صنعت سیمان ایران ۷۷ ساله شد

صنعت سیمان ایران ۷۷ ساله شد

www.bananews.ir.

۷۷ سال پیش دقیقا در همین روزها بود که نخستین کارخانه سیمان در ایران افتتاح شد و اینک پس از گذشت ۷۷ سال دست اندرکاران صنعت سیمان گرد هم آمده اند تا آخرین توانمندیهای خود را مطرح کرده و با مروری بر بیم‌ها و امیدهای خود از اوضاع یکدیگر با خبر شوند. امروزه صنعت سیمان با گردش مالی سالانه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان یکی از بزرگترین صنایع کشور به شمار می‌رود.آمار وارقام نشان دهنده روند فزاینده تولید، مصرف وصادرات سیمان درجهان است. تولید سیمان درجهان درسال ۱۹۹۰ برابر۱۱۰۷میلیون ‌ تن بوده است که درسال۲۰۰۴ به ۲۱۶۸ میلیون تن رسیده و این یعنی این که تولید سیمان درجهان طی کمتراز۱۵ سال تقریبا دوبرابر شده است.

البته بحران جهانی اقتصاد بر صنعت سیمان چندان بی تاثیر نبوده است.سیمان یکی از صنایعی بود که در اثر رکود اقتصاد دنیا و رکود بازار مسکن با کاهش تقاضا مواجه شد. در سال ۲۰۰۹ میلادی قیمت سیمان در دنیا تنزل پیدا کرد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۰ میلادی هم قیمت این ماده اولیه فعالیت‌های صنعتی و عمرانی رشد چشمگیری نداشته باشد.

بر طبق گزارش‌های ارایه شده توسط اتحادیه صنعت سیمان دنیا تا انتهای سال ۲۰۱۰ میلادی نرخ رشد قیمت سیمان کمتر از ۰٫۴ درصد خواهد بود. این اتحادیه با توجه به اینکه فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز در دنیا در سال ۲۰۰۹ میلادی در حال رکود بود بر ثبات نسبی قیمت سیمان تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۱۰ میلادی تاکید کرد. در ایران نیزدرحالی که درابتدای دهه شصت تولید سالانه سیمان درکشور حدود ۱۳میلیون تن بود ، در آغاز دهه هفتاد با افزایش ۲۸درصدی به ۱۷ میلیون تن رسید.

در طول دهه هفتاد نیز با ۷۲ درصد افزایش، نیاز کشور به مرز خودکفایی رسید پیش بینی می شود درابتدای دهه نود ظرفیت سیمان کشور با رشد ۱۰۰ درصدی به رقمی حدود ۸۰ میلیون تن درسال برسد، به نحوی که بیش از ۴۰ خط تولید جدید ، ۱۵ طرح بهینه سازی و۱۱ طرح توسعه در ایجاد این ظرفیت ایفای نقش می کنند.ناگفته نماند در صورتی که همه مجوزهای صادره از سوی وزارت صنایع ومعادن را مد نظر قرار دهیم وتحقق آن ها را ممکن فرض کنیم پیش بینی می شود تولید سیمان ایران به۱۰۰ میلیون تن درسال برسد.

گرچه آمار دقیقی از حجم سرمایه گذاری در کارخانجات سیمان کشوردردست نیست امابا عنایت به میانگین هزینه هرواحد تولیدی سیمان درجهان می توان به میزان تقریبی سرمایه و ارزش ریالی موجود در صنایع سیمان کشور دست یافت.

در حال حاضر در کشورهای اروپایی به ازاء ظرفیت هرتن سیمان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار هزینه محاسبه می شود. با این شاخص برای احداث یک کارخانه یک میلیون تنی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار هزینه می شود. با چنین معیاری می توان مدعی شد که تا سال ۱۴۰۰ ارزش حجم سرمایه گذاری در صنایع سیمان کشور به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان می رسد. اما با عنایت به این که قیمت تمام شده کارخانجات سیمان درکشور ما بسیار پائین تر از میانگین جهانی است این حجم از سرمایه می تواند بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شود. تعداد پروژه های در دست اجرا تا پایان سال ۱۳۹۰ معادل ۴۴ واحد است.دست اندرکاران صنعت سیمان با بیم و امیدهایی روبه رو هستند که یکی ازآنها هدفمند شدن یارانه است.

هر چند که هنوز رقم دقیقی درباره تغییر قیمت انرژی اعلام نشده است اما آنان حدس می زنند که با پیش فرضهای فعلی ۱۰هزارتومان افزایش قیمت را در هرواحد فروش خود داشته باشند.هر چند که این ارقام درباره کارخانه های مختلف با توجه به قدمت و سیستم مصرف انرژی متفاوت است.وضعیت قیمت سیمان نیز همچنان یکی از تقاضاهای دست اندرکاران صنعت سیمان است که در ۴سال گذشته ازافزایش آن جلوگیری به عمل آمده است.حمل و نقل نیز همچنان یکی از مشکلات است. درکنار این بیم ها دست اندرکاران صنعت سیمان امیدهایی نیزدارند چرا که هرچند وضعیت صنعت ساختمان کمی آنان را نگران کرده است اما پروژه هایی مانند مسکن مهر و دیگر طرح های عمرانی سبب شده است که وضعیت فروش سیمان ثابت بماند.

وضعیت برخی کشورهای همسایه نیز زمینه مناسبی را برای صادرات سیمان کشور فراهم کرده است هر چند که برخی دست اندرکاران صنعت سیمان معتقدند که به جای روش قدیمی صادرات باید اقدام به سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه دراین کشورها کرد.

منبع: شاسا

    نظرات