معضلات راه آهن به صحن شورا رسید

معضلات راه آهن به صحن شورا رسید

http://www.bananews.ir/شورایاری منطقه ۱۷ امروز به نمایندگی از مردم این منطقه میزبان شورای شهر تهران بود تا مشکل اصلی خود یعنی راه آهن و معضلات و ناهنجاری‌های اطراف آن را با آن‌ها در میان گذاشته و نسبت به پیگیری آنها درخواست کمک کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از ایسنا؛ اعضای شورای شهر تهران امروز همانند هر جلسه خود در ابتدا مستمع گزارش شورایاری منطقه ۱۷ شهرداری تهران بودند و آقاجانی - دبیر شورایاری منطقه به طور مستقیم سراغ مهمترین مشکل منطقه ۱۷ یعنی پروژه انتقال راه آهن تهران به زیرگذر و معضلات و ناهنجاری‌های اطراف آن پرداخت.

دبیر شورایاری منطقه ۱۷ با تاکید بر اینکه معضل راه آهن ۵۰ سال است که با مردم همراه است و گریبان آنها را گرفته افزود: در سال ۸۲ و در دوره شورای دوم وقتی ما به عنوان نمایندگان مردم گفتیم راه آهن یا باید به زیر زمین برود و یا از آنجا منتقل شود، ما را از جلسه بیرون کردند ولی حالا پروژه زیرزمینی کردن راه آهن را خودشان اجرا کردند ولی این پروژه کامل اجرا نشده و در این شرایط شهروندان این منطقه اسیرتر و گرفتارتر شده‌اند و با این شرایط هیچ اتفاق فرهنگی – اجتماعی نمی‌تواند برای مردم این منطقه رخ دهد.

آقاجانی مدعی شد: قبلا هر یک ساعت یک بار یک قطار با صدا و دود رد می‌شد اما حالا در کل شبانه روز ۴ جت فن بزرگ به صورت کامل و پر و سر و صدا در کنار خانه‌های مردم کار گذاشته‌اند که در عین حال دود و صدای آن برای مردم سرطان زاست.

شورایاری منطقه ۱۷ با اشاره به پروژه انتقال خط آهن تهران به زیر زمین که در دولت قبل به عنوان پروژه ملی کلید خورده است گفت:‌ این پروژه هفت ماه است که معطل مانده و پیمانکار به دلیل نگرفتن پول خود طلبش را با مصادره زمین‌های آزاد شده و زمین‌های اطراف جبران می‌کند.

وی افزود: منطقه ۱۷ منطقه‌ای محروم است که درآمدزایی برای خود ندارد و این مشکلات و معضلات بر بار مشکلات قبلی آن افزوده است.

به گزارش ایسنا، علیرضا دبیر - رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه این اظهارات گفت:‌ کارهای زیادی قرار بود برای این منطقه انجام شود و حتی دولت قبل می‌خواست فضای آزاد شده راه آهن را تجاری کند ولی ما با پیگیری‌های بسیار نگذاشتیم این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه مصوبه حق‌العرض شورای شهر تهران از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شده است در حالی که با این مصوبه می‌توانستیم مشکل تملک زمین‌های آزاد شده و اطراف راه آهن را حل کنیم. چرا که به صورت اتوماتیک این زمین‌ها متعلق به مردم و مدیریت شهری است.

مرتضی طلایی - نایب رییس شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه پروژه انتقال راه آهن به زیر زمین طرحی است که به صورت کارشناسی اجرا نشده و نیاز به بازنگری دارد گفت: متاسفانه اگزوز فن‌های این پروژه را در همان زمان اجرای پروژه در تونل اجرا نکردند و حالا برای آن سوله احداث می‌کنند در حالی که صدا و آلودگی آن همچنان ادامه دارد.

طلایی خاطرنشان کرد: زمین‌های آزاد شده در این پروژه جای نگرانی ندارد و قطعا باید برای سرانه محله فراهم شود و نه تامین فضاهای تجاری.

 

وی پیشنهاد داد که از دولت برای بازنگری در این پروژه درخواست کمک شود.

طلایی اضافه کرد: متاسفانه مدیریت جدید راه آهن مخالف اجرای پروژه انتقال راه آهن به زیر زمین بوده است به همین علت یکی از دلایل رکود و توقف پروژه تا کنون نیز همین مساله بوده است که امیدواریم با پیگیری‌های شورای شهر و تشکیل کمیته مشترک این مشکلات برطرف شود.

به گزارش ایسنا، احمد دنیامالی - رییس کمیسیون توسعه و عمران شهری که پیش از این معاون فنی راه آهن نیز بوده است گفت: موضوع انتقال راه آهن از قلب تهران به منطقه دیگر از همان ۱۵ سال قبل که من در آنجا معاون بودم مطرح بود و قرار بود که این ایستگاه به سه ایستگاه شرق، جنوب و غرب منتقل شود و ما توصیه کردیم که این محورها را در اختیار متروی تهران قرار دهند تا شرایط آن را اصلاح کنیم اما قبول نکردند.

دنیامالی با تاکید بر اینکه مشکلات امروز منطقه ۱۷ و راه آهن یعنی قتل، اعتیاد، خودکشی، ریختن زباله و نخاله و بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری و اجتماعی مربوط به چند سال اخیر نیست و از سالها قبل مردم با آن درگیر بوده‌اند و حتی زمانی مرحوم دادمان آنجا را قرنطینه کرد تا مشکلش را حل کند.

دنیامالی تاکید کرد: علیرغم مخالفتمان با این طرح و اینکه همه می‌دانند انتقال سیستمی گازوئیلی به زیر زمین کاملا غلط است، اما بازهم این مسئله را در دستور کار کمیسیون عمران قرار داده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر طرح جامع جدید راه آهن و انتقال آن به سه ایستگاه جدید تعیین تکلیف شده و اجرایی شود.

همچنین سرخو - عضو دیگر شورای شهر تهران ضمن گلایه مندی از اقدام شهرداری تهران در اختصاص بخش قابل توجهی از اعتبارات خود به پروژه‌های شمال شهر تهران گفت: حجم قابل توجهی از پروژه‌های پرهزینه و کمرشکن در شمال شهر تهران اجرا می‌شود در حالی که پروژه‌های مهم و حساسی در جنوب شهر تهران متوقف مانده و مردم درگیر آن هستند.

محمدمهدی تندگویان - نایب رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با اظهار نگرانی در مورد فضاهای آزاد شده در این پروژه گفت: پیمانکاران به دلیل طلب‌های خود مشغول اشغال کردن این فضاها هستند و ساخت و سازهای غیرمجازی نیز در این فضاها اتفاق افتاده که همه آنها خارج از طرح تفصیلی است.

در ادامه شهردار منطقه ۱۷ نیز در توضیحی گفت:‌ متاسفانه مجموعه راه آهن اجازه ورود مدیریت شهری به فضاهای آزاد شده را نمی‌دهد تا ما بتوانیم کارهای عمرانی و خدماتی را انجام دهیم.

وی گفت: به عنوان مثال پل امین الملک زمانی در اختیار شهرداری قرار داده شد تا آن را بازسازی و نوسازی کنیم اما راه آهن اجازه ادامه کار را نداد و پروژه متوقف ماند.

احمد مسجد جامعی - رییس شورای شهر تهران نیز در ادامه گفت:‌ همه تلاش ما این است که این مسائل که مورد نگرانی مردم منطقه است بیشتر مورد توجه قرار گیرد و حساسیت کار را بالا ببریم.

وی خطاب به رییس کمیسیون عمران شورا گفت: یک ماه فرصت دارید این موضوع را پیگیری کنید و موضوع را به شورا منتقل کنید تا در بودجه سال ۹۳ اعتبارات و شرایط لازم را برای افزایش سرانه‌های شهری مردم منطقه در نظر بگیریم.

    نظرات