افزایش ۲۳ درصدی ترانزیت دریایی

افزایش ۲۳ درصدی ترانزیت دریایی

http://www.bananews.ir/مدیر کل دفتر ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ۹ ماهه امسال پنج میلیون و ۱۰۹ هزار و ۷۹۲ تن ترانزیت داشتیم که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش بنانیوز ؛ سعدالله عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این‌که میزان ترانزیت بنادر در مدت مشابه سال گذشته چهار میلیون و ۱۶۲ هزار و ۶۲۳ تن بوده است، اظهار کرد: امسال بیشترین سهم ترانزیت در بخش نفتی متعلق به بندر امام خمینی (ره) به میزان سه میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۷۲ تن بود و در بخش غیرنفتی نیز بندر شهید رجایی با یک میلیون و ۸۳ هزار و ۳۰۹ تن بیشترین ترانزیت را به خود اختصاص داده است.

ضرورت هماهنگ‌بودن سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط به امر ترانزیت

وی با بیان این‌که ۸۰ درصد مباحث مرتبط با ترانزیت موضوعات بین‌المللی است، گفت: هماهنگ‌ بودن سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط به امر ترانزیت مثل گمرک و نیروی انتظامی نیز نقش مهمی در ترانزیت دارند و از سویی باید مرجعی در کشور مدیریت مباحث ترانزیتی را عهده دار شود.

عبداللهی با بیان اینکه برخی مصوبه‌ها نیز در کاهش میزان ترانزیت نقش دارد، افزود: به عنوان نمونه متوقف شدن سوآپ نفتی با توجه به مصوبه‌ای که در سال ۸۹ تصویب شد و در آن زمان میزان سوآپ به حدود هشت میلیون تن رسیده بود که اکنون به ۴۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

موضوعات بین‌المللی مهم‌ترین چالش در زمینه ترانزیت

مدیر کل دفتر ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر مهم‌ترین چالش در موضوع ترانزیت را مسائل بین‌المللی دانست و تصریح کرد: ترانزیت با توجه به ارتباطاتی است که کشورمان با دیگر کشور‌های همسایه دارد و طبیعی است که ارتباطات بین‌المللی در میزان ترانزیت بسیار تاثیر‌گذار است.

وی با اشاره به بندر چابهار گفت: توسعه بخش ریلی در بندر چابهار حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است و به دلیل مباحث امنیتی و نا امن بودن این بندر، توسعه جاده در آن رشدی نداشته و همین موضوع باعث محدود شدن ترانزیت از این بندر شده است.

    نظرات