عضو کمیسیون عمران: وزارت راه بعضی از راهها را به بخش خصوصی واگذار کند
یک عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه راه زیرساخت اصلی توسعه است پیشنهاد داد: وزارت راه، ساخت و نگهداری بعضی از راهها را به بخش خصوصی واگذار کند تا مشکل کمبود بودجه در این زمینه برطرف شود.
به گزارش بنانیوز ؛ علیرضا خسروی در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به افزایش ۲۰ برابری قیمت قیر از سال ۸۴ نسبت افزایش ۵ برابری بودجه در بخش راه، توضیح داد: در کشور ما حدود ۲۰۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۰ هزار کیلومتر بزرگراه، ۲۱ هزار کیلومتر راه اصلی و ۱۵۰ هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد که فقط نگهداری آنها بودجهای کلان لازم دارد.
وی ادامه داد: در وزارت راه و ترابری باید ارادهای وجود داشته باشد که بخش خصوصی را در بعضی موارد دخیل کند. در حال حاضر خیلی از راهها میتواند به بخش خصوصی واگذار شود مثلا مسیر تهران مشهد که سالانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر مسافر دارد و بخش خصوصی میتواند در نگهداری آن موثر باشد.
خسروی اضافه کرد: به نظر میرسد این اراده در وزارت راه و ترابری و شهرسازی تا حدودی کمرنگ است اما تا زمانی که این نگاه وجود نداشته باشد ما با مشکل مواجه میشویم.
نماینده مردم سمنان در مجلس تاکید کرد: خیلی از کشورها زیرساختهایشان را تمام کردهاند و حتی وزارتخانهای برای راه و ترابری ندارند بلکه فقط برای نگهداری راهها بودجه صرف میکنند. این کشورها بخش راهها را به بخش خصوصی واگذار کردهاند اما ما در این مورد کوتاهی میکنیم که ضررش را هم خواهیم دید.
این عضو کمیسیون عمران اضافه کرد: راهها زیرساخت اصلی و محور اصلی توسعه هستند ما باید بخش خصوصی را هم وارد کنیم تا شرایطمان از این نظر بهتر شود.
پیشتر علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود: با توجه به افزایش هزینه توسعه زیرساختهای حمل و نقل و کاهش اعتبارات این حوزه، توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آینده با چالش جدی مواجه خواهد شد.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار کرد: افزایش قیمت قیر یکی از مهمترین دلایل افزایش هزینه در ساخت پروژههاست که موجب شده در چهار سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد اعتبارات تخصیصی وزارت راه در احداث راهها صرف خرید قیر شود.
نظرات