فقر شدید جنوب شرق ایران از لحاظ شبکه‌های لرزه‌نگاری

فقر شدید جنوب شرق ایران از لحاظ شبکه‌های لرزه‌نگاری

http://www.bananews.ir/رییس مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن ایران از نصب پنج لرزه‌نگار و پنج شتاب ‌نگار سیار برای بررسی دقیق‌تر پس‌لرزه‌ها و روند گسلش زمین‌لرزه سراوان خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر انوشیروان انصاری عصر دیروز در جلسه گزارش بازدیدها و بررسی‌های زلزله شنبه در نزدیکی بوشهر در این باره گفت: زلزله سراوان به دلیل عمق زیاد و فرورانشی بودن از جمله زلزله‌هایی است که به ندرت در فلات ایران اتفاق می‌افتد و نیاز به مطالعه و بررسی‌های بیشتر دارد.

به گفته وی، جنوب شرق ایران از نظر توزیع شبکه‌های لرزه‌نگاری بسیار فقیر است تا جایی که ایستگاه مؤسسه ژئوفیزیک در زاهدان نیز هنوز راه‌اندازی نشده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله درباره ثبت زمین‌لرزه توسط ایستگاه‌های پژوهشگاه و شبکه لرزه‌نگاری باند پهن در سراوان خاطرنشان کرد: دو ایستگاه نزدیک ما به محل زلزله در فاصله ۲۹۷ کیلومتری در چابهار و ۲۳۵ کیلومتری در زاهدان قرار داشتند.

 

انصاری افزود: البته این مرکز برای Noise Study در سراوان برنامه‌هایی دارد که امیدواریم با اختصاص بودجه، ایستگاه دیگری نیز در سراوان راه‌اندازی شود.

به گفته وی، رومرکزی‌هایی که پژوهشگاه و آژانس‌های دیگر برای این زلزله اعلام کرده‌اند اختلاف ۱۰ کیلومتری و بیشتر از آن داشت. در این منطقه دو زلزله بزرگتر از ۵ و چند پس‌لرزه بیش از ۴ و ۴٫۵ نیز اتفاق افتاده است و اکنون با گذشت پنج روز از زلزله اصلی تعداد پس‌لرزه‌ها به ۲۰ عدد هم نمی‌رسد.

انصاری خاطرنشان کرد: البته این موضوع می‌تواند به دو دلیل عمق زیاد زمین‌لرزه و فاصله‌های زیاد ایستگاه‌های لرزه‌نگاری اتفاق افتاده باشد.

وی درباره ثبت زمین‌لرزه شنبه نیز توضیح داد: متأسفانه در این منطقه از کشور نیز ایستگاه‌های زیادی برای ثبت زمین‌لرزه اصلی و پس‌لرزه‌ها وجود ندارد. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های پژوهشگاه نیز در ۵۲ کیلومتری و ۱۴۰ کیلومتری محل زلزله‌مستقر بودند.

وی ادامه داد: البته مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن ایران از چندی پیش محل‌هایی را در استان بوشهر برای استقرار ایستگاه‌های لرزه‌نگاری به استان بوشهر از جمله «آبدان» پیشنهاد داده است که در صورت تأمین مالی نصب خواهد شد.

به گفته عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله طبق آمار رسمی نخستین زمین‌لرزه پس از چند دقیقه در این ناحیه رخ داده است اما ایستگاه‌لرزه‌نگار اهرم و شتاب‌نگار شنبه، پس‌لرزه‌دیگری را نیز پیش از پس‌لرزه اول ثبت کرده‌اند.

انصاری با اشاره به اینکه زلزله شنبه از معدود زمین‌لرزه‌هایی بود که رومرکزی‌های اعلام شده آن از سوی آژانس‌هاس مختلف به یکدیگر نزدیک بود، خاطرنشان کرد: تا کنون ۹۷ پس‌لرزه بزرگتر از ۳ ثبت در این ناحیه ثبت شده است. تا ساعت‌های نخست پس از زمین‌لرزه نیز دو پس‌لرزه بزرگتر از ۵ داشتیم اما بعد از آن روند کاملا کاهشی بود.

به اعتقاد رئیس مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن ایران، تفاوت پس‌لرزه‌های این زلزله با زلزله ورزقان در تعداد و زمان رخداد بود. در زلزله ورزقان پس‌لرزه‌های بزگتر سه یا چهار روز پس از زلزله اصلی رخ داد اما در زلزله شنبه تنها چند ساعت پس از زمین‌لرزه.

همچنین مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن ایران برای زلزله شنبه تاکنون پس‌لرزه زیربزرگای ۳ ریشتر ثبت‌ نکرده است اما زلزله ورزقان، پس‌لرزه‌های زیر ۳ نیز زیاد داشت. در واقع روند پس‌لرزه‌های شنبه از بزرگی متوسط بیشتری نسبت به ورزقان برخوردار است.

    نظرات