زیرگذر چهارراه ولیعصر با عبور از جنگل تاسیسات شهری افتتاح شد

زیرگذر چهارراه ولیعصر با عبور از جنگل تاسیسات شهری افتتاح شد

http://www.bananews.ir/نخستین تقاطع زیرسطحی پایتخت امروز با حضور شهردار تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران، هنرمندان و مسئولین شهری در چهارراه ولیعصر (عج) افتتاح شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدباقر قالیباف در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از همه مدیران، مهندسین و کارگرانی که در این پروژه کار کرده‌اند گفت: وظیفه دارم مانند همیشه از شهروندان پایتخت عذرخواهی کنم. مردمی که از این نقطه حیاتی شهر حداقل هفته‌ای یک بار عبور می‌کنند و در هنگام اجرای این پروژه دچار زحمات و سختی‌هایی شدند.

وی با اشاره به سختی‌ها و مشقت‌های ساخت زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج)، گفت: این پروژه از لحاظ حجمی کوچک بود اما به لحاظ سختی‌ها و موقعیتی که در آن قرار گرفته بود، می‌توان آن را با پروژه‌های بزرگ تهران مقایسه نمود.

 قالیباف افزود: در این نقطه جنگلی از تاسیسات شهری قرار گرفته بود که امکان قطع شدن یک دقیقه‌ای هیچ یک از این تاسیسات وجود نداشت و با توجه به حجم بالای ترافیکی که در این چهارراه داشتیم به حمدالله توانستیم این پروژه را به اتمام رسانیم به طوری که حتی بسیاری از شهروندان متوجه نشدند که در زیر این چهارراه چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

وی با تاکید بر خصوصیت‌ها و خصلت‌های گوناگون موجود در این مکان گفت: این نقطه از بعد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قابل توجه است و نقطه بسیار استراتژیک و مهمی است. حتی از بعد دانشگاهی و علمی نیز یک قطب به شمار می‌رود و از نگاه امنیتی و آسیب‌های اجتماعی نیز در خور توجه است.

شهردار تهران با بیان اینکه به مکان‌هایی که چنین خصلتی دارند می‌توان واژه فضا را اتلاق کرد، افزود: فضاهایی که انسان‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در ذهن تاریخی همه مردم شهر خاطرات تلخ و شیرینی را رقم زده است، بخشی از هویت شهروندان شهر را ساخته به همین دلیل نمی‌توان گفت اینجا تنها یک زیرگذر است بلکه فضایی است که همه شهروندان پایتخت خاطرات مختلفی را از آن در ذهن دارند. در حقیقت اینجا یک سازه اجتماعی، فرهنگی و خدماتی است.

وی تاکید کرد: در این پروژه تلاش کردیم بگوییم در مدیریت شهری توسعه فرهنگ محبت، ایثار و همدلی را هدف قرار داده‌ایم و شهر را برای شهروندان آن می‌خواهیم. باید در شهر مردم احساس کنند در یک صراط مستقیم و با یک جهان بینی توحیدی حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به ساخت سینما آزادی شهر تهران گفت: در زمانی که چاله و ساختمان سینمای آزادی را در شهر تهران مشاهده می‌کردیم در برخی محافل گفته می‌شد که این سینما را خودشان آتش زده‌اند ولی من با توجه به گفته‌های مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در زمینه‌های هنری، فرهنگی و سینمایی که بارها از ایشان شنیده‌ام گفتم این پروژه بزرگ در ۱۸ ماه آینده ساخته می‌شود که بسیاری آنرا در همان زمان غیرممکن می‌دانستند، اما این اتفاق افتاد.

وی افزود: در زمان افتتاح سینمای آزادی به هنرمندان گفتم این هدیه مردم و شهیدان به شما است و تنها توقعی که در مقابل آن وجود دارد این است که در این محیط گناهی صورت نگیرد.

وی با اشاره به افتتاح زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج) گفت: امروز این فضا را به عنوان یک فضای فرهنگی می‌شناسیم، بسیاری پیشنهادات اقتصادی در مورد این زیرگذر به شهرداری تهران شد ولی هیچ یک از اینها پذیرفته نشد و تاکیدمان بر این بود که این فضا تبدیل به یک گذرگاه فرهنگی بشود و اهالی هنر هم برای نمایش کارهای هنری خود در این فضا به کسی پولی نخواهند داد.

وی تاکید کرد: این گذر باید نشان دهنده فرهنگ انقلابی باشد و یادآور این باشد که زندگی امروزمان را مدیون افرادی هستیم که در هشت سال دفاع مقدس در دفاع از کشور،‌ ناموس، انقلاب و دین جانفشانی‌های بسیاری کردند. اینجا را به اهالی فرهنگ و هنر برای اجرای چنین کارهایی تقدیم می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در حاشیه افتتاح زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج) در جمع خبرنگاران با اشاره به ۴۰۰۰ متر مربع مساحت زیرگذر گفت: این زیرگذر در یک نقطه بسیار استراتژیک در شهر تهران قرار گرفته است و به جهت فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و مذهبی نقطه خاصی به شمار می‌رود. کمتر تهرانی است که در هفته از اینجا گذر نکند و حتی شهرستانی‌های مهمان تهران هم حتما از این نقطه عبور می‌کنند.

وی افزود: زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج) از جهت ترافیکی هم تاثیرات مثبتی را در این نقطه خواهد گذاشت چرا که در این چهارراه در هر ساعت بیش از ۱۵ هزار نفر عابر پیاده و بیش از ۶۰۰۰ خودرو عبور می‌کند و لذا وضعیت خاصی از لحاظ ترافیکی دارد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در نقاط دیگر تهران نیز شاهد احداث زیرگذر خواهیم بود، گفت: نقطه دیگری با این شرایط و اهمیت استراتژیک در تهران وجود ندارد ولی حتما گذرگاه‌های دیگری در سطح شهر تهران برای احداث خواهیم داشت که وقتی در مجموعه شورای شهر تهران به تصویب برسد اعلام خواهیم کرد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این سوال که معاون محیط زیست در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که مشکل آلودگی شهر تهران باید به شهرداری سپرده شود، آیا شهرداری تهران این مسئولیت را می‌پذیرد، گفت: شهرداری تهران هیچگاه داوطلب پذیرفتن مسئولیتی نیست ولی اگر کاری به زمین بماند و تشخیص داده شود که توسط شهرداری قابل حل است، آماده هستیم مسئولیت را بپذیریم، پاسخگو باشیم و موضوع را حل و فصل کنیم.

وی تاکید کرد: معتقدم مهمترین چالش شهر تهران بحث آلودگی هوا است که حل این چالش نیاز به مشارکت و کمک مردم، بخش‌های مختلف دولت، مجموعه شهرداری و حوزه انتظامی دارد. باید بدانیم که این پدیده‌ای نیست که یک نفر مسئول آن باشد. کاری است که باید با یک همکاری و نگاه فرابخشی انجام شود.

وی ادامه داد: این نظر که مشکل آلودگی هوای تهران موضوعی قابل حل نیست را قبول ندارم. با تجربه‌ای که در حوزه کار اجرایی دارم و با بررسی‌های دقیقی که انجام شده است معتقدم این کار با یک مشارکت و همکاری فرابخشی قابل حل است.

    نظرات