مقاومت کاغذی ساختمان‌هایی که با زلزله ۵ ریشتری فرو می‌ریزند

مقاومت کاغذی ساختمان‌هایی که با زلزله ۵ ریشتری فرو می‌ریزند

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان مدیریت بحران کشور حاشیه‌نشینی را مهم‌ترین معضل شهرنشینی در کشور دانست و گفت: باید از مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک و اقدامات پیشگیرانه حرکت کنیم.

به گزارش بنانیوز ؛  مهندس حسن قدمی در اختتامیه سمینار مدیریت و کاهش خطرپذیری شهری با بیان اینکه بلایا و حوادث طبیعی از بدو آفرینش از دغدغه‌های بشری بوده، افزود: این دغدغه به ترتیب با گذشت زمان گسترده‌تر شده و به دامنه حوادث نیز افزوده شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت شهرها و کلانشهرها برای کاهش بلایای طبیعی کافی نیست، افزود: پدیده‌های شهری از عوامل افزایش اصلی خسارات هنگام بروز حوادث هستند و از مهم‌ترین مسائلی که برای کاهش خسارات به آن نیاز داریم، فکر جدی و ارائه راهکاری برای کاهش جمعیت در شهر است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه طی سال‌های اخیر آمار جمعیت شهری، سیلی صعودی داشته است، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال ۲۰۳۰، بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان شهرنشین خواهند بود.

حاشیه‌نشینی مهم‌ترین معضل شهرنشینی در کشور
قدمی حاشیه‌نشینی را مهم‌ترین معضل شهرنشینی در کشور دانست و گفت: چرا که در افراد حاشیه‌نشین به دلیل عدم قدرت مالی، تاسیسات اولیه‌ای را برای ساخت و سازها ایجاد کرده‌اند که این تاسیسات اولیه علاوه بر اینکه فاقد استاندارد و ایمنی بوده، مشکلات زیادی نیز ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۳۵ حدود ۱۹۹ شهر در کشور وجود داشت که این تعداد تا پایان شهریور امسال به ۱۲۲۸ شهر رسیده است، افزود: از طرفی نمایندگان مجلس نیز به دنبال تغییر تقسیمات کشوری در ایجاد شهر در حوزه‌های انتخابیه خود هستند که این موضوع نیز مشکلات ما را بیشتر خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه منظور از حوادث طبیعی، تنها زلزله نیست، افزود: علاوه بر زلزله، سیل، خشکسالی، رانش زمین و ... نیز از مهم‌ترین حوادثی است که کشورمان با آن روبرو است.

قدمی با بیان اینکه برای کاهش خطرپذیری نیازمند آمار و ارقام هستیم، افزود: اما از سوی دیگر نگرانی که همواره داشته‌ام از نبود آمار دقیق و صحیح است.

وی با اشاره به نرم‌افزارهایی که امکان پیش‌بینی و تخمین خسارات ناشی از حوادث را فراهم کرده است، افزود: کلیک کردن برای تخمین زدن میزان خسارت حوادث کافی نیست، چرا که متاسفانه شاهد عکس این موضوع هستیم و نگرانی ما از این بابت است که ساخت و سازهای ما روی کاغذ مقاومتی هشت ریشتری دارد اما با پنج ریشتر زلزله می‌ریزد که نمونه آن ساختمان‌هایی است که در زلزله‌های اخیر تخریب شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: به عنوان مثال در زلزله بستک، بیمارستانی که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته بود، خسارت دید و در زلزله بوشهر نیز یکی دیگر از بیمارستان‌ها دچار خسارت شد.

 

قدمی با تاکید بر اینکه بیمارستان‌ها و اماکن عمومی از مهم‌ترین نیازهای ما در حوادث هستند، افزود: وقتی در یک حادثه‌ای، بیمارستان آسیب ببیند، قطعا مشکلات بحران اضافه خواهد شد. بنابراین باید متولیان نظارت بر ساخت و ساز را بر برخورد با متخلفان موظف کنیم.

به گفته وی، وقتی در ساختمانی که حداقل اصول در آن رعایت نشده، حادثه‌ای رخ می‌دهد، امکان توجه وجود ندارد، اما زمانی که ساختمانی که ابزار کار و پایگاه مدیریت بحران است، خراب شود، شکل بحران مضاعف خواهد شد.

ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش خطرپذیری ساحل‌نشینان
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به سکونت حدود یک دهم جمعیت جهان و یک چهارم جمعیت کشورمان در نواحی ساحلی، افزود: باید برای جمعیتی که در سواحل کشورمان زندگی می‌کنند، برنامه‌ریزی کرده و نسبت به کاهش خطرپذیری آنان اقدام کنیم.

قدمی اضافه کرد: در این زمینه اگر اصول فنی و علمی رعایت شود، قطعا در این بحث خساراتی نخواهیم داشت، اما متاسفانه در کشورمان برای اصل پیشگیری کاری نکرده‌ایم و تمام هم و غم ما، برخورد و مقابله با حوادث به هنگام بروز بحران‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید از مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک و پیشگیرانه حرکت کنیم، گفت: با گردهمایی، سمینار و ... می‌توان راهکارهایی را در این خصوص ارائه داد و عملی کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه کشور ما در چند سال گذشته درگیر خشکسالی بوده است، افزود: در عین حال در همین کشور با بارش حدود ۳۰-۲۰ میلی‌متر باران، تلفات جانی می‌دهیم و این یعنی اقدامات لازم در این حوزه انجام نشده، چرا که یک کشور نمی‌تواند هم از خشکسالی آسیب ببیند و هم از بارندگی.

    نظرات