آلودگی هوای تهران تا روز دوشنبه ادامه دارد

آلودگی هوای تهران تا روز دوشنبه ادامه دارد

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تا روز دوشنبه آلودگی‌های هوای تهران ادامه دارد، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته روند پایداری هوا از بعد از ظهر دوشنبه تغییر کرده و آلودگی‌ها کاهش می‌یابد.‌

به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، بهرام صناعی طی نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بزرگ راه و ترابری، اظهار داشت: پایش وضعیت جوی، تحقیق و پژوهش در زمینه مسایل آب و هواشناسی و آموزش جزو اهداف و وظایف این سازمان است.

وی با بیان اینکه امسال با رویکرد جدید و بر اساس توصیه‌های دولت، نگاه‌، تفکر و اندیشه‌ای نو به سیستم هواشناسی وجود دارد، تصریح کرد: در رویکرد جدید، طی هماهنگی با سازمان راهداری جایگاه هواشناسی جاده‌ای در جاده‌های کشور نصب می‌شود و تجهیز ایستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای صورت می‌گیرد.

رییس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با توجه به نقش و اهمیت رادار‌های هواشناسی که در ‌هاب شدن منطقه در این زمینه تأثیر‌گذار است، توسعه شبکه ایستگاهی راداری در دست اقدام است و دو دستگاه رادار جدید به زودی وارد کشور می‌شود.

صناعی تشریح کرد: رادار‌های هوانوردی جثه و پیکره هواپیما را آشکار می‌کنند اما هواشناسی قطرات ریز باران را در‌ابرها و ذرات معلق در هوا را مورد شناسایی قرار می‌دهند.

معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه دو دستگاه رادار جدید هواشناسی در دو استان گیلان و فارس، نصب خواهد شد اظهار داشت: استان فارس یکی از استان‌هایی است که طی ۲ سال اخیر با خشکسالی متداوم درگیر بوده است که به‌ همین دلیل یکی از این رادار‌ها در این استان نصب می‌شود.

معاون وزیر راه و ترابری تأکید کرد: در صورت عدم بروز مشکل، رادار‌ها به زودی از سوی کشور سازنده وارد خواهد شد.

رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه تا روز دوشنبه آلودگی‌های هوای تهران ادامه دارد، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته روند پایداری هوا تا روز دوشنبه ادامه داشته و از بعد از ظهر دوشنبه آلودگی‌ها کاهش می‌یابد.

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در سال ۱۳۷۹ دولت وقت طرح جامع آلودگی هوای تهران را مصوب کرد، اظهار داشت: هفت برنامه در این طرح پیش‌بینی شده بود که اگر اجرا ‌می‌شد، آلودگی هوای تهران بسیار کاهش می‌یافت که این هفت مورد شامل استاندارد‌سازی خودروهای نو، خارج ‌سازی خودروهای فرسوده، ارتقاء حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها، مدیریت سوخت و آموزش همگانی است.

صناعی با بیان اینکه طرح مذکور به طور کامل عملیاتی نشد، اظهار داشت: در تأیید این گفته می‌توان به عدم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد.

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه قاره اروپا نیز با مشکل آلودگی هوا مواجه است، اظهار داشت: آنها برای مبارزه با آلودگی‌های جوی خود، طرح ۲۰۲۰۲۰ را اجرا کردند که شامل کاهش ۲۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای، افزایش ۲۰ درصدی بهره‌وری سوخت و افزایش ۲۰ درصدی استفاده از انرژی‌ها نو، است که این موارد باید تا سال ۲۰۲۰ به اجرا درآید.

رییس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران این است که باید به صورت کمی و عددی اقداماتی ایجاد شود؛ جو سیستم‌ بسته‌ای است که منابع افزایش آلودگی و راهکارهای کاهش آلودگی در آن کاملا مشخص است، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی‌های تهران توسط وسایل موتوری ایجاد می‌شود که طرح ترافیک در واقع منابع تولید آلودگی را کاهش می‌دهد و امید است با برنامه‌ریزی دقیق دولت بتوان با این آلودگی هوا مقابله کرد.

صناعی با بیان اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، اظهار داشت: متوسط بارندگی کشور سالانه ۲۵۰ میلی متر است اما کشورهایی که در ارزهای جغرافیایی همانند ایران قرار دارند دامنه تغییرات جوی متفاوتی دارند.

وی با اشاره به لزوم مدیریت صحیح در بخش مبارزه با خشکسال و ایجاد سد‌های زیاد در کشور، گفت: بر اساس اطلاعات ۱۷۰ سد جدید در کشور در دست مطالعه است که با احداث آنها آبها مدیریت می‌شوند و با ذخیره‌سازی آنها، خشکسالی مدیریت خواهد شد.

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه هشت استان کشور تا سال گذشته شرایط سختی را در خصوص خشکسالی گذراندند، اظهار داشت: در این استان‌ها بارندگی سه ماه پاییز کمتر از استاندارد بود.

صناعی با اشاره به اینکه استان فارس هنوز در جدول میزان بارندگی پایین‌ترین رتبه را دارد، اظهار داشت: در استفاده از دستگاه‌های نوین هواشناسی، رویکرد، بکارگیری توانمندی‌های داخلی است.

    نظرات