طرح تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادث غیرمترقبه تصویب شد

طرح تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادث غیرمترقبه تصویب شد

http://www.bananews.ir/نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی سه روز بررسی ماده واحده و ۹ بند طرح تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادث غیرمترقبه بالاخره امروز این طرح را با ۱۴۹ رای از ۲۱۰ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند. بر اساس نظر مجلس، پرداخت تسهیلات به کلیه حوادث و به همه استان‌ها اختصاص خواهد داشت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، بر اساس رای نمایندگان، دولت و دستگاه‌های اجرایی ذیربط با استفاده از اعتبارات ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب  ۱۳۸۷٫۲٫۳۱و ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ (منابع پیش‌بینی شده در بند "ج" ماده ۲۱۶ و بند "ش" ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران) و سایر منابع مرتبط احکام این قانون اقدامات زیر را انجام دهند و دستگاه‌های اجرایی ذیربط ملزم به اجرای آن می‌باشند.

بر اساس رای مجلس، دولت مکلف است در موارد تخریب‌های گسترده ناشی از حوادث غیرمترقبه به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی فورا ستاد راهبری بازسازی را مشابه مصوبه ۱۳۸۲٫۱۰٫۲۸ هیات وزیران تشکیل دهند و اختیاراتی را به کمیسیونی مرکب از وزیران مربوط واگذار نمایند.

ستاد راهبری بازسازی موضوع این بند مکلف است همانند مصوبات ستاد مذکور را در ارتباط با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز مناطق آسیب‌دیده و جبران خسارت‌های وارده به اموال و احشام مردم و مجروحان و خانواده متوفیان حوادث مذکور و ایجاد امکانات لازم برای پیشگیری از هرگونه حوادث غیرمترقبه و بحران احتمالی حسب مورد تصویب و اعمال کند.

بر اساس رای نمایندگان، از تاریخ تصویب این قانون، سازمان مدیریت بحران کشور با اختیارات قانونی در امر بازسازی مناطق آسیب دیده در محدوده اختیارات ستاد مذکور در بند یک زیر نظر ستاد راهبری بازسازی فعالیت می‌نماید.

با تصویب مجلس، دولت مکلف است معادل مالیات ساخت ابنیه این مناطق را که از پیمانکاران اخذ می‌شود به عنوان کمک به پیمانکاران طرف قرارداد پرداخت کند.

 

به منظور تامین هزینه صدور پروانه ساختمانی واحدهای آسیب دیده، متناسب با ابعاد حادثه، تنخواهی به صورت علی‌الحساب ظرف حداکثر دو هفته در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد. این اعتبار به نسبت پروانه‌های صادره مذکور در اختیار شهرداری‌های شهرهای آسیب دیده قرار می‌گیرد. همچنین تا پایان بازسازی، کسورات مربوط به هزینه بیمه کارگران ساختمانی در شهرهای آسیب دیده به ۱۰ درصد کسورات مذکور کاهش می‌یابد و احداث ابنیه مناطق روستایی آسیب دیده از پرداخت آن معاف می‌باشند. دولت مکلف است باقیمانده حق بیمه مذکور را تامین نماید.

بر اساس حکم مجلس، به هر واحد صنفی، تولیدی،‌خدماتی و فنی، کارگاه‌ها و کارخانه‌های آسیب دیده حداکثر مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، به هر واحد صنفی، توزیعی، خدماتی حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با حداقل کارمزد و بیشترنی زمان تنفس ممکن با معرفی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و تایید فرماندار مربوط پرداخت گردد.

ستاد راهبری بازسازی موضوع بند یک این قانون می‌تواند مبالغ مذکور را افزایش دهد.

با رای نمایندگان به منظور بازسازی ساختمان‌های دولتی و عمومی آسیب‌ دیده، مساجد، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها و اماکن تاریخی پس از اعلام استانداری مربوط و تایید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، اعتبارات مورد نیاز در اختیار وزرات راه و شهرسازی یا دستگاه‌های ذیربط قرار می‌گیرد و پس از تعیین ردیف، عنوان طرح و اعتبار مصوب هر کدام نسبت به احداث آنها اقدام نمایند به گونه‌ای که ظرف دو سال کلیه عملیات اجرایی خاتمه یابد.

با تصویب مجلس، بازپرداخت کلیه تسهیلات اعطایی قبل از وقوع حادثه به افراد حادثه دیده (اعم از تولیدی و غیرتولیدی در شهرها و روستاها) به مدت دو سال از تاریخ وقوع حادثه استمحال و سود متعلقه برای مدت مذکور توسط دولت تامین می‌شود.

همچنین استفاده از تسهیلات تخصیصی اعم از مسکونی و غیرمسکونی، شهری و روستایی، مشروط به نداشتن بدهی قبلی، نداشتن چک برگشتی، تاهل و حداکثر سن نمی‌باشد.

پرداخت تسهیلات بانکی جهت ساخت، بازسازی و مقاوم‌سازی مجدد برای افرادی که در گذشته از تسهیلات بانکی استفاده کردند ولی ساختمان مذکور آسیب دیده و یا از بین رفته بلامانع است.

با رای نمایندگان، به منظور جبران خسارت‌ها و تامین نیازهای ضروری بخش کشاورزی مناطق آسیب دیده، تسهیلاتی با حداقل کارمزد و بیشترین زمان تنفس ممکن از محل منابع صندوق توسعه کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

دولت مکلف است اعتبارات لازم را برای ساخت و آماده کردن حداقل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی پیش ساخته برای اسکان موقت و به همین میزان قطعات پیش ساخته برای اسکان دائم در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد تا در صورت بروز حادثه به سرعت در مناطق آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، احکام این قانون در مورد حوادث غیرمترقبه از تاریخ تصویب ۱۳۹۱/۵/۲۱ لازم‌الاجراست.

از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در جلسه، ۱۴۹ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع داده شد.

به این ترتیب طرح تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادث غیرمترقبه پس از سه جلسه بحث و بررسی پیرامون ماده واحده و جزئیات آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

    نظرات