بزرگترین تونل غرب کشور در انتظار اعتبار زمین گیر شد/ تخمین نیم قرن زمان برای افتتاح یک پروژه

بزرگترین تونل غرب کشور در انتظار اعتبار زمین گیر شد/ تخمین نیم قرن زمان برای افتتاح یک پروژه

http://www.bananews.ir/تونل کبیرکوه به عنوان بزرگترین تونل غرب کشور در بین شهرستانهای دره شهر به آبدانان در استان ایلام در حال ساخت است، پروژه ای که با اعتبارات اندک هنوز پیشرفت مناسبی نداشته و تخمین زده می شود با روند فعلی افتتاح این پروژه ۵۰ سال دیگر انجام شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پروژه تونل کبیرکوه هر چند در حال حاضر در حال ساخت است ولی میزان اعتبارات پروژه و تعطیلی چند گانه در طول سال باعث شده این پروژه به مرور زمان طولانی شود.

این پروژه که بزرگترین تونل غرب کشور نامیده شده است از سال ۸۹ ساختش آغاز و هم اکنون پس از سه سال پیشرفت زیاد مناسبی ندارد و در ابتدای کار قرار دارد که مشکل اصلی آن نبود اعتبار کلان برای این پروژه بزرگ است.

 

پروژه ای که سالانه چند میلیارد اعتبار بیشتر ندارد و پس از پایان اعتبار پروژه تعطیل می شود و پس از وقفه ای طولانی دوباره چند میلیارد اعتبار دیگر جذب می شود و کار آغاز می شود و داستان بر همین روال ادامه داد.

داستان تونل کبیرکوه و وقفه هایی که برای ساخت آن انجام می شود هر روز این پروژه بزرگ را از روند پیشرفت باز می دارد و متاسفانه مسئولان کشوری به رغم وعده های فراوان در آغاز پروژه هم اکنون با اعتبار قطره ای می خواهند این پروژه ساخته شود.

متاسفانه این مشکل تمام پروژه های عمرانی استان ایلام است که طولانی می شوند و در زمان موعد ساخته نمی شوند که دلیل اصلی آن اعتبار قطره ای و ضعفهای مدیریتی است.

حفاری ۱۱۰ متر از تونل در سمت شهرستان دره شهر و ۹۰ متر از سمت شهرستان آبدانان از تونل اصلی

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: پروژه تونل کبیرکوه بزرگترین تونل غرب کشور است که به اعتبارات بیشتری نیاز دارد.

عبدالله بهادری عنوان کرد: این پروژه یکی از پروژه های مهم راهسازی در استان ایلام است که مسئولان و نمایندگان برای اختصاص اعتبارات بیشتر در تلاش هستند.

وی افزود: با بهره برداری از این پروژه مهم رفت و آمد مردم شهرستان به مرکز استان تسهیل و زمینه برای توسعه کل استان فراهم می شود.

عبدالله بهادری بیان داشت: این پروژه به طول چهار هزار و ۶۰۰ متر تونل اصلی، چهار دستگاه تونل دیگر در مجموع به طول ۷۰۰ متر در سمت دره شهر، یک دستگاه تونل ۱۲۵ متری انحراف آب در سمت آبدانان و ۱۴ کیلومتر راههای طرفین است.

وی احداث تونل کبیرکوه در شهرستان آبدانان را از مهمترین طرح های در دست اجرای حوزه راه استان عنوان کرد و افزود: در سمت شهرستان دره شهر ۱۱۰ متر و در سمت آبدانان ۹۰ متر از تونل اصلی و ۱۲۵ متر تونل انحراف آب حفاری شده است.

تونل کبیرکوه نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار است

علی محمد احمدی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر طرح تونل کبیرکوه بزرگترین طرح غرب کشور است که نیازمند پیگیری بیشتر است.

احمدی افزود: این طرح نیازمند جذب اعتبار است و تا اجرای کامل این طرح اعتبار هزار میلیارد ریالی لازم است.

وی در ادامه تصریح کرد: این طرح که یکی از بزرگترین طرح های عمرانی و راه سازی کشور است، عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ آغاز شده است.

این مسئول اظهار داشت: عملیات اجرایی آن از دو طرف ادامه دارد و در طرف شهرستان آبدانان پیشرفت فیزیکی آن قابل توجه است و در طرف شهرستان دره شهر هم ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیارمند توجه بیشتری است.

احمدی ادامه داد: بهره برداری از این طرح باعث حذف گردنه سخت گذر و کوهستانی کبیرکوه، کاهش مساحت شهرستان آبدانان به دره شهر و مرکز استان و کاهش سوخت می شود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ به وضعیت بودجه ای استان ایلام در بودجه ارائه شده از طرف دولت گفت: سهم ها برای همه استانها مشخص شده است، در ردیف طرح های ملی مثل سدها، راه آهن ، جاده ها و بقیه طرح های ملی ، دولت بودجه این طرح های ملی استانی را کاهش داده است اما نمایندگان استان به طور ویژه در تلاش هستند تا بودجه استانهایی مانند ایلام ضایع نشود و به امید خدا در لایحه نهایی بودجه استان را رشد بدهیم.

با یک حساب سر انگشتی می توان زمان بهره برداری از تونل کبیرکوه را تخمین زد به این صورت که اگر سالانه اگر سه میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص داده شود تا حدود ۵۰ سال دیگر پروژه به اتمام می رسد.

شهرستان آبدانان در ۱۶۴ کیلومتری ایلام قرار داشته و با توجه به طبیعت کوهستانی منطقه، لزوم احداث راه های ارتباطی ایمن و مطمئن در این شهرستان بیش از پیش احساس می شود که اختصاص اعتبار کلان و اتمام پروژه برای این شهرستان بسیار حیاتی است.

این شهرستان هم اکنون در بن بست جغرافیایی قرار گرفته است و مردم این شهرستان به دلیل نبود امکانات بهداشتی و پزشکی مجبور به سفر به مرکز استان هستند که مسیرهای پرپیچ و خم باعث بروز مشکلات برای مردم شهرستان می شود.

علاوه بر این مسیر فعلی جاده شهرستان دره شهر و به آبدانان دارای گردنه های بسیار خطرناک است که در طول سال حوادث ناگواری در آن رخ می دهد.

با این همه توصیف از وجود مشکلات راه های ارتباطی در شهرستانهای دره شهر و آبدانان و نبود امکانات، بهره برداری این پروژه بسیار مهم است.

امیدواریم مسئولان کشوری اعتبارات خوبی در سال جاری به این پروژه اختصاص دهند تا خطه دانشمند پرور شهرستان آبدانان زادگاه شهید داریوش رضایی نژاد در مسیر پیشرفت آبادانی گام بردارد.

    نظرات