۸۰ درصد شاغلان بخش مسکن خارجی هستند!

در حالی طرح بیمه کارگران ساختمانی در دست اجرا است که هم اکنون ۸۰ درصد نیروی شاغل در بخش مسکن را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهد و کارگران ایرانی حضور کمرنگی در این حوزه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی طی سالجاری از سوی دولت طرح بیمه کارگران ساختمانی مطرح شده است که هم اکنون بیش از ۸۰ درصد ساخت و ساز در بخش مسکن را اتباع بیگانه که عموما تبعه کشور افغانستان هستند، انجام می دهند و در این بخش حضور نیروی کار ساختمانی ایرانی بسیار کمرنگ است.

شرایط بیمه شدن کارگر ساختمانی

بر اساس این گزارش، هم اکنون کارگران ساختمانی کشور حدود ۱٫۵ میلیون نفر برآورد می شوند که با خانواده هایشان تا ۶ میلیون نفر نیز می رسند که طبق برنامه دولت باید ۷ درصد حق بیمه خود را به صورت ماهیانه پرداخت کنند. در این رابطه پس از اخذ جواز ساخت باید بین ۱ تا ۴ درصد نیز توسط کارفرما و مابقی هم از سوی دولت تامین و پرداخت شود تا یک فرد شاغل در بخش ساختمان بیمه داشته باشد.

البته در این زمینه، دولت برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی برخی افراد و همچنین پایمال نشدن حق و حقوق کارگران واقعی ساختمانی، انجام بیمه کارگران این بخش را فقط منوط به ارائه کارت مهارتی فنی و حرفه ای می داند تا از این طریق مشخص شود فردی که می خواهد از مزایای بیمه کارگران ساختمانی استفاده کند هم تخصص این حوزه را داشته باشد و هم اینکه واقعا در این بخش شاغل باشد.

هزینه بیمه کارگران ساختمانی چقدر است؟

فعالان بخش ساختمان معتقدند که برخی کارفرمایان با هدف سودجویی از اجرای این قانون امتناع می کنند. آنها معتقدند که هیچ اشکالی پیش نمی آید که برای امنیت یک عده انسان شاغل در ساخت و ساز یک آپارتمان ۴۰۰ میلیون تومانی ۱۰میلیون آن هم برای کارگران هزینه شود.



باید گفت در حالی دولت موضوع مربوط به بیمه کارگران ساختمانی را دنبال و آن را تصویب کرد که متاسفانه دامنه حوادث ناشی از کار در این بخش بسیار بالا است به نحوی که برخی آمارها حوادث ناشی از کار را که در موارد بسیاری نیز منجر به فوت می شوند را در این بخش ۳۰ درصد از کل حوادثی می دانند که ممکن است در مشاغل دیگر اتفاق بیفتد.

احتمال سوء‌ استفاده از بیمه کارگران ساختمانی

عبدالله مختاری در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی باید افرادی را که دارای کارت مهارت فنی و حرفه ای هستند را شامل شود، گفت: البته این موضوع به صراحت در طرح مذکور بیان نشده و به نظر می رسد که تمام کارگران ساختمانی و حتی آنهایی که فاقد کارت مهارت هم هستند نیز باید مشمول بیمه شوند.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار داشت: در هر حال برای سازمان بیمه گر باید مشخص شود که فرد متقاضی واقعا در بخش ساختمانی مشغول به کار است چون ممکن است عده ای نیز با طرح یک ادعا بخواهند از امتیاز کارگران ساختمانی استفاده کنند.

مختاری در پاسخ به این سئوال که تکلیف کارگرانی که ممکن است به دلیل نداشتن کارت مهارتی نتوانند از مزایای بیمه استفاده کنند چه خواهد بود؟ ادامه داد: در هر حال افراد شاغل در این بخش باید مهارت انجام آن را نیز داشته باشند و از فنی و حرفه ای کارت مهارتی ارائه کنند.

مشکلات کارگران ساختمانی

وی خاطر نشان کرد: البته دوباره می گویم همین الان هم اگر کارگری از بخش ساختمانی به وزارت کار برود و از کارفرمای خود برای بیمه نشدن شکایت کند، کارفرما ملزم می شود که آن فرد را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

این مقام کارگری در خصوص این موضوع که هم اکنون بیش از نیمی از کارگران فعال در بخش ساختمان از مزایای بیمه محروم هستند، گفت: به دلیل روشن نبودن آمارها و پراکنده کاری در بخش ساختمان و همچنین نبود یک برنامه مدون برای کار در ساختمان سازی، تشکلات صنفی قابل توجهی در این حوزه وجود ندارد.

به گفته رئیس اتحادیه کارگران شهرداری تهران، اگر کارگران شاغل در بخش ساختمان که فاقد کارت مهارت هستند بخواهند از مزایای طرح بیمه استفاده کنند باید در دوره هایی که برای فعالیت در بخش های مختلف ساختمان سازی از سوی  فنی و حرفه ای تدارک دیده می شود شرکت کنند.

۸۰ درصد ساختمان سازیها در اختیار خارجیان است

مختاری خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی ۸۰ درصد کارهای ساختمانی در کشور توسط اتباع بیگانه و به ویژه نیروی کار افغانی صورت می گیرد که باید گفت در این بخش نقش کارگران ایرانی بسیار کمرنگ و حاشیه ای است.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه نیروهای قابل توجهی در این بخش فعالیت دارند سیاست گذاری و حمایت از نیروی کار ایرانی، می تواند به تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار در این بخش منجر شود که این موضوع در نهایت به نفع رونق کسب و کار داخلی خواهد بود و نه توسعه حضور اتباع بیگانه در بدست گرفتن ساخت و ساز کشور.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه به دلیل نبود یک سیاست روشن و مشخص برای حمایت از کارگر ایرانی، هم اکنون بسیاری از این افراد حق و حقوق قانونی خود را دریافت نمی کنند، گفت: این اتباع افغانی هستند که به جای آنها در ساختمانها مشغول به کار هستند.

مسئولیت دستگاه‌ها در ساماندهی خارجیان

مختاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر حتی سرایه داری ساختمانها نیز به کارگران افغانی سپرده می شود و این موضوع به وضوح قابل مشاهد است، افزود: کارهای مربوط به خدمات منازل، دباغی، کفاشی، سنگ بری، مرغداری و غیره نیز می رود تا به تسخیر اتباع بیگانه درآید.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در پاسخ به این سئوال که وظیفه ساماندهی نحوه فعالیت اتباع خارجی در بخش ساختمان با چه دستگاهی است؟ اظهار داشت: در این زمینه ساماندهی اتباع غیرمجاز وظیفه وزارت کشور و پلیس است. همچنین جریمه کردن کارفرمایان متخلف نیز وظیفه وزارت کار، کشور و پلیس خواهد بود.

    نظرات