تحلیل گولدمن ساکس از حبابی بودن بازار املاک دوبی

تحلیل گولدمن ساکس از حبابی بودن بازار املاک دوبی

http://www.bananews.ir/گروه بانکی گولدمن ساکس در گزارشی نگرانی‌ها درباره حبابی بودن بازار املاک دوبی را اغراق آمیز خواند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تحلیل‌گران این گروه بانکی در گزارشی نوشتند: قیمت‌های املاک دوبی با وجود اینکه نسبت به رکورد اندک در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۱ حدود یک سوم افزایش یافته اما همچنان ۳۶ درصد پایین‌تر از اوج قیمت‌شان در سال ۲۰۰۸ است.

نتایج تحقیقات شرکت نایت فرانک ال.ال.پی که بر اساس آن، ارزش املاک دوبی در سه ماهه دوم سریع‌ترین روند رشد را در جهان داشته است، نگرانی‌ها را نسبت به شکل گرفتن حباب قیمت در این بازار برانگیخت.

با این‌همه شرکت "جونز لانگ لاسال" در گزارشی در اوایل اکتبر پیش بینی کرد که روند رشد قیمت‌های املاک دوبی ظرف ۱۲ ماه آینده کند خواهد شد.

افزایش قیمت‌ها موجب شد دپارتمان زمین دوبی، هزینه ثبت املاک را از ششم اکتبر به چهار درصد افزایش دهد. همچنین انتظار می‌رود محدودیت‌هایی که بانک مرکزی امارات متحده عربی اوایل سال جاری میلادی برای وام مسکن وضع کرد، به آرام کردن بازار کمک کند.

طبق گزارش گولدمن ساکس، ثبات سیاسی نسبی و سود بالای اجاره‌ها نسبت به متوسط جهانی، سرمایه گذاری در املاک این شیخ نشین را برای سرمایه گذاران جذاب نگه می‌دارد. حدود ۳۴ درصد از سرمایه گذاران املاک دوبی در سال گذشته از جنوب آسیا و ۱۵ درصد از کشورهای عربی بودند.

در ابوظبی که همسایه دوبی است، قیمت‌های املاک مسکونی تثبیت شده و اجاره‌ها در بهترین مناطقش به دلیل مهاجرت حدود ۱۰ هزار کارمند دولتی از دوبی به این شیخ نشین در هشت ماه گذشته، افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت ابوظبی در سپتامبر سال ۲۰۱۲ تمامی کارمندان و شرکت‌های دولتی مربوط را ملزم کرد برای دریافت کمک هزینه مسکن، در پایتخت زندگی کنند. این قانون جابجایی کارمندانی را به دنبال داشت که سال‌ها ساکن دوبی بوده و از اجاره‌های کمتر و زیرساخت بهتر آن بهره مند بودند.

    نظرات