رکود در بازار مسکن صاحبخانه شد!

رکود در بازار مسکن صاحبخانه شد!

http://www.bananews.ir/بالاخره در بازار پر آشوب مسکن یک نفر به راحتی و بی دردسر صاحب‌خانه شد و گفته می‌شود این روزها "رکود" مهمان ناخوانده و چند ماهه مسکن شده است و فعلا قصد جا‌به‌جایی و ترک بازار مسکن را ندارد!

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بیش از شش ماه از افزایش قیمت مسکن، زمین، مصالح ساختمانی و ورود سودجویان و سوداگران به بازار مسکن می‌گذرد و این روزهای نفس‌گیر مسکن با رکود در خرید و فروش ادامه‌ دارد.

این درحالیست که کاهش قدرت خرید، کاهش و ممانعت مالکان از فروش ملک و افزایش روزبه‌روز قیمت‌ها از جمله عوامل ایجاد رکود در بازار مسکن شده است؛ به گونه‌ای که برخی معتقدند "رکود تورمی" در بازار این روزهای مسکن حکمفرمایی می‌کند.

بازارگرمی مسکن در میدان اقتصادی کشور

درست در زمان اوج نوسانات نرخ ارز، مسکن به یکباره به اوج قیمت خود رسید و طی شش ماه به افزایش قیمت روز به روزی خود ادامه داد که عده‌ای از خریداران و فروشندگان ضرر و عده‌ای دیگر نیز سودهای کلانی کسب کردند و بازار قیمت‌ها داغ شد.

از طرفی افزایش تقاضای مسکن از ترس گران‌تر شدن بر این بازار پرآشوب دامن ‌زد و حاشیه‌های بازار همیشه داغ مسکن را پررنگ‌تر کرد و از طرف دیگر قدرت خرید کاهش یافت.

حال بازار از زبان سکاندار مسکن کشور

در حالی که سکاندار مسکن کشور حال این روزهای مسکن را به دلیل وجود تعداد بالای ساخت و ساز،‌ تعداد خانه‌های خالی و ساخت و سازهای مسکن مهر مناسب می‌داند و تاکید دارد" با وجود شرایط دشوار سال گذشته، بازار مسکن در حال حاضر از ثبات نسبی برخوردار است"، کاهش قدرت خرید مردم از مبالغ بالای مسکن و افزایش روز به روزی قیمت‌ها بعد دیگری از این بازار را نشان می‌دهد که عده‌ای از صاحب‌نظران معتقدند این رویه تا فصل تابستان و سیاست‌های دولت جدید ادامه دارد.

 

همچنین قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران معتقد است "امسال افزایش ناگهانی قیمت مسکن نخواهیم داشت و آنچه در فصل نقل و انتقالات به عنوان جو روانی و کاذب قیمت در بازار مسکن به وجود می‌آید باید با جلوگیری از خرید و فروش‌های کاذب، کنترل شود".

به گفته واحدی " درحال حاضر شاهد رکود در بازار مسکن هستیم و اگر رونقی در بازار رخ دهد پس از خرداد ماه است".

رکود مسکن می‌شکند اگر...

در این میان ایرج رهبر - رییس کانون سراسری انبوه‌سازان - به عنوان نماینده بخش خصوصی در بخش مسکن معتقد است " افزایش غیر متعارف قیمت‌ها باعث رکود در بازار و کاهش توان مالی مردم برای خرید خانه شده است و این شرایط رکود تا زمان تثبیت قیمت‌ها ادامه دارد".

به گفته وی با توجه به اینکه خانه یکی از نیاز‌های اصلی مردم است و نمی‌توان از آن صرفه‌نظر کرد باید تمهیداتی برای کنترل قیمت و افزایش قدرت خرید مردم در نظر گرفته شود.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید" اگر زمینه تثبیت قیمت‌ها فراهم شود، بازار مسکن نیز رونق می‌گیرد اما تا زمان تثبیت نشدن قیمت‌ها و تطبیق مردم با قیمت‌های روز، رکود در این بخش ادامه دارد".

همچنین محمدعلی پورشیرازی – کارشناس مسکن – معتقد است" رکود در بازار مسکن تا اتخاذ تصمیمات جدید مسئولان و اعلام برنامه‌های سیاستمداران ادامه دارد".

وی نسبت به اینکه رکود در بازار مسکن حکمفرما شده اما قیمت‌ها روند کاهشی نداشته، گلایه دارد.

صاحب‌نظران بخش اقتصادی از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن در ماه‌های اخیر را افزایش قیمت زمین عنوان می‌کنند و می‌گویند" علی‌رغم گفته‌های برخی مسئولان مبنی بر به صفر رساندن قیمت زمین،‌ به دلیل روند افزیشی قیمت زمین نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از بازار مسکن داشت".

حال چشم متقاضیان مسکن که قدرت پرداخت میلیونی برای هر متر خانه‌ را ندارد به سیاست‌ها و تصمیمات جدید و تاثیرات آن در بازار مسکن است تا شاید بتوانند به آرزوی دیرینه‌ی خود برسند و بالاخره سقفی مطمئن برای زندگی پیدا کنند.

    نظرات