وداع شیرین با بافت های فرسوده/ رویای احیای بافت فرسوده تبریز محقق می شود

وداع شیرین با بافت های فرسوده/ رویای احیای بافت فرسوده تبریز محقق می شود

http://www.bananews.ir/انتخاب کلانشهر تبریز به عنوان شهر پایلوت کشوری اجرای طرح اسکان پایا در حوزه احیای بافت های فرسوده شهر، شهرداری این کلانشهر را پس از طرح کاهش آلودگی هوا به چالش جدیدی کشانده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شناسایی و احیای بافت های فرسوده و آسیب پذیر شهرها از جمله مسائلی است که این روزها در برنامه کاری وزرات راه و شهرسازی کشور جای گرفته است؛ به طوری که معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در تبریز، این کلانشهر را به عنوان پایلوت کشوری انتخاب کرد و با شهردار تبریز نیز تفاهم نامه ای در این خصوص امضا کرد.

با این حال، عملیات احیای بافت های فرسوده محدوده مرکزی شهر تبریز در فضایی به وسعت ۱۵ هکتار آغاز و زمینه برای نوسازی ، بهسازی و مقاوم سازی این بافت ها فراهم خواهد شد؛ این در حالی است که به گفته شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اسفندماه ۱۳۸۵ ، محدوده ای به وسعت دو هزار و ۵۰۰ هکتار تبریز در محدوده ی بافت های فرسوده شهری قرار گرفته است.

این عملیات طی چهار سال با تملک، تجمیع و نوسازی پنج هزار واحد مسکونی واقع در محدوده ۱۵ هکتاری مرکز شهر تبریز اجرایی می شود و گام مثبتی برای احیای بافت های فرسوده شهری کشور خواهد بود.

ورود جدی شهرداری و حمایت شورای شهر از طرح اسکان پایا

شهردار تبریز در خصوص عزم جدی شهرداری برای ورود جدی در پروسه احیای بافت های فرسوده شهری اظهار داشت: این طرح باید با بهره گیری از مشارکت خود شهروندان و نیز ظرفیت ها و توان بخش خصوصی اجرا شود.

وی افزود: این طرح با مشارکت دادن خود مردم و صاحبان واحدهای مسکونی قدیمی و کهنه و از طریق اعمال و اعطای تسهیلات و سیاست های تشویقی نظیر تسهیلات بانکی تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال برای هر واحد، پرداخت ودیعه اسکان موقت، معافیت از پرداخت عوارض و تخفیف ها و تسهیلات دیگر به اجرا درخواهد آمد.

صادق نجفی همچنین از برنامه ریزی شهرداری برای مطالعه و اجرای طرح های مشابه در حریم مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیر رسمی تبریز به دلیل حجم بالای این مناطق خبر داد.

از سوی دیگر اعضای ارشد شورای شهر تبریز نیز بر لزوم تسریع در آغاز مراحل اجرایی بزرگ ترین و مهم ترین دغدغه مدیریت شهری تبریز اشاره کردند و با اعلام همراهی و حمایت از این طرح گام بلندی در این زمینه برداشته می شود.

لزوم مشارکت جدی شهروندان در احیای بافت فرسوده شهری

سخنگوی شورای شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: مشارکت و همکاری مردم و مالکان واحد های مسکونی، مهم ترین ویژگی و نکته قوت این طرح است چرا که کلانشهر تبریز به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده و از سوی دیگر شهر نیازمند نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده است.

وی افزود: همچنین شهروندان تبریز به ویژه شهروندان ساکن در محدوده بافت های فرسوده باید بدانند که اجرای این طرح و طرح های مشابه به نفع آنان و در راستای صیانت از جان و مال شهروندان است و بودن همراهی خود مردم امکان موفقیت در اجرای طرح مذکور وجود نخواهد داشت.

سعید حاجی زاده با اشاره به تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده گفت: این طرح به صورت انبوه سازی، گروهی یا انفرادی است و برای نوسازی هر واحد فرسوده تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی اعطا می شود و همچنین شهرداری تبریز نیز بابت صدور پروانه های ساختمان واحدهای مسکونی هزینه ای دریافت نمی کند.

وی همچنین به مزیت نوسازی بافت های فرسوده کلانشهر تبریز اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح بافت های فرسوده ای که امنیتی در آن وجود ندارد، نوسازی می شود و همچنین این امر در زیبایی شهر و روانتر شدن ترافیک خودروها تاثیر بسزایی ایفا خواهد کرد.

 اعلام آمادگی مسئولان آذربایجان شرقی برای اجرای طرح مسکن پایا

معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی هدف از اجرای این طرح را برگرداندن زندگی به مرکز شهر عنوان کرد و گفت: باید همزمان با احیا این مناطق، تاریخ را در این مناطق احیا کنیم و همچنین هویت تاریخی تبریز در بخش مرکزی این شهر حفظ شود.

محمدصادق پورمهدی از طرح اسکان پایا به عنوان بخشی از طرح احیا بافت فرسوده تبریز نام برد و گفت: احداث پنج هزار واحد مسکونی بخشی از کار است تا ضمن بسترسازی، زمینه ورود مردم برای فعالیت در این بخش فراهم شود.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از آمادگی همه جانبه در احیای بافت فرسوده تبریز خبر داد و افزود: امروز بهترین موقعیت و فرصت برای تسریع روند احیای بافت های فرسوده شهری تبریز فراهم شده و ما آمادگی کامل داریم تا از این فرصت برای رهاندن تبریز از یک چالش قدیمی و همیشگی به نحو احسن استفاده کنیم.

اروجعلی علیزاده همچنین افزود: با تمام توان آماده اجرای طرح های بزرگ در حوزه احیای بافت های فرسوده شهری و نیز ساماندهی حاشیه نشینی هستیم تا بتوانیم به تدریج از حجم بالای این قبلی بافت ها و مناطق بکاهیم.

جذب سرمایه و گردشگر با احیای بافت فرسوده شهری

احیای بافت فرسوده شهری به خصوص مرکز شهر که به عنوان قلب تپنده ی شهر ایفای نقش می کند، مزایای فروانی به همراه خواهد داشت که یکی از این موارد می توان به جذب سرمایه و گردشگر به کلانشهر تبریز اشاره کرد.

از سوی دیگر با نوسازی و بازسازی معابر و خیابان های شهر، بار ترافیکی خودروها کاهش خواهد یافت و به این سبب موجب کاهش آلاینده های جوی شده و شاهد تبریز سال های نه چندان دور می شویم؛ همچنین امدادرسانی نیز که تاکنون به دلیل پیچ و خم کوچه ها و همچنین تنگی معابر مشکل جدی برای سلامت شهروندان بوده، مطلوب تر خواهد شد.

همچنین با این وجود پنجمین شهر پرجمعیت کشور، همواره در رتبه نخست توسعه یافته ترین شهر جهان خواهد ماند؛ که این مسئله نیازمند همکاری و مشارکت جدی شهروندان تبریزی دارد.

گزارش از شاهین بدرحیدری

    نظرات