مسکن مهر محدوده شهرها را ۸۶۰۰ هکتار افزایش داد

مسکن مهر محدوده شهرها را ۸۶۰۰ هکتار افزایش داد

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در طرح مسکن مهر ۸ هزار و ۶۰۰ هزار هکتار برخلاف تمام طرح‌های جامع به محدوده شهرهای ایران اضافه شد، گفت: نگاه شهروند محور باید جایگزین نگاه کالبدی بر شهر شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی در نخستین نشست هم اندیشی اساتید معماری و شهرسازی با موضوع "حقوق شهروندی با محوریت معماری و شهرسازی"، اظهار داشت: در شرایط کنونی ساختمان‌ها و ماشین‌ها در شهر بر شهروندان غلبه دارند در حالیکه شهروندان باید سلول‌های اصلی تشکیل دهنده شهر باشند.

وی با بیان اینکه شاهدیم که آسمان‌ خراش‌ها،‌ معابر و شبکه حمل و نقل به جای شهروند و سازمان اجتماعی مجموعه شهری را شکل می دهد، افزود: در طرح‌های جامع و تفصیلی نیز عمدتا به مسایل کالبدی مانند تراکم ساختمان‌ها و جمعیت پرداخته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نتیجه حاکمیت نگاه کالبدی که از نوعی غلبه سیستم دیوانسالارانه بر شهروندان نشات می‌گیرد، نبود فرایندی است که شهروندان در آن بتوانند در فرآیند شهرسازی اعلام نظر و مشارکت داشته باشند.

آخوندی با بیان اینکه متاسفانه امروز کمتر پیاده‌رویی در شهرها وجود دارد که شهروندان با پیاده روی در آن بتوانند از فضای شهری لذت ببرند، افزود: در چنین شرایطی این سئوال مطرح می شود که آیا این حجم گسترده سرمایه گذاری برای رفاه شهروندان نتیجه ای در بر داشته است حال آنکه ما شاهد آلودگی هوا ، کیفیت نازل آب ، کیفیت نازل امنیت اجتماعی ، ترافیک و مسایلی ازاین قبیل در شهرهای مختلف هستیم.

وی به موضوع فقر شهری و عدالت در شهرهای بزرگ مانند تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این مورد نیز مساله را به توزیع یارانه و ساخت مسکن مهر تحویل دادیم تا جایی که در حال حاضر شاهد قطبی شدن وحشتناک شهری مانند تهران هستیم که فاصله قیمتی شمال و جنوب آن حداقل ده برابر است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیکره شهر به خوبی وضع بی عدالتی را فریاد می کشد، افزود: نباید نسبت به عدالت و توسعه فقر شهری که از بنیان‌های اصلی انقلاب اسلامی است توجه شود.

آخوندی با بیان اینکه وقتی در سطحی مانند مسکن می‌خواهیم مجموعه‌هایی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفری را با سرمایه اجتماعی صفر و بدون داشتن الگوهای فرهنگی و همسایگی کنار یکدیگر قرار دهیم ناشی از نگاه کالایی به انسان‌ها است، گفت: در این نوع نگاه به نظر می‌آید که آنها را می‌توان در هر انباری و در ظرفیت‌های مختلف روی هم قرار داد.

وی با اشاره به اینکه باید مدیریت و حکومت محلی هم مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: طرح‌های جامع در حقیقت می‌تواند مقیاسی محلی داشته باشد و نوعی کالای عمومی محلی نیز تلقی شود که در شهرهای مختلف با یکدیگر نه تنها یکسان نیستند بلکه رقیب هم هستند و با این روش، شهرها و محله‌ها هم با رشد و توسعه روبرو می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در صورت داشتن چنین نگاهی به طرح‌های جامع است که مفاهیمی مانند حقوق شهروندی و هویت شهری تعریف می شود، افزود: باید دقت داشته باشیم که استقلال در هویت محلی با هویت و حاکمیت ملی در تعارض نیست بلکه این دو مسئله در طول یکدیگر هستند در حالیکه بدون وجود حاکمیت های محلی نوعی نگاه دیوانسالارانه در روند شهرسازی حاکم می شود.

آخوندی با اعلام اینکه در طرحی مانند مسکن مهر ۸ هزار و ۶۰۰ هزار هکتار به محدوده شهرهای ایران اضافه شد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که مسئله ای به مفهوم هویت شهری در این طرح وجود ندارد در واقع وقتی کالبد بر شهروندان حکومت کند مفاهیمی مانند معماری، شهرسازی، حقوق شهروندی و حاکمیت محلی دستخوش تصمیمات سیاسی شده یا قابلیت خرید و فروش پیدا می‌کند.

    نظرات