چگونگی مدیریت دریافت و پرداخت خسارت در پروژه‌های ساخت

چگونگی مدیریت دریافت و پرداخت خسارت در پروژه‌های ساخت

http://www.bananews.ir/امروزه به دلیل پیچیدگی پروژه‌های ساخت و از طرف دیگر به دلیل مشکلات اغلب کارفرمایان در تامین مالی و پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران یا به عبارت دیگر اشتباهات محاسباتی در محدوده کاری (Scope of work) تاخیرات زیادی در پروژه‌ها به وجود می‌آید که این تاخیرات منشا اصلی بروز خسارت به کارفرمایان یا پیمانکاران است. در این مرحله یک سوال اساسی مطرح می‌شود که مسوول این خسارت چه کسی است و چگونه باید این خسارت جبران شود؟ برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا توانایی شناسایی عوامل اصلی بروز خسارات را کشف و بر پایه آنها از منظر کارفرمایی، از بروز آنها جلوگیری کرد و از منظر پیمانکاری راه‌حلی برای دریافت هزینه آنها پیدا کرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اگر شما پیمانکار باشید و هزینه‌های خارج از متن قرارداد به خاطر تاخیرات خارج از قصور شما یا تغییر شرایط قراردادی به شما تحمیل شود و شما امکان دریافت آن را نداشته باشید، علاوه بر زیان در پروژه، تجمیع این نوع اتفاقات در درازمدت می‌تواند منجر به ورشکستگی شما نیز بشود و از طرف دیگر اگر شما کارفرما باشید و هزینه‌های اضافی برای پروژه خود ایجاد کنید یا نتوانید ادعای (Claim) پیمانکار را مدیریت کنید و هزینه اضافی پرداخت کنید، پروژه شما از توجیه اقتصادی خارج می‌شود و با پروژه‌ای زیان‌ده مواجه خواهید شد. به همین دلیل است که مدیریت ادعا در پروژه‌های ساخت (Construction Contract Claims) از مهم‌ترین اقدامات کنترلی در جهان محسوب می‌شود و همه پروژه‌های موفق این بخش توسط پیمانکار و کارفرما درست و اصولی همراه با تفاهم مدیریت شده است.
از این رو مرکز آموزش روزنامه «دنیای اقتصاد» برای بسط و تشریح بهتر مدیریت ادعا دوره آموزشی ۸ ساعته در تاریخ چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ را در محل این روزنامه با محور‌های زیر برگزار می‌کند.
• آشنایی با مفاهیم مدیریت ادعا
• انواع تاخیرات و تاثیرات آن
• بندهای کلیدی قرارداد در مورد ادعاها
• مراحل مدیریت ادعا برای کارفرما
• مراحل مدیریت ادعا برای پیمانکار
• پایش ادعا‌های تاخیرات و توقف کار
• معمول‌ترین مستنداتی که باید نگهداری شود
• فرمول‌بندی و ارائه ادعا
• نمایش و ارائه ادعاهای زمان
• هزینه تاخیرات
• ارائه رسمی ادعا
• مواردی که در قرارداد پیمانکار دست دوم باید لحاظ شود
• پاسخ به ادعا
• ادعای متقابل
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاع بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۸۷۷۶۲۴۳۰ و ۳۲ یا وب سایت http://events.den.ir تماس حاصل فرمایند.

    نظرات