ایران توانایی مقابله با پدیده گرد و خاک را دارد

ایران توانایی مقابله با پدیده گرد و خاک را دارد

http://www.bananews.ir/مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی کشور گفت: در صورت تامین اعتبارات بین المللی و همکاری های منطقه ای، جمهوری اسلامی ایران توانایی مقابله با پدیده گرد و خاک را دارد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)ˈعلی عابدینیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان این که، پدیده گرد و خاک یک معضل بین المللی است و مبارزه با آن همکاری های منطقه ای را می طلبد، اظهار داشت: هم اکنون کشورهای منطقه در این خصوص با ایران همکاری می کنند، اما آن همکاری که برای حل این مشکل مورد انتظار است، از سوی کشورهای همسایه شاهد نیستیم.

وی با اشاره به این که، استفاده از کلمه ریزگرد برای بیان این پدیده مناسب نیست و باید از مفهوم گرد و خاک بهره گرفت، ادامه داد: ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به تنهایی نمی تواند با پدیده گرد و خاک مقابله کند، هر چند بیشترین صدمات از این پدیده نصیب ایران می شود.

عابدینی روند افزایش پدیده گرد و خاک در ۱۵ سال اخیر را قابل ملاحظه دانست و گفت: برای مقابله باید کشورهای منشا این پدیده، برنامه هایی که در اسناد آمده را به درستی اجرا کنند.

وی سپس در خصوص برنامه های سازمان هواشناسی کشور به منظور مقابله با پدیده گرد و خاک گفت: تکمیل و پایش گرد و خاک، تجهیز ایستگاه های هواشناسی به سنجنده ها، تجهیز ایستگاه های فرودگاهی به سیستم های دید (RVR)، ارتقای پیش بینی مسیر حرکت ذرات گرد و خاک از جمله برنامه های سازمان هواشناسی برای مقابله و کاهش اثرات پدیده گرد و خاک در کشور است.

 

مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی کشور در ادامه افزود: گرد و خاک ها عمدتا در کشورهای عراق، سوریه، عربستان و اردن بخشی از کشورهای شمال آفریقا تولید می شود.

وی همچنین از عملیاتی شدن یک مدل پیش یابی مسیر گرد و خاک در کشور خبر داد و اظهار داشت: با توجه به شدت باد در مناطق منشا تولید گرد و خاک، این مدل سرعت و جهت وزش باد را پیش بینی می کند که با توجه به مسیر باد در لایه های مختلف جوی، مدل یاد شده مناطقی که طی ۳ تا ۵ روز آینده تحت تاثیر این پدیده قرار می گیرند را پیش بینی و اطلاع رسانی می کند.

عابدینی افزود: سازمان هواشناسی همچنین با توجه به آمار و استفاده از تصاویر ماهواره ای مناطق و چشمه های تولید گرد و خاک در کشور عراق و سوریه را شناسایی می کند که این کار امکان پیش بینی و هشدار گرد و خاک را ارتقا می دهد.

وی با بیان این که، فصل گرد و خاک از اواخر بهار تا اواخر تابستان است، گفت: اقداماتی که در کشورهای همجوار صورت می گیرد، عوامل دخیل در کاهش آب رودخانه های دجله و فرات و سایر رودخانه های عراق که موجب خشک شدن تالاب ها در این کشور می شود، خشکسالی های پی در پی در ۱۵ سال اخیر در منطقه و تداوم آن، وقوع جنگ های متوالی در منطقه، مدیریت نامناسب بر منابع کشور عراق، احداث سدهای زیاد در منطقه و توسعه ساختارهایی که نیازهای آبی زیاد دارند، از جمله عوامل تولید گرد و خاک در منطقه است.

عابدینی افزود: نبود استراتژی مناسب برای مقابله با بیابان زایی و رهاسازی زمین های کشاورزی در کشورهای منطقه از دیگر عواملی است که موجب تولید گرد و خاک شده و در ادامه وارد ایران می شود.

وی وظیفه سازمان هواشناسی کشور را پیش بینی، هشدار و اطلاع رسانی برشمرد و گفت: پدیده گرد و خاک یک بحران به شمار می آید که خسارت های زیادی به کشور به خصوص در بخش کشاورزی و پوشش گیاهی وارد می کند که این نیازمند پیگیری حقوقی ایران در مجامع بین المللی به منظور جذب همکاری های منطقه ای و بین المللی دارد.

مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی در ادامه از آمادگی ایران برای ارتقای سیستم های هواشناسی عراق و نصب ایستگاه های هواشناسی در این کشور خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبارات مالی این آمادگی وجود دارد در خصوص مبارزه با پدیده گرد و خاک، تبادل اطلاعات علمی و فنی با عراق و سایر کشورهای همجوار صورت گیرد.

    نظرات