زمین مهمترین عامل افزایش قیمت خانه در سال گذشته

زمین مهمترین عامل افزایش قیمت خانه در سال گذشته

http://www.bananews.ir/رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان، فناوران و صنعت‌سازان گفت: مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن در سال گذشته ناشی از افزایش قیمت زمین بوده و قیمت مصالح و ساخت در این زمینه چندان تاثیرگذار نبوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالرضا فرید نائینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت مصالح در افزایش قیمت‌ مسکن کمترین تاثیر را داشته و می‌توان گفت حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت‌ها مربوط به خدمات و مصالح ساختمانی بوده است.

وی افزود: قیمت ساخت بخش محدودی از قیمت بنا را شامل می‌شود اما هنگامی که قیمت‌ هر متر زمین در برخی مناطق چند برابر افزایش می‌یابد، قیمت ساخت در این مقایسه کمتر است.

نائینی وضعیت ساخت‌وساز در سال گذشته را به هم ریخته عنوان کرد و گفت: در این بهم ریختگی، بازار گرفتار تغییرات بی‌نظم قیمت‌ها چه در بخش زمین و چه در عناصر تاثیر‌گذار دیگر از جمله مصالح و نیروی انسانی بود که باید امسال به سمت تثبیت قیمت‌ها و فضای قابل محاسبه حرکت شود.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان، فناوران و صنعت‌سازان اظهار کرد: در شهرهای بزرگ و مناطق لوکس، قیمت ساخت بخش محدودی از قیمت بنا را شامل می‌شود و امیدواریم امسال قیمت‌های مسکن منظم‌تر از سال گذشته باشد.

وی درباره‌ی وضعیت انبوه‌سازی در کشور و پس از کسب تجربه انبوه‌سازی در پروژه مسکن مهر گفت: باید این تجربه به بخش‌های خصوصی منتقل شود و به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنیم.

به گفته‌ی نائینی، انبوه‌سازی در سال جاری وضعیت بهتری خواهد داشت و ادامه انبوه‌سازی‌ها وابسته به تصمیم دولت بعدی و شرایط ایجاد شده است.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان، فناوران و صنعت‌سازان گفت: هر دولتی از توسعه‌ تکنولوژی و تغییر شرایط ساخت حمایت می‌کند اما طبق برنامه‌ریزی و تجربه کسب شده باید انبوه‌سازی به بخش خصوصی واگذار شود.

    نظرات