برای ساخت و ساز در تهران نمی‌توان یک نسخه پیچید

برای ساخت و ساز در تهران نمی‌توان یک نسخه پیچید

http://www.bananews.ir/استاد گروه مهندسی زلزله دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه نمی‌توان برای طراحی ساختمان‌ها در تهران نسخه پیچید، گفت: در بحث مسائل ساختمانی و بیمه‌های زلزله همچنان نتوانسته‌ایم کاری را از پیش ببریم که باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شکیب در افتتاحیه کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE در شریان‌های حیاتی، صنایع و مدیریت شهری که صبح روز چهارشنبه در محل مرکز آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه ریسک و خطرپذیری دو عامل دارد، افزود: خطر عاملی است که در قدرت و اختیار ما نیست و ما باید آن را به خوبی بشناسیم و المان‌ها و سازه‌هایمان را طوری طراحی کنیم که خطرپذیری آن کمتر شود.

وی با بیان اینکه باید کلیه عناصر مدیریت بحران به یکدیگر پیوسته باشند، اظهار کرد: منظور از پیشگیری در مدیریت بحران، این است که آثار بلایای طبیعی را شناخته و ضمن مقاوم‌سازی سازه‌های خود و هماهنگ کردن آنها با این پدیده، خدمات امداد و نجات را نیز به شکل حداکثری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم کنند.

گسل‌های ناشناخته زیادی در تهران وجود دارد

این استاد گروه مهندسی زلزله دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه گسل‌های شناخته شده و ناشناخته شده زیادی در تهران وجود دارد، گفت: گسل‌های مشاء، گرمسار، ری، پیشوا، کهریزک و ... گسل‌هایی هستند که شناسایی شده‌اند، اما گسل‌های دیگر نیز وجود دارد که باید آنها را نیز شناسایی کنیم که تاکنون ناشناخته باقی مانده است.

نمی‌توان برای طراحی ساختمان‌ها در تهران یک نسخه پیچید

 

وی با بیان اینکه نمی‌توان برای طراحی ساختمان‌ها در تهران یک نسخه پیچید، افزود: چنین اقدامی درست نیست و نمی‌تواند هم درست باشد، چرا که باید در هر محدوده با توجه به رفتاری که آن گسل دارد، برنامه‌ریزی و طراحی کرد.

شکیب با اشاره به وضعیت زلزله‌خیزی در دو کشور ژاپن و آمریکا خاطر نشان کرد: در این کشورها زلزله بسیار بیشتر از کشور ما رخ می‌دهد، اما آنان شرایطی را فراهم کرده‌اند که امروز دیگر نگرانی از بابت تلفات انسانی ندارند و تنها به دنبال کاهش هزینه‌های وقوع زلزله‌اند.

وی با بیان اینکه در اغلب کشورهای توسعه یافته تلفات انسانی ناشی از زلزله تقریبا به صفر رسیده است، خاطر نشان کرد: در این کشورها مرکز مانیتورینگ مدیریت بحران در محلی امن ایجاد شده که در صورت بروز حادثه، در این مراکز می‌توان به سرعت، شدت و میزان خسارات را ارزیابی کرد و در کوتاه‌ترین زمان برای آن برنامه‌ریزی انجام داد که امیدواریم بتوان روزی در کشور ما نیز چنین مرکزی را ایجاد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به کیفیت مصالح مصرفی در ساخت بناها و ساختمان‌ها، خاطر نشان کرد: کیفیت مصالح، قوانین و مقررات، نیروی انسانی، تکنولوژی ساخت، نظام مدیریت و نظارت بر کنترل ساخت و ساز و ... از مواردی است که سبب آسیب‌پذیری سازه‌ها به هنگام حوادث می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین نظام ساخت و ساز دنیا امروزه در تهران وجود دارد، گفت: برای کاهش خطرپذیرش باید آموزش‌های عمومی و تخصصی وجود داشته باشد.

شکیب با بیان اینکه باید برای هر مکان المان و سازه شهری متناسب با آن ساخته شود، خاطر نشان کرد: ممکن است در محلی شرایط برای ساخت واحدهای مسکونی وجود نداشته باشد و باید در این قسمت فضای سبز ایجاد شود، اما متاسفانه به این موضوع توجه نمی‌شود.

این استاد گروه مهندسی زلزله دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در بحث مسائل ساختمانی و بیمه‌های زلزله همچنان نتوانسته‌ایم کاری را انجام دهیم، ابراز امیدواری کرد که بتوان در آینده چنین موضوعاتی را نیز بررسی و دنبال کرد.

تکنولوژی ساخت و ساز در کشورمان به روز نیست

وی با بیان اینکه تکنولوژی ساخت و ساز در کشورمان به روز نیست، گفت: متاسفانه همچنان از روش‌های قدیمی در ساخت و ساز استفاده می‌شود و ما شاهد این هستیم که یک جوشکار با راه رفتن روی اسکلت ساختمان‌ها، طبقه پنجم به ششم را جوش می‌زند.

شکیب افزود: به نظر می‌رسد سازمان نظام مهندسی و دستگاه‌های مسئول دیگر باید در این حوزه حضور پیدا کنند.

این استاد گروه مهندسی زلزله دانشگاه تربیت مدرس همچنین از مدیریت ساخت و ساز نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی از پروژه‌های ما، مالک به عنوان پیمانکار نیز شناخته می‌شود و در حوزه‌ای که تخصصی در آن ندارد، اظهارنظر می‌کند.

 وی با برشمردن سه فاز قبل، بعد و حین برای مدیریت بحران، افزود: باید به سمت پیشگیری و کاهش خسارات و حوادث برویم و صرف تجهیز خودمان در امر امداد و نجات، نمی‌توانیم تاثیرگذاری خاصی در این حوزه داشته باشیم.

    نظرات