سفر هیات پاکستانی به تهران برای افزایش مهلت احداث خط لوله صلح

سفر هیات پاکستانی به تهران برای افزایش مهلت احداث خط لوله صلح

http://www.bananews.ir/یک هیات پاکستانی برای مذاکره با مقامات ایرانی درخصوص یک چارچوب زمانی جدید برای تکمیل پروژه خط لوله چند میلیارد دلاری ایران و پاکستان در تهران به سر می‌برد.

به گزارش بنانیوز به نقل از روزنامه پاکستانی نیشن، این هیات پاکستانی متشکل از مقامات وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان و همچنین شرکت گاز این کشور روز یکشنبه برای گفت‌وگو با مقامات شرکت ملی صادرات گاز ایران وارد تهران شدند و مذاکرات امروز(دوشنبه) انجام می‌شود.

انتظار می‌رود هیات پاکستانی یک چارچوب زمانی جدید برای تکمیل خط لوله گاز آی پی را خواستار شود.

طرف پاکستانی همچنین تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن مقامات ایران برای پذیرش تمدید این ضرب الاجل انجام خواهد داد.

براساس توافق اولیه طرفین اولین محموله از گاز ایران باید تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ به پاکستان تحویل داده شود.

دو کشور مسوول تکمیل خط لوله در خاک خود هستند و اگر طرف پاکستانی نتواند تا پایان ۲۰۱۴ خط لوله را تکمیل کند باید تا زمانی که پروژه را تکمیل کند، روزانه یک میلیون دلار جریمه به ایران بپردازد. اما ایران موافقت کرده که پاکستان را به خاطر عدم تکمیل خط لوله در موعد مقرر(پایان ۲۰۱۴) جریمه نکند.

ایران ۹۰۰ کیلومتر از خط لوله را در خاک خود احداث کرده و منتظر تکمیل ۷۰۰ کیلومتر باقیمانده آن در خاک پاکستان است.

آمریکا مدتها است که پاکستان را تهدید می کند که اگر پروژه خط لوله آی.پی را پیش ببرد با تحریم‌های این کشور مواجه می شود.

خط لوله آی پی قرار است به پاکستان برای غلبه بر کمبود روز افزون گاز در این کشور ۱۸۰ میلیون نفری که با بحران کمبود انرژی مواجه است کمک کند.

ایران و پاکستان توافقنامه خط لوله آی پی را در سال ۱۹۹۵ امضا کردند. پس از آن ایران پیشنهاد توسعه خط لوله از پاکستان به هند را ارائه کرد. در فوریه ۱۹۹۹ پیمانی بین ایران و هند در این زمینه امضا شد اما هند در سال ۲۰۰۹ تحت فشارهای آمریکا از این پروژه کنار کشید.

    نظرات