انتقال آب بسیار با کیفیت از بالا دست کارون به پایین دست

انتقال آب بسیار با کیفیت از بالا دست کارون به پایین دست

http://www.bananews.ir/آب سرچشمه‌های کارون با کیفیت بالا به پایین دست توسط سه خط انتقال منتقل خواهد شد؛ یک خط انتقال وارد مدار شده و خط دوم تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو تاکید کرد: هنوز داشتن آب با کیفیت از پایین دست رودخانه کارون دور از واقعیت است. گرچه شهرهای بزرگ به تجهیزات تصفیه فاضلاب مجهز می‌شوند.

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد دلیل بالا بودن ای.سی (سختی) آب رودخانه کارون به خاطر مباحث زیست محیطی گفت: گرچه آب سرچشمه‌ها بسیار با کیفیت است اما پس از عبور از شهرها و مناطق مختلف به ویژه مناطق کشت نیشکر به تدریج ای.سی و سختی آب بالا می‌رود و آلودگی هم بیشتر می‌شود. بنابراین یا باید از ورود تمام آلودگی‌ها به کارون جلوگیری می‌کنیم و یا آب را منتقل کنیم.

وی افزود: با توجه به این که خاک دشت خوزستان مانند پرده‌ای بتنی عمل می کند، تمام زه‌آب مورد استفاده شرب و صنایع که کاملا آلوده هستند به کارون ریخته می‌شود و جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به کارون دشوار است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: راه دوم برای تامین آب شرب این است که آب را با توجه به طرح‌هایی که در دست داریم از بالا دست منتقل کنیم؛ طرح‌های مذکور شامل طرح غدیر و آبرسانی از شرق می‌شوند و با اجرای این طرح ها آب بسیار با کیفیت برای شرب تامین خواهد شد.

دائمی با تاکید بر این‌که برای رعایت مباحث زیست محیطی تاسیسات فاضلاب شهر به شهر در حال ساخت است گفت: بهره برداری از فاضلاب شوشتر نیز شروع شده و شهرهای بزرگ به تجهیزات تصفیه فاضلاب مجهز می‌شوند.

وی افزود: آب شرب خرمشهر، آبادان، اهواز و سوسنگرد همگی از طریق خط لوله‌ای که از بالا می‌آید برداشت می شود در حال حاضر نیز قابل تحمل شدن کیفیت آب در آن منطقه به دلیل این است که یکی از خطوط انتقال وارد مدار بهره برداری شده و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال خط دوم به مرحله بهره برداری برسد.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به این‌که در حال حاضر از کرخه برای خرمشهر و آبادان آب تامین می‌شود گفت: با بهره برداری از خط دوم انتقال، کمبود آب در اهواز، خرمشهر،‌ آبادان و شهرهای جنوبی و روستاها جبران خواهد شد. با اجرای این طرح آب با کیفیت رودخانه کرخه که ای.سی کمتر از هزار است به دست مردم خواهد رسید.

دائمی همچنین افزود: در حال حاضر ای.سی آب رودخانه کارون در حوالی اهواز به سمت پایین حدود ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ است و گاهی به بیش از ۳۰۰۰ نیز می‌رسد.

وی در پایان یادآور شد که خطوط انتقال طرح‌های در دست به درازای ۸۰۰ کیلومتر و با قطر ۲۰۰۰ میلی‌متر است که با اجرای طرح ۴۴۰ میلیون متر مکعب آب منتقل خواهد شد.

    نظرات