ایران در بدترین سال بارندگی قرار دارد؛ تهران و ۷ شهر دیگر در مرز هشدار

ایران در بدترین سال بارندگی قرار دارد؛ تهران و ۷ شهر دیگر در مرز هشدار

http://www.bananews.ir/قائم مقام وزیر نیرو گفت: برخلاف ظاهر فراوان بارش ها، کشور در بدترین سال بارندگی قرار دارد.

به گزارش بنانیوز ؛ ستار محمودی در نشست شورای آب، با اشاره به بارش های یکی دو هفته اخیر، اظهار کرد: بررسی آمارها بیانگر این است که حجم بارندگی های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در رتبه آخر ۴۶ سال گذشته قرار دارد و درواقع بدترین سال از لحاظ بارش ها تاکنون است.

وی ادامه داد: وضعیت رواناب‌های کشور نیز مناسب نیست و در زمان کنونی در رتبه ۴۴ میانگین آماری ۴۶ ساله کشور قرار دارد.

وی دخل و خرج منابع آبی در کشور را نامناسب خواند و با بیان اینکه دخل منابع آبی دخلی خالی است، ابراز امیدواری کرد: با بارش های مناسب در دو ماه آینده، حجم قابل توجهی از رواناب ها را در اسفند و فروردین شاهد باشیم.

محمودی اصفهان، تهران، بندرعباس، مشهد، قم، شیراز، اهواز و آبادان را شهرهایی نام برد که از نظر وضعیت آبی به مرز هشدار رسیده‌اند.

به گفته وی، در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی و در حوزه مدیریت منابع آب برای تمام سدهایی که مصرف آب شرب دارند، باید برنامه مشخصی تا آذرماه سال آینده با ضریب اطمینان بالا طراحی شود.

وی افزود: برای مشهد، بندرعباس و قم باید یک کمیته خاص ایجاد شود و به صورت دایمی بحث آب شرب این شهرها پایش شود.

 

وی با بیان اینکه در استفاده از منابع سدها اولویت با تامین آب شرب است، تصریح کرد: باید پیش بینی های دقیق تری در بخش آب شرب صورت گیرد و گزارش های ماه به ماه ازطریق مدیریت منابع آب پایش شود.

محمودی به بارش برف سنگین در روزهای ۱۲ تا ۱۷ بهمن ماه امسال در استان های مازندران، گیلان و خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: با توجه مشکلاتی که به لحاظ آب و برق در این مناطق به وجود آمد، شرکت های توانیر و مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت های استانی از نخستین دقایق وارد عمل شدند و تمام امکانات خود را برای برطرف کردن مشکل بسیج کردند.

وی ادامه داد: وزیر نیرو نیز در روزهای پایانی به این مناطق آمد و بحران برف به خوبی سامان یافت.

محمودی با بیان اینکه این حادثه نشان داد که ما با یک مانور جدی مواجه بودیم، گفت:این حادثه شبیه یک مانور واقعی بود و اگرچه عملکرد مناسبی از خود نشان دادیم اما باید برای حوادث سنگین تر بهتر از اینها آماده شویم.

قائم مقام وزیر نیرو بحث کیفیت آب شرب روستاها را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: کیفیت آب همواره خط قرمز ما بوده است.

وی یک ماه آینده را فرصتی طلایی برای برنامه ریزی مناسب برای تامین آب و پاسخ گویی به نیازهای مردم مطرح کرد.

    نظرات