بنا خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا رازقی در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن اشاره به این‌که برنامه‌ریزی مشخصی برای مرمت تزیینات داخلی گنبد در هشت مرحله براساس پلان هشت‌ضلعی گنبدخانه انجام شده است، اظهار کرد: ضلع جنوب‌ غربی گنبدخانه در سال‌های ۸۹ و ۹۰ مرمت شد. از نیمه‌ی دوم سال ۹۰ تا پایان سال ۹۱ نیز تمرکز روی مرمت ضلع غربی گنبدخانه بود و از اواخر سال گذشته، مرمت تزیینات ایوان شمالی گنبدخانه در دستور کار قرار گرفت. بعد از به پایان رسیدن این مرحله، پنج مرحله‌ی دیگر در بخش تزیینات گنبدخانه، به ترتیب انجام می‌شوند و سپس اقدامات حفاظتی و مرمتی روی این بنا در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره انجام برخی اقدامات مربوط به پاک‌سازی و مرمت‌های موضعی در گنبدخانه در طول روزهای آینده، از در دست انجام بودن مرمت فضاهای داخلی مسجد علامه حلی خبر داد و افزود: این مسجد به ضلع شمالی گنبدخانه متصل است و سازه‌های داخلی آن با وجود آجری بودن، در سال‌های گذشته با گچ‌ پوشانده شده بودند که اکنون در حال پاک‌سازی سطوح گچی هستیم تا بعد از این، مرمت آجرها، بندکشی و احیای بدنه‌ی اصلی نیز انجام شود.

رازقی با اشاره به فصلی بودن کاوش و مرمت در محوطه‌ی ثبت جهانی گنبد سلطانیه، اظهار کرد: در فصل زمستان با توجه به سرمای هوا، معمولا عملیات مرمت، بررسی و کاوش در فضاهای داخلی بنا انجام می‌شود و در دیگر فصل‌های سال فضای بیرونی مورد مرمت و کاوش قرار می‌گیرند.

 

وی با اشاره به این‌که محوطه‌ی گنبد و ارگ تاریخی سلطانیه ۱۲ هکتار وسعت دارد افزود: اکنون در محوطه‌ی داخلی حصار ارگ، برج و بارو و کوره‌های سنتی که مکانی برای پخت آجر بودند نیز کار می‌کنیم و از دو هفته‌ی دیگر، عملیات سوار کردن سنگ‌ها روی دیواره‌های برج و باروی ارگ ادامه می‌یابد.

مدیر پایگاه ثبت جهانی گنبد سلطانیه با اشاره به انجام شدن ۳۰ فصل کاوش در محوطه‌ی اطراف گنبد سلطانیه، گفت: به نظر می‌رسد این محوطه‌ی ۱۲ هکتاری به حدود ۱۰۰ فصل کاوش دیگر نیاز داشته باشد.

    نظرات