هشدار وزارت راه نسبت به افزایش هزینه‌ها و چالش جدی در توسعه زیربناها

هشدار وزارت راه نسبت به افزایش هزینه‌ها و چالش جدی در توسعه زیربناها

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به افزایش هزینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش اعتبارات این حوزه، توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آینده با چالش جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش بنانیوز ؛ علی نورزاد - مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل - اظهار کرد: افزایش قیمت قیر یکی از مهمترین دلایل افزایش هزینه در ساخت پروژه‌هاست که موجب شده در چهار سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد اعتبارات تخصیصی وزارت راه در احداث راه‌ها صرف خرید قیر شود.

وی ضمن اشاره به فرآیند کاهش بودجه در زیرساخت‌های حمل و نقل طی سال‌های اخیر گفت: با توجه به اینکه در دهه ۷۰ نرخ رشد مرکب ارزش افزوده حمل و نقل بیش از هشت درصد و در دهه ۸۰ بیش از هفت درصد بوده است پیش بینی می‌شود ارزش افزوده حمل و نقل کشور به رقم ۴۵ تریلیون و ۳۰۱ میلیارد ریال برسد و در سال بعد با همین روند این رقم معادل ۵۳ تریلیون شود و این نرخ رشد در توسعه همه جانبه کشور اثر دارد لذا توسعه زیرساخت ها مهمترین عامل در ایجاد این رشد است.

نورزاد اضافه کرد: در حال حاضر در کنار افزایش هزینه ساخت انواع راه‌ها به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح به خصوص قیر شاهد کاهش اعتبارات سالانه در این حوزه نیز هستیم که این امر در نهایت به کاهش نرخ رشد ارزش افزوده حمل و نقل در اقتصاد کلان و نبود توازن در توسعه کشور می‌انجامد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در یک مقایسه تطبیقی بودجه سال آینده نسبت به سال ۸۴ در زیرساخت‌های حمل و نقل تنها ۵٫۲ برابر شده و این در حالی است که قیمت قیر نزدیک به ۲۰ برابر شده است این امر در حالی است که در سال های گذشته بخشی از این افزایش قیمت از طریق وزارت نفت ترمیم می‌شده اما انتظار این است که در سال آینده این بخش نیز تقویت شده تا از چالش های جدی آن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: با احتساب قیمت روز سالانه باید ۶۰۰ میلیارد تومان بابت خرید قیر پرداخت شود که این رقم ۳۰ درصد از تخصیصی‌های شرکت ساخت و توسعه را شامل می‌شود.

نورزاد گفت: برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی نزدیک به ۱۵۰ تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه ۳۰۰ تن و هر کیلومتر آزادراه ۴۰۰ تن قیر لازم داریم که حداقل برای توسعه انواع راهها در سال ۹۳ نزدیک به ۴۰۰ هزار تن قیر لازم است.

نورزاد با اشاره به نقدینگی کم پیمانکاران، اظهار داشت: به طور قطع افزایش قیمت قیر و قطع یارانه آن، بر ساخت جاده‌ها و بهسازی آنها تاثیرگذار است بنابراین امیدواریم که مشکل تامین قیر به زودی برطرف شود تا با قیمت مناسب تر و ارزان‌تری به دست پیمانکاران برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر تن قیر یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است، گفت: در سال گذشته براساس توافق وزارت راه و شهرسازی، معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزارت نفت قیر به وزارت راه و شهرسازی داده می‌شد که در نهایت ۲۲ درصد از قیمت قیر را می‌پرداخت و مابقی بصورت اعتبارات خاص از سوی معاونت نظارت راهبردی در اختیار وزارت نفت قرار می‌گرفت.

    نظرات