درد دل‌های شورایی‌ها و وزیر مسکن با طعم باغ و راه و قانون

درد دل‌های شورایی‌ها و وزیر مسکن با طعم باغ و راه و قانون

http://www.bananews.ir/اعضای شورای شهر تهران امروز میزبان وزیر مسکن و شهرسازی بودند تا گزارشی از حوزه خود و مسائل مربوط به شهر تهران ارائه کند، اما وزیر مسکن بیشتر به مشکلات و کمبودها پرداخت به همین دلیل اعضای شورای شهر که معتقد بودند حرف‌های وزیر حرف دلشان است، کاملا سکوت کرده و به طور کامل حرف‌های وی را گوش دادند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معمولا جلسات شورای شهر تهران که با حضور یکی از مسئولان دولتی برگزار می‌شود همراه با صحبت و شلوغی صحن است، اما در زمان ارائه گزارش وزیر مسکن و شهرسازی نه تنها همه اعضای شورا سکوت کرده بودند و کامل به صحبت‌ها گوش می‌دادند، بلکه سایر میهمانان جلسه نیز بدون هیچ سر و صدایی گزارش را استماع می‌کردند.

 

پس از ارائه صحبت‌های وزیر مسکن، محمد سالاری عضو شورای شهر تهران ضمن تشکر از حضور وزیر مسکن و صحبت‌های بدون پرده وی گفت: صحبت‌های آقای آخوندی نشان می‌داد که چند قدم جلوتر از مدیریت شهری هستند و طرح موضوع ادغام فرمانداری‌ها در شهرداری‌ها نشان می‌دهد که وی اعتقاد زیادی به مدیریت شهری و جایگاه شوراها دارد.

وی با اشاره به تجربه سه دوره مدیریت شهری و حضور شوراها گفت: شوراها به بلوغ خود رسیده‌اند و می‌توانند مدیریت شهری را محقق کنند و یکی از مطالبات اصلی ما واگذاری ۲۳ وظیفه دولت به شهرداری‌ها و شوراهاست که لایحه آن سالهاست روی زمین مانده و اجرا نمی‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی برای تهران و شهرهای اطراف گفت: متاسفانه در دوره‌های قبلی تعامل خوبی بین دولت و شهرداری نبود و شهروندان آسیب دیدند، ما از شما می‌خواهیم تا موضوع حضور شهردار در جلسه هیات دولت را پیگیری کنید، چرا که این موضوع مطالبه همه اعضای شورای شهر است و تلاش می‌کنیم تا گفتمان شهرسازی دولت محور به شهروندمحور تبدیل شود.

سالاری در ادامه با بیان اینکه اعضای شورا در شورای عالی شهرسازی جایگاهی ندارند افزود: به خصوص کمیسیون ماده پنج مشکلات و تخلفات زیادی دارد که گزارش‌های آن به ما می‌رسد، اما ما در آن هیچ دخالتی نداریم و قبلا رئیس شورا در این شورا حق رای داشت اما با ایراد شورای نگهبان این حق گرفته شد و ما می‌خواهیم مجددا این حق به ما برگردد.

وی با تاکید بر اینکه رکود بازار مسکن شرایط نگران کننده دارد، گفت: این رکورد باعث می‌شود که اصناف و صنایع وابسته دچار مشکل شوند و شاهد افزایش قیمت به تبع آن باشیم.

به گزارش ایسنا، همچنین علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه حرف‌های آخوندی حرف دل ما بود، گفت: در بحث ارتقای کیفیت زندگی و درآمدهای پایدار ورود جدی وزارت مسکن لازم است و باید در برخی از مسائل به صورت کارشناسی و تخصصی مسائل پیگیری شوند.

وی خطاب به وزیر مسکن گفت: خواهش من این است که اگر واقعا دلسوزی می‌کنید این مسائل پیگیری شود و در جلسه هیئت دولت چنین مسائل مهمی را اولویت قرار دهید.

وی افزود: رحمانی فضلی، وزیر کشور در جلسه مشترکی قول تشکیل کارگروه مدیریت شهری را دادند اما هنوز خبری از تشکیل این کارگروه نشده است.

وی با اشاره به مسائل مالی که هر یک از تصمیمات می‌توانند برای شهر داشته باشند، گفت: قرار بود شهرداری‌ها از دهه ۶۰ مستقل شوند و دولت نظام نامه مالی ارائه کند، اما بیش از ۳۰ سال از این تصمیم گذشته و هنوز خبری از این نظام نامه مالی نیست.

دبیر با بیان اینکه فقط هزینه‌های جمع آوری و ساماندهی زباله شهر تهران در هر روز یک میلیارد تومان است، گفت: نمی‌توان چنین هزینه‌هایی را معطل گذاشت تا دولت آنها را تامین کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: مسکن مهر نیازی نبود به خارج از شهرها برود، بلکه بهتر بود مشکل تمرکز بافت فرسوده در شهر تهران را حل می‌کردیم و من پیشنهاد می‌کنم در کمیته‌ای با حضور شهردار تهران و وزیر مسکن موضوعات مربوط به شهر تهران پیگیری شود.

همچنین پرویز سروری نیز با بیان اینکه صحبت‌های وزیر مسکن نگاهی جدید و جسورانه بود افزود: این نگاه غیرکلیشه‌ای وزیر خوب است، باعث خوشحالی است که با جسارت مسائلی را مطرح می‌کنند که بسیاری از آنها ریشه در حوزه اختیارات خودشان دارد.

وی با بیان اینکه از صحبت‌های آخوندی مشخص است که به مدیریت یکپارچه شهری اعتقاد دارند، گفت: باید تلاش کنیم تا مدیریت یکپارچه با نگاه غیر سیاسی و جناحی پیش برود.

به گزارش ایسنا، همچنین محمد حقانی ضمن اعتراض نسبت به عملکرد کمیسیون ماده پنج و هفت و عدم دسترسی اعضای شورا و شهرداری به این دو کمیسیون گفت:‌ متاسفانه قانون حفظ و گسترش فضای سبز که در سال ۵۲ تصویب شده همچنان باقی مانده و در این مدت حدود ۵۰ سال حتی شاهد اجرای یک بند آن نیز نبوده‌ایم و هر کس برای خود آنطور که می‌خواهد این قانون را اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده هفت زیر نظر کمیسیون ماده پنج فعالیت می‌کند افزود: در مورد پرونده‌هایی که تشخیص باغ داده می‌شود این دو کمیسیون طوری با هم هماهنگ می‌کنند که اگر پرونده‌ای در کمیسیون ماده هفت باغ تشخیص داده شد در کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری آن حتمی باشد و حتی شهرداری‌ها آرزو می‌کند که این تشخیص در کمیسیون ماده هفت باغ باشد تا در کمیسیون ماده پنج با گرفتن پول بیشتری تغییر کاربری را تایید کنند.

وی خطاب به وزیر مسکن از او خواست تا جایگاه کمیسیون ماده پنج را تقویت کند چرا که شورا در حال حاضر هیچ نقشی در مورد تصمیمات این کمیسیون ندارد.

حقانی، همچنین خطاب به قالیباف از او خواست تا کمیته کار کمیسیون ماده پنج که در شهرداری وجود دارد را تقویت کند تا بسیاری از مسائلی که در این کمیسیون مطرح می‌شود مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: البته دیگر در تهران باغی باقی نمانده است ولی برای نگهداشتن ته‌مانده همین باغات نیز باید تلاش شود.

به گزارش ایسنا، وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه اظهارات شهردار تهران و اعضای شورای شهر نسبت به برخی از مسائل مطرح شده پاسخ داد.

آخوندی با اشاره به تدوین طرح جامع که از سال ۸۴ در دستور کار بوده است گفت: تهران همیشه طرح جامع داشته است و همواره در مورد مدیریت یکپارچه شهری و منابع مالی آن در کل این سالها فکر شده و اندیشه‌ای در مورد منابع مالی و تامین آن وجود داشته است اما متاسفانه این برنامه ریزی‌ها اجرایی نشده‌اند.

وی اصلی‌ترین مسئله شهر تهران را عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری برشمرد و گفت: دو گانه بودن مدیریت سیاسی و خدمات شهری ریشه بسیاری از مشکلات شهر تهران است. حداقل باید بتوانیم سوال و طرح مسئله را خوب انجام دهیم تا امکان گفت‌وگو فراهم شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه مدیریت سیاسی باید کنترل شده و حداقل تا سطح فرمانداری پیش برود گفت: بسیاری از طرح‌های اجرا شده جز نفع و سود برای زمین خواران هیچ منفعت دیگری نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید در ابتدا بدون حب و بغض سیاسی بتوانیم با هم حرف بزنیم تا به یک راه مشترک برسیم، افزود: حتما در مورد تهران جلسات جداگانه‌ای خواهیم داشت و حتی اگر تصمیمات غلطی گرفته شده آنها را دلیرانه اصلاح می‌کنیم، حتی اگر این تصمیمات از سوی خود وزارت راه و شهرسازی بوده باشد.

آخوندی تاکید کرد که نگاه تجارتی و سودجویانه را از این وزارتخانه دور خواهد کرد و افزود: حداقل تا زمانی که من در این جایگاه هستم نمی‌گذارم از زمین شهری، تجارت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نسبت به مسائل حمل و نقل در حومه شهر تهران و داخل محدوده شهری اشراف کامل دارم، افزود: جزئیات صحبت‌های صورت گرفته در مورد بازگرداندن مسئولیت متروهای شهرهای اقماری به مترو تهران را می‌دانم و از آنها حمایت می‌کنم ضمن اینکه تا کنون جلسه‌ای با مدیریت متروی تهران داشته‌ایم و معتقدم که باید پیوستگی بین راه آهن و مترو وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مدافعان اصلی و همیشگی شهرداری‌ها در دولت است، گفت: موضوع یکپارچگی مترو تهران و متروهای اقماری از جمله مترو پرند و ورامین یکی از موضوعاتی است که در حال پیگیری آن هستیم و قطعا با مترو تهران در مورد این موضوع به نتایج خوبی خواهیم رسید.

وی در ادامه نسبت به صحبت‌های صورت گرفته در مورد بافت فرسوده گفت: مشکل بافت‌های فرسوده تنها با طرح‌های عملیاتی و کمی پیش نمی‌رود، چرا که باید فضای اجتماعی، فرهنگی و معیشتی مردم در این محدوده را نیز حل کنیم. مرکز تهران که امروز فرسوده شده است زمانی مرکز دیانت، تجارت و تحولات مهم کشور بوده است، اما حالا مرکزیت حکومت تجارت و قدرت را از آن گرفته‌ایم و می‌خواهیم بافت فرسوده آن را نوسازی کنیم، اما سوال نمی‌شود که این بافت قرار است با چه هویتی نوسازی شود.

وی با اشاره به تاسیس ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان گفت: در طرح‌های اولیه هیچ پیشنهادی برای تاسیس این ساختمان در میدان بهارستان وجود نداشت و همه اراضی عباس آباد و یا خرید زمین یکی از پادگان‌ها را پیشنهاد می‌کردند اما من تاکید داشتم که ساختمان مجلس باید در کنار ساختمان قدیمی و در همان بافت میدان بهارستان قرار گیرد و حتی در ادامه این موضوع پیشنهاد داشتیم که وزارت ارشاد و ساختمان‌های مربوط به آن نیز به میدان بهارستان بیاید که البته این اتفاق رخ نداد.

وزیر مسکن در ادامه قول داد که این جلسه، جلسه اول و آخر او در شورای شهر تهران نباشد و جلسات دیگری برای حل مسائل شهر تهران تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، در پایان صحبت‌های آخوندی، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه به صورت رسمی شوراها زیر مجموعه وزارت کشور هستند اما در و اقع حوزه عمل و کار آنها در بخش وسیعی به وزارت مسکن و راه و شهرسازی بر می‌گردد افزود: بسیاری از نهادها و بخشهای مرتباط با موضوع مسکن و شهرسازی از جمله ستاد ساماندهی اسکان غیر رسمی در سالهای گذشته با بداخلاقی حذف شده‌اند که باز گرداندن این نهادها می‌تواند بسیاری از برنامه‌ها و مشکلات قانونی را برطرف کند و دیگر نیازی به تدوین و تصویب قوانین جدید نباشد.

مسجدجامعی افزود: به نظر می‌رسد آنچه که ما با آن مواجه هستیم عدم تعهد به قانون فعلی است و اگر با همین قوانین فعلی نیز بتوانیم همدل و همراه شویم، خیلی بهتر می‌توان شهر را اداره کرد و وظایف اجرایی را محقق کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بدون رودربایستی می‌توان گفت که بار شهر روی دوش شهرداری است، افزود: دولت در سالهای گذشته همه توان خود را روی مسکن مهر گذاشت و همه امکانات را به خارج از شهر برد و داخل شهر با بسیاری از مشکلات و سختی‌ها دست به گریبان شد.

مسجدجامعی نیز اظهار امیدواری کرد که این جلسه، جلسه آخر حضور وزیر مسکن در شورای شهر نباشد و این تفاهم و همدلی در سالهای آینده ادامه یابد.

    نظرات