پنج شیوه کم هزینه برای پاداش‌دادن به کارمندان

پنج شیوه کم هزینه برای پاداش‌دادن به کارمندان

http://www.bananews.ir/اغلب کارآفرین‌ها آنقدر گرفتار ‌جریان‌ هر روز کسب‌وکارشان می‌شوند که یادشان می‌رود به کارمندان‌شان یعنی عاملی که باعث شده است شرکت‌شان به این موفقیت برسد، پاداش دهند. هدیه یا جایزه گاه و بی‌گاه، عملی در خور برای قدردانی از کارمندان است اما یک فرهنگ موفق کاری به‌وسیله پاداش‌دادن هر روزه به کارمندان به وجود می‌آید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در اینجا پنج شیوه بی‌هزینه را برای اینکه همین حالا به کارمندان‌تان پاداش بدهید، ذکر می‌کنم:
۱٫ مچ آنها را در حالی بگیرید که دارند کارشان را به درستی انجام می‌دهند. کن بلانشار ‌ایده درستی دارد: هیچ چیز به گوش یک کارمند شیرین‌تر از تایید شدن از جانب رییسش نیست؛ اینکه رییس صحت عملی را که آنها دارند، انجام می‌دهند تایید کند. این کار را به نحوی آشکار با قدم زدن در فضای شرکت و خطاب کردن نام کارمندان انجام دهید، سپس به آنها بگویید چقدر خوب دارند کارشان را انجام می‌دهند. برای اینکه تنها از عبارت «از شما متشکرم» در جلسات استفاده نکنید و برای تشکر از تلاشی که هر کارمند به خرج می‌دهد، به درستی قدردانی کنید، لازم است کارفرمایان این کار را روزانه انجام دهند.
۲٫ بررسی‌های مربوط به عملکرد کارمندان به صورت غیررسمی و هر چهار ماه یک بار. اغلب کسب‌وکارها، بررسی‌های عملکردی و اجرایی کارمندان را حتی به صورت سالانه هم انجام نمی‌دهند. زیرا باور دارند کار و وقت زیادی می‌طلبد یا نگران این هستند که گرفتار مسائل حقوقی و قوانین کار شوند. هر کارآفرین نیاز دارد از این مانع بگذرد. در واقع، او به مدیرانی در سازمان نیاز دارد که این بررسی‌های چهار ماهه غیررسمی در خصوص کارمندان را برایش انجام دهند. این کار نیاز به استخراج طولانی مدت مواد خام یا کار آنچنانی بر روی اسناد و مستندات ندارد (نه بیشتر از پانزده دقیقه). این عمل بعدا به هدایت بهتر کارمندان در راستای بهبود بخشیدن به عملکردهای‌شان کمک خواهد کرد و نیز انتظارات کارآفرینان را نیز به نحو مطلوب‌تری برآورده خواهد ساخت.
۳٫ به کارمندان اختیار انجام اموری را بدهید که شایستگی انجامش را دارند. به کارمندان توانایی تصمیم‌گیری‌هایی درون حوزه مسوولیت‌پذیری‌شان را بدهید. اگر آنها واقعا کارآزموده و ماهر هستند، باید بتوانند ۹۵ درصد همه‌ تصمیمات روزانه‌شان را بدون صحبت با مدیر انجام دهند. به‌علاوه، مکانیزم ساده‌ای برای بازخورد به مدیریت به آنها بیاموزید یا در اختیارشان قرار دهید و به آنها این اختیار را بدهید راه‌حل‌هایی را به عنوان بخشی از فرآیند انجام امور به مدیریت پیشنهاد دهند. معمولا وقتی کارمندان مشکلات را شناسایی می‌کنند و بخشی از راه‌حل‌ها را به دست می‌آورند، هر تغییر پیشنهادی برای کارآیی بهتر، قابل اجرا خواهد بود.
۴٫ برای اولین دفعه‌‌ای که کارمندان مرتکب خطا و اشتباه می‌شوند، تاوان و جریمه‌ای در نظر نگیرید. محیطی فراهم بیاورید که افراد آزادی عمل و جرات ریسک کردن را داشته باشند و به صورتی باشد که تهدیدکننده‌ شغل آنها نباشد.
برای اینکه کارمندان بتوانند ریسک یا خطر کنند، حتی اگر نتایج مطابق با انتظارات نبود، باز هم احتیاج به حمایت‌شدن دارند. وقتی خطا و نقصان اتفاق افتاد، هرگز شخص را سرزنش نکنید. فورا از کارمندان اطلاعات لازم برای تسلط دوباره بر جریان امور و به راه‌انداختن روال عادی را کسب کنید. همه آن چیزهایی را بیاموزید که می‌توانند از تجربه جمعی به دست‌ آید و زمینه‌های نوین را بر مبنای نتایج نهایی مورد نظر سر و سامان دهید.
۵٫ فرصت‌هایی برای بهبودبخشی مهارت‌های کارمندان ایجاد کنید. کارمندان را به سمینارهای مرتبط به زمینه کار‌شان، کنفرانس‌های تجارتی یا دیگر آموزش‌های پیشرفته بفرستید. سمینار‌هایی که کارآفرین‌ها روی آینده فردی کارمندان و کیفیت و بهره‌وری بهتر کاری‌شان سرمایه‌گذاری می‌کنند و نه صرفا برای بهینه‌شدن کسب‌وکار شرکت. وقتی یک کارمند می‌تواند مهارت‌های فردی‌اش را تا آنجا ارتقا دهد که برای شرکت و ورای آن کارآمد خواهد بود، خود همین امر به منزله یک پاداش بسیار ارزشمند در نظر گرفته خواهد شد.

 

    نظرات