پاسخ قالیباف به وزیرمسکن: تراکم فروشی ما قانونی است

پاسخ قالیباف به وزیرمسکن: تراکم فروشی ما قانونی است

http://www.bananews.ir/قالیباف امروز در جریان حضور وزیر مسکن در شورای شهر تهران بدون دعوت قبلی به جلسه شورا آمد تا در مورد مباحث مطرح شده در جلسه شورا پاسخگو باشد و از اینکه مسائلی مطرح شود که کسی امکان پاسخگویی به آنها را نداشته باشد گلایه کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد باقر قالیباف شهردار تهران امروز در جریان حضور عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی بدون برنامه قبلی به صحن شورا آمد تا ضمن حضور در این جلسه نسبت به برخی مسائل مطرح شده، پاسخ مستقیم خود را ارائه کند.

وی با بیان این مطلب که طرح برخی مسائل در جلسه باید با دقت بیشتری صورت گیرد، تا حقی از کسی ضایع نشود خصوصا کسانی که در جلسه حضور ندارند و امکان دفاع از خود را پیدا نمی‌کنند، افزود: حرف اساسی ما که بارها روی آن تاکید کرده‌ایم این است که دولت باید تصدی گری‌های خود را رها کند و اجازه دهد مدیریت شهری و پارلمان شهری به مسائل مردم رسیدگی کنند و دولت نیز مسائل کلان و راهبردی خود را در دستور کار داشته باشد.

قالیباف با تاکید براینکه همه شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران همراهی خوبی با وزارتخانه‌ها داشته و دارند، افزود: شورا و شهرداری تهران نیز در سالهای گذشته تلاش کرده تعامل خود را با دولت حفظ کند، اما در بسیاری از مقاطع موفقیت حاصل نشده است.

شهردار تهران با اشاره به صحبت‌هایی که در دوره سوم شورای شهر تهران در مورد تراکم فروشی مطرح شده بود، گفت: اینکه گفته می‌شود در تهران تراکم فروشی وجود دارد حرف درست و صحیحی نیست و در شورای سوم بارها و بارها در مورد این موضوع صحبت شد و بارها اعلام کردیم که تراکم فعلی فروخته شده بر اساس قانون است و دور از سلیقه و نظر شخصی اتفاق می‌افتد و باید بپذیریم که قانون برای تهران تراکم پایه ۱۲۰ درصدی را محاسبه کرده است و بر اساس طرح جامع و تفصیلی تراکم مجاز دیده شده و وقتی می‌گوییم شهر تهران تراکم فروشی دارد ممکن است این گونه به نظر بیاید که تخلف صورت گرفته در حالی که این طور نیست. ممکن است حدود یک دهه قبل با دادن پول فردی می‌توانست تراکم بگیرد، اما در حال حاضر این طور نیست و اگر وجود دارد به ما بگویید چرا که من مسوول این کار هستم و باید آن را پیگیری کنم.

 

وی با اشاره به سخنان حقانی یکی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز که در مورد تبدیل باغات به اراضی مسکونی و تخلف در کمیسیون ماده پنج و هفت صحبت کرد، افزود: اینکه گفته می‌شود در عرض کوچه هشت متری ساختمان هفت طبقه داده‌اند و این تخلف بوده است درست نیست چرا که مجوز داده شده بر اساس مبنای قانونی است و اگر اشکالی وجود دارد باید قانون را اصلاح کرد.

وی خطاب به اعضای شورا و مسوولان دولتی گفت: این طور نمی‌شود که قانون را اصلاح کنیم و بگوییم در عرض کوچه هشت متری ساختمان دو طبقه بسازند و این قانون برای مردم باشد، اما وقتی نوبت خودمان رسید ساختمان هفت طبقه بسازی چرا که این کار تخلف خواهد بود و من نمونه این طور برخوردها را زیاد دیده‌ام.

وی با اشاره به حضور وزرای مسکن سابق در جلسه شورای شهر تهران و سایر جلسات مشترک با وزارت مسکن در دوره‌های قبلی اظهارکرد: در همین جلسه آقای سعیدی کیا آمد و در مورد طرح تفصیلی صحبت‌های زیادی صورت گرفت ما هم اصراری بر کامل بودن طرح تفصیلی نداریم؛ اما محکم روی اجرای آن ایستاده‌ایم و تلاش می‌کنیم با همه اشکالات موجود آن را اجرا کنیم و در روند اجرا اشکالات آن مشخص شود. هنوز یک سال هم از اجرای طرح تفصیلی و طرح جامع نگذشته است اما در همین زمان بیش از یک هزار مورد اصلاح در مورد آن صورت گرفته است.

وی در ادامه در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات اعضای شورا گفت: اگر کمیسیون ماده پنج اقدامی را انجام می‌دهد مطابق با قانون است و شرایط فعلی قانون این اختیارات را به آنها داده است. آنها هم دلسوز شهر و مردم هستند و اینگونه نبوده است که افرادی که در کمیسیون ماده پنج نشسته‌اند آرزو کنند که در کمیسیون ماده هفت جایی را باغ تشخیص دهند و آنها در کمیسیون ماده پنج پول بیشتری بگیرند تا کاربری باغ آن را تغییر دهند.

قالیباف خطاب به حقانی تصریح کرد: اگر در دوره مدیریت من، شما چنین موردی را پیدا کردید آن را به من اعلام کنید تا من شخصا آنرا پیگیری کنم ضمن اینکه در کنار کمیسیون ماده پنج و هفت، کمیسیون ماده ۱۴ وجود دارد که می‌تواند بسیاری از اشکالات موجود در این کمیسیون را پیدا کرده و مانع اجرای آنها شود. باید قبول کنیم که اگر اعتراضی هم وجود دارد اعتراض به قانون است و قانون باید اصلاح شود.

قالیباف در ادامه با اشاره به حق رای اعضای شورا در کمیسیون ماده پنج توسط شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان تاکید دارد که شوراها حق کار اجرایی را ندارند و امضا کردن در کمیسیون ماده پنج یک حق اجرایی است که نباید برای اعضای شورا در نظر گرفته شود. البته در طول مدتی که من در کمیسیون ماده پنج حضور دارم حتما نظرات اعضای شورا را منتقل کرده و تقریبا امضای آقای چمران به عنوان عضو ناظر در پایین ۹۹ درصد مصوبات آمده است.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید واقعی تر به موضوع نگاه کنیم، افزود: متاسفانه در مورد حریم تهران، تقسیمات کشوری و بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر تهران اشکالات زیادی وجود دارد و اختیارات قانونی که به شورا داده شده است بسیار محدود است و در عین حال این قوانین مغایرت‌های زیادی با هم دارند، اما به نظر من با همین حجم تفاهم نیز می‌توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم. مثلا حریم شهر تهران را که در حال حاضر مشخص نیست می‌توانیم با تفاهم مشخص کنیم و تهران پیوستگی در زمینه‌های مختلف را به دست بیاورد.

وی با اشاره به پیشنهاد وزیر مسکن در مورد ادغام شهرداری‌ها با فرمانداری‌ها گفت: حتی می‌توانیم در تقسیمات کشوری مقام فرماندار وجود داشته باشد اما مدیریت شهر را به شهرداری و مدیریت شهری بسپاریم درست همانند وضعیتی که در حال حاضر در شهرری و شمیرانات شاهد هستیم.

وی با اشاره به تبدیل برخی از محدوده‌ها و شهرهای اطراف تهران به عنوان یک شهر افزود: در سالهای گذشته افرادی با اعمال نفوذ، مناطقی از حومه شهر تهران را تبدیل به شهر کردند و پس از آنکه سود خود را بردند و تلاش داشتند تا این فضاها را به دنبال شهر تهران متصل کنند و کد ۰۲۱ را برای آن بگیرند و این مسئله ماست که نگذاریم چنین افرادی به خاطر سودجویی آینده شهر را به بازی بگیرند.

به گزارش ایسنا در ادامه جلسه پرسش و پاسخ بین اعضای شورای شهر، شهردار تهران و وزیر مسکن و شهرسازی ادامه پیدا کرد و در واقع کل جلسه امروز شورای شهر تهران به موضوع وضعیت مسکن و شهرسازی و مسائل مبتلا به دیگر آن اختصاص پیدا کرد.

    نظرات