رئیس نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه: از پتانسیل مهندسین بخوبی استفاده نمی‌شود

رئیس نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه: از پتانسیل مهندسین بخوبی استفاده نمی‌شود

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با بیان اینکه بیش از ۹۰۰۰ مهندس عضو این سازمان هستند، گفت: آنطور که باید از پتانسیل مهندسین استفاده نمی‌شود.

به گزارش بنانیوز ؛ مهندس محمد شریفی‌پور به مناسبت روز مهندس در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به عقیده گالیله اساس جهان بر هندسه است و ما کسی را که هندسه می‌داند مهندس نام می‌گذاریم.

وی یادآوری کرد: اگرچه محوریت نامگذاری این روز با مهندسین عمران است، اما مهندسین رشته‌های دیگر از جمله برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه‌برداری و ... نیز افرادی هستند که از آنها با عنوان مهندس یاد می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به نقش مهندسین در ساخت سازه‌های مردم، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی آن طور که باید و شاید از پتانسیل مهندسین استفاده نمی‌شود.

شریفی‌پور با تاکید بر اینکه نقش مهندس تنها محدود به ترسیم یک نقشه و نظارت بر ساختن یک سازه نیست، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نقش‌های مهندسین صنعتی کردن سازه‌ها است که متاسفانه در کشور ما آنطور که باید به آن توجه نمی‌شود.

وی افزود: ساخت و سازهای ما هنوز هم با کمک مصالح قدیمی و خاک و آجر انجام می‌شود و این در حالیست که در کشورهای پیشرفته ساخت و ساز با کمک مصالح صنعتی و پیشرفته صورت می‌گیرد و از همین رو مقاومت سازه‌ها در آن کشورها بیشتر و هدر رفت انرژی کمتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تبدیل ثروت مردم به سرمایه را از دیگر نقش‌های مهندسین خواند و گفت: مردم دارایی خود را به دست مهندسین می‌سپارند تا برای آنها ساختمان بسازند و این ساختمان سرمایه‌ای مانا برای افراد باشد.

به گفته شریفی‌پور مردم از جامعه مهندسی انتظار ساخت و سازی مقاوم و استاندارد را دارند تا سرمایه آنها و به عبارتی سرمایه کشور حفظ شود.

 

وی همچنین از آمار بالای مهندسین بیکار هم انتقاد کرد و یادآور شد: جوانان با هزار امید و آرزو و برای یافتن یک بازار کار خوب وارد دانشگاه شده و به رشته‌های مهندسی روی می‌آورند، اما چون اکثر آنها دنبال کار اداری هستند و علاقه‌ای به حضور در صنایع ندارند، بیکار می‌مانند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه افزود: البته نمی‌توان به نقش دولت هم در این بین بی‌توجه بود و لازم است دولت نیز حمایتی را برای فراهم آوردن زمینه کار برای مهندسین داشته باشد.

شریفی‌پور معتقد است، کشور ایران نسبت به کشورهای پیشرفته از نظر علم مهندسی و تحصیل کرده‌های این رشته هیچ کمبودی ندارد.

وی در ادامه اشاره‌ای همه به آمار جامعه مهندسین کرمانشاه داشت و گفت: در حال حاضر بیش از ۹ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه هستند که حدود ۵۲۰۰ نفر آنها پروانه اشتغال دارند.

    نظرات