آقایان در وزارت نیرو اهمیت آثار سیمره را نمی‌دانند؟!

آقایان در وزارت نیرو اهمیت آثار سیمره را نمی‌دانند؟!

http://www.bananews.ir/مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: ما نگران آثار تاریخی دره‌ی سیمره هستیم و از امروز، کاوش در این محوطه را آغاز می‌کنیم.

به گزارش بنانیوز به‌دنبال اعلام وزارت نیرو مبنی بر شروع آبگیری سد سیمره از دو هفته‌ی دیگر، ۱۲۰ اثر تاریخی متعلق به دوره‌های مفرغ و آهن تا دوران اسلامی که برخی کارشناسان آن‌ها را مشابه «تیسفون» دانسته‌اند، در معرض خطر نابودی کامل‌اند. این آبگیری در حالی انجام می‌شود که حدود دو سال پیش نیز در نخستین دوره‌ی آبگیری این سد، حدود ۱۸ محوطه‌ی تاریخی زیر آب رفتند.

قاسم قربانی با بیان این‌که بیشتر آثار موجود در دره‌ی سیمره از گچ هستند، اظهار کرد: در نخستین دوره‌ی آبگیری این سد، بخشی از آثار از بین رفتند. امیدواریم بتوانیم آبگیری این سد را به پس از تکمیل کاوش‌های مورد نیاز در این دره‌ی تاریخی موکول کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به جلسه‌ای که حدود ۲۰ روز پیش، رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مسوولان وزارت نیرو برای به عقب انداختن آبگیری سد داشت،‌ ادامه داد: در آن جلسه، صحبت‌ها روند مناسبی را طی کرد و هدف این بود که وزارت نیرو با پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی همکاری کند و با پرداخت اعتبار مناسب و اختصاص زمان بیشتر، باستان‌شناسان بتوانند کاوش در این دره‌ی تاریخی را به سرانجام برسانند.

وی اظهار کرد: متأسفانه با وجود برگزاری این جلسه، به‌نظر می‌رسد آقایان در وزارت نیرو، آن مباحث را فراموش کرده‌اند. شاید آن‌ها نسبت به اهمیت آثار تمدنی این دره‌ی تاریخی آگاهی لازم را ندارند، وگرنه بی‌تفاوت از کنار این موضوع نمی‌گذشتند.

او با تأکید بر تلاش مسوولان ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای آغاز حفاظت از ۱۲۰ محوطه و اثر تاریخی موجود در دره‌ی سیمره، افزود: ما نگران آبگیری سد سیمره هستیم، چون جنس بیشتر آثار این محوطه، گچ است. به همین دلیل، از امروز کار کاوش در این محوطه‌ی تاریخی را آغاز می کنیم، تا زودتر به نتیجه برسیم.

پیش از این نیز حمیده چوبک - رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اعلام کرد که کاوش در دره‌ی «سیمره» از ۱۴ بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

همچنین روز گذشته (۱۳ بهمن‌ماه) مسعود سلطانی‌فر - رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در نخستین فعالیت کاری خود، دستور پیگیری وضعیت آثار تاریخی در معرض خطر را در محوطه‌ی تاریخی سیمره صادر کرد.

نظرات