سواحل و تالاب‌های خوزستان، در تهدید

سواحل و تالاب‌های خوزستان، در تهدید

http://www.bananews.ir/مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در جهت حفاظت و سامان‌دهی تالاب‌های استان گفت: احداث واحد محیط‌بانی در تالاب هورالعظیم از جمله اقدامات است، همچنین اجرای مدیریت جامع تالاب شادگان از دو سال گذشته با همکاری سازمان‌های آب و برق، جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان شروع به‌کار کرده است.

به گزارش بنانیوز ؛ احمدرضا لاهیجان‌زاده عنوان کرد: تالاب شادگان و خورموسی نمونه‌ای از دشت‌های سیلابی محسوب می‌شوند که در تعادل رژیم آبی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
وی افزود: در این تالاب ۱۰ گونه گیاهی وجود دارد و گونه‌های در خطر انقراض در تالاب شادگان زیست می‌کنند به‌دلیل بحرانی بودن مورد توجه مجامع بین‌المللی قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی تالاب شادگان عنوان کرد: ۱۰۰ راس دام در این تالاب وجود دارد و سالانه ۱۵ هزار تن ماهی بدون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در آن تولید می‌شود. لاهیجان‌زاده بیان کرد: از جمله عواملی که تالاب شادگان را تهدید می‌کند کاهش ورودی آب به تالاب، مهاجرت روستاییان به‌دلیل کمبود آب، اجرای طرح‌های فولاد و پتروشیمی اطراف تالاب و ریختن زهاب نیشکر به این تالاب هستند. وی تصریح کرد: فعالیت‌های رژیم بعث عراق علت اصلی خشک شدن تالاب هورالعظیم است و پدیده ریزگردها نیز از زمان خشک شدن این تالاب رخ داد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با هشدار اینکه عوامل تهدیدکننده موجود در این تالاب بیش از تالاب شادگان است، اظهار کرد: به‌دلیل اهمیت این تالاب، رئیس سازمان محیط زیست کشور در سفر به عراق تفاهم‌نامه‌ای را در خصوص سامان‌دهی تالاب هورالعظیم با این کشور منعقد کرده است.
لاهیجان‌زاده تصریح کرد: پسماندها و آلودگی‌های نفتی رها شده در این تالاب موجب مرگ و میر تعداد زیادی از پرندگان و آبزیان شده است. احداث جاده‌ها و زیرگذرهای غیراستاندارد از عوامل دیگری است که تالاب هورالعظیم را با مشکل مواجه کرده است.
وی گفت: میانگران تالاب دیگر خوزستان است که در ۵/۱ کیلومتری شهرستان ایذه قرار گرفته است و تخلیه فاضلاب‌های شهری از عوامل تخریب این تالاب است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: تالاب بامدژ نیز با چهار هزار کیلومتر مساحت در شمال غرب استان قرار دارد و بخش زیادی از پرندگان بومی خوزستان در این تالاب زندگی می‌کنند. لاهیجان‌زاده با اشاره به وضعیت فعلی سواحل خوزستان اظهار کرد: طول سواحل استان از خین در اروند تا امام‌زاده عبدالله در هندیجان ۱۷۳ کیلومتر است. در این گستره، تخلیه پساب‌های صنایع پتروشیمی و قاچاق سوخت یکی از عوامل تهدیدکننده سواحل است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یادآور شد: سازمان‌های آب و برق، جهاد کشاورزی و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری راهکارها و طرح‌هایی را جهت حفاظت و ساماندهی تالاب‌ها و سواحل استان را به اداره کل محیط زیست استان ارائه کرده‌اند.

    نظرات