افزایش پول آب در روستاها متوقف شد

افزایش پول آب در روستاها متوقف شد

http://www.bananews.ir/قائم مقام وزیر نیرو با اعلام توقف طرح ادغام آبفای شهری و روستایی که در اواخر کار دولت سابق آغاز شده بود، گفت: به چند دلیل مهم از جمله جلوگیری از افزایش تعرفه و پول آب روستائیان، این طرح حداقل تا چند سال آینده متوقف شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ستار محمودی در گفتگو با مهر از توقف اجرای طرح ادغام شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی کشور که در اواخر کار دولت سابق مطرح و به صورت پایلوت در برخی استان ها انجام شده بود خبر داد و گفت: در اینباره مجلس نظراتی درباره ادغام ها داشت که نفعی برای مردم ندارد.

قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: نظر وزیر نیرو هم این بود که اگر این طرح نفعی برای مردم دارد ادامه یابد. برای این موضوع جلسات متعددی با آبفای شهری و روستایی داشتیم و با استانداری ها هم صحبت شد، پس از جمع بندی کار در شورای عالی وزارتخانه مطرح کردیم و در نهایت تصویب شد که ادغام ها صورت نگیرد.

محمودی خاطرنشان کرد: آب و فاضلاب روستایی دولتی و آبفای شهری بخش غیردولتی است و نمی توان نیرو را از بخش دولتی به غیردولتی و یا برعکس منتقل کرد. نکته دوم پول آب و هزینه فاضلاب روستایی بود که هم اکنون ۳۰ درصد هزینه ای است که در شهرها پرداخت می شود.

وی ادامه داد: اگر ادغام ها صورت می گرفت روستاها نیز باید به اندازه شهرها هزینه پرداخت می کردند. هم اکنون خدمات ارائه شده برای روستاها در این بخش نیم درصد و برای شهرها ۳۸ درصد است؛ بنابراین اگر ادغام صورت می گرفت سرمایه گذاری دولت برای آبفای روستایی از محل اعتبارات عمومی دولت بود و در شهرها نیز باید از محل درآمد و وام های شرکت ها تامین می شد و اینها با یکدیگر تفاوت هایی را داشته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: تا دو سه سال آینده به صلاح نیست آبفای شهری و روستایی کشور با یکدیگر ادغام شوند و اگر زمانی روستاها توانمند شدند و امکان پرداخت پول آب به میزان شهرها بود، آنگاه شاید بتوان فکر دیگری در این بخش کرد.

به گفته محمودی، ۳ استان مرکزی، قم و آذربایجان غربی که در اواخر کار دولت سابق ادغام صورت گرفته بود نیز به روال سابق بر می گردند و آبفای شهری و روستایی از یکدیگر جدا عمل خواهند کرد.

    نظرات