افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن ضروری نیست

افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن ضروری نیست

WWW.BANANEWS.IRمدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: بانک‌ها نباید فقط به فکر کسب سود از محل تسهیلات باشند و راه‌های کسب سود را در خدماتی مثل کارمزدها، حواله‌ها یا عقود مشارکتی جست‌وجو کنند. وی همچنین افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن را ضروری ندانست و بر کاهش قیمت زمین و پروانه ساخت تاکید کرد.

قدرت‌الله شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره میزان سوددهی بانک‌ مسکن با توجه به قیمت تمام شده پول در این بانک اظهار کرد: نرخ تمام‌شده پول در بانک مسکن حدود ۱۵ درصد است.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به این رقم و اینکه نرخ سود عقود مبادله‌ای ۱۲ درصد تعیین شده است، آیا ارائه تسهیلات عقود مبادله‌ای برای شما سودده است؟ گفت: ما برای سودده ماندن بانک تمهیداتی داریم و باید در مجمع جواب بدهیم بنابراین نخواهیم گذاشت که زیان داشته باشیم. ما در سال ۸۸ حدود ۸۰۰ میلیارد ریال سود داشتیم و در سال ۸۹ هم نمی‌گذاریم ضرر داشته باشیم.

* نباید دنبال سود از محل تسهیلات بود

وی ادامه داد: بانک‌ها باید بیشتر سودشان را در بخش کارمزد، گشایش LC و حواله‌جات کسب کنند و صرفا به دنبال سود از محل تسهیلات نباشند.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا بانک‌ها به دنبال درآمد از طریق تسهیلات نیستند. توجه کنید که در بسیاری از کشورها تورم زیر صفر است و اساسا سود تسهیلات بسیار ناچیز است. بانک‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و درآمد کارمزدی دارند.

شریفی گفت: بانک مسکن در زمینه عقود مشارکتی و قراردادهای واقعی هم وارد می‌شود و سود و زیان را بین سپرده‌گذار و بانک تقسیم خواهد کرد.

* نرخ ارز

وی درباره آینده نرخ ارز پس از هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: قطعا قیمت ارز افزایش نخواهد یافت. خوشبختانه بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی توانسته‌اند خوب عمل کنند و الان هم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بسیار مناسبی انجام داده‌اند که از افزایش قیمت ارز جلوگیری شود.

* بی‌تاثیری تحریم‌ها

وی درباره تاثیر تحریم بر فعالیت‌های بانک مسکن گفت: نه تنها بانک مسکن بلکه تمام بانک‌ها مشکلی در این زمینه ندارند. بسیاری از بانک‌های خارجی که قصد داشتند با تحریم همکاری کنند حالا دوباره با ما همکاری می‌کنند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

* تغییر در بسته بانک مرکزی

وی در پاسخ به اینکه آیا بسته سیاستی ـ مظارتی بانک مرکزی پس از هدفمند کردن یارانه‌ها تغییر خواهد کرد یا خیر؟ گفت: بعید است چنین تغییری انجام بشود مگر این‌که مواردی خود دولت تشخیص بدهد. به نظر من زود است در این باره نظر بدهیم و باید منتظر اجرای مرحله نهایی قانون باشیم.

* افزایش تسهیلات خرید مسکن؟

مدیرعامل بانک مسکن درباه احتمال افزایش میزان تسهیلات مسکن گفت: من به عنوان نظر کارشناسی می‌گویم که هزینه ساخت مسکن ایده‌ال در کشور ما حداکثر متری حدود چهار میلیون ریال است. آن چیزی که قیمت‌ مسکن را در کشور ما بالا می‌برد، قیمت زمین است. بنابراین اگر زمین ارزان‌قیمت و پروانه ساخت با هزینه کم برای مردم تامین شود، دلیلی برای گرانی مسکن وجود ندارد اما اگر قیمت زمین و پروانه ساخت بالا باشد، بانک مسکن چندین برابر رقم کنونی را هم وام بدهد، هزینه‌های ساخت مسکن پوشش داده نخواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه به هر حال رقم تسهیلات افزایش خواخهد یافت یا خیر؟ گفت: به نظر من ضروری نیست. ما پیشنهادات‌مان را به بانک مرکزی خواهیم داد. علاوه بر آن چند طرح جدید داریم که ارائه خواهیم کرد و بخشی از مشکلات هم از این طریق حل خواهد شد

وی درباره این طرح‌های جدید توضیح داد: مثلا عرضه اوراق مشارکت رهنی از طریق فرابورس. این کار را به این خاطر انجام دادیم که برخی شبهه‌هایی که در این زمینه وجود دارد از بین برود و نوسان قیمت‌ها کم شود.

* ارتباط مناسب با وزارت مسکن

وی درباره ارتباط مناسبی که بین بانک مسکن و وزارت مسکن در دوره جدید برقرار شده است گفت: ما خود را مقید می‌دانیم اهداف و سیاست‌های نظام را اجرایی کنیم.

شریفی گفت: مسکن نیاز ضروری جامعه است و معتقدم عاقبت به خیری مسئولان در مسکن‌دار کردن مردم است. بانک مسکن توانسته وظیفه را به خوبی انجام بدهد و مسوولان هم راضی هستند. شاید خیلی جاها که امکانات وجود نداشته بانک مسکن پیشگام بوده و مثلا بعد از یکی از زلزله‌های اخیر بانک مسکن برای ارائه خدمات، منتظر راه‌اندازی شعبه نشد و کانکس خدمات‌رسانی مستقر کرد.

    نظرات