سرعت‎گیر یا خاک‎ریز؟!

سرعت‎گیر یا خاک‎ریز؟!

http://www.bananews.ir/در خیابان‎‎های شهر خرم‎آباد سرعت‎کاه و سرعت‎گیرهایی وجود دارد که به گفته مردم و مسئولان اکثراً غیراستاندارد هستند.

به گزارش بنانیوز( Bananews.ir )، وسایل نقلیه در طراحی معابر شهری نقش مهمی ایفا می‎کنند و برای ارتقاء کیفیت زندگی در مناطق مسکونی شیوه‎های مناسب آرام‎سازی ترافیک در دستور قرار می‎گیرد که ابزارهای عمومی مثل سرعت‎گیر و سرعت‎کاه در این راه بیشتر به چشم می‎خورند.

سرعت‎کاه، مقطع برجسته کوهانی شکلی است که به‎منظور کاهش سرعت در عرض خیابان‎ها به‎کار می‎رود، سرعت‎کاه دارای ارتفاع پنج الی ۱۰ سانتی‎متر و عرض آن حدود چهار متر است ولی نباید از ۱٫۸ متر کمتر باشد. هر چه عرض سرعت‎کاه کمتر باشد به سرعت‎گیر شبیه‎تر است و همانند دست‎انداز جاده عمل می‎کند.

طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلندترین نقطه یک سرعت‎گیر باید هفت تا ۱۰ سانتی‎متر و حداکثر طول آن ۳۰ سانتی‎متر و عرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد و استفاده از آن در اماکنی توصیه شده که حداکثر سرعت وسایل نقلیه از ۱۵ کیلومتر تجاوز نمی‎کند.

 

در انتخاب طرح آرام‎سازی ترافیک بر مبنای طرح سرعت‎گیر یا سرعت‎کاه باید مواردی مثل میزان کاهش سرعت، تأثیر بر ایمنی ترافیک موتوری، پیاده و دوچرخه، تأثیر بر استهلاک جاده و وسایل نقلیه، تاثیر بر زیبایی بصری محیط، عکس‎العمل ساکنان محل و رانندگان وسایل نقلیه موتوری مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین در محل نصب سرعت‎کاه یا سرعت‎گیر، راننده‎ها باید از فاصله مناسب این موانع را ببینند. سرعت‎گیرها باید با علایم مشخص همچون تابلو، روشنایی، تغییر رنگ، خط کشی و... کاملاً نمایان باشند. سرعت‎گیرها و سرعت‎کاه‎ها خطر جدی برای راکبان موتور سیکلت و دوچرخه به حساب می‎آیند. کم کردن سرعت وسیله نقلیه و شتاب‎گیری مجدد آن علاوه بر بالا بردن مصرف سوخت، آلودگی صوتی نیز ایجاد می‎کند.

این ابزار در صورتی‎که طبق ضوابط ساخته شوند، باعث کاهش حجم ترافیک در معابر محلی و انتقال بخشی از حجم آنها به معابر رده بالاتر یعنی معابر جمع و پخش کننده و شریانی می‎شوند و از معایب آن این است که سرعت‎کاه‎ها به‎سبب مجبور کردن راننده‎ها به ترمزهای ناگهانی و امکان برخورد اتومبیل پشتی، در برخی مواقع معابر را برای اتومبیل‎ها بیشتر خطرناک می‎کند تا امن.

ایجاد مانع فیزیکی برای کاهش سرعت خودروها در خیابان‎ها باید آخرین راه چاره باشد، اگر سرعت‎گیر یا سرعت‎کاه منجر به تصادف و یا خسارت شود باید در گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی به‎عنوان عامل تصادف قید شود. شورای ترافیک در شهرها برای نصب سرعت‎گیر با راهنمایی و رانندگی و شهرداری، هماهنگی لازم را انجام می‎دهد و سپس سرعت‎گیر و سرعت‎کاه را نصب می‎کند.

توضیحات بالا مقدمه‎ای است برای اشاره به سرعت‎گیر و سرعت‎کاه‎های بی‎شمار شهر خرم‎آباد، جایی که هر کجای شهر را نگاه کنی یک مانع دیده می‎شود. موانعی که داد مردم و مسئولان را نیز درآورده است.

موانع غیراستاندارد برداشته شوند

معاون امور عمرانی استاندار لرستان در این باره گفت: «دور برگردان‎ها و سرعت‎گیرهای غیراستاندارد زیادی در شهر وجود دارد و با اینکه بارها گفته شده اما اهتمامی برای رفع نواقص صورت نگرفته است.»

کیان‎پور تأکید کرد: «باید آنهایی که غیر ضروری و فاقد استانداردهای لازم هستند، برداشته شوند و اگر هم در جایی نیاز به سرعت‎گیر است باید به گونه‎ای باشد که به مردم خسارات جانی و مالی وارد نشود.»

وی ادامه داد: «سرعت‎گیر یا دوربرگردان‎هایی دیده شده که به هیچ وجه به وجودشان نیاز نیست و اگر در مکانی منجر به خسارت شود، نمی‎توانیم دفاع کنیم.»

شهرداری خرم‎آباد مشکل را حل کند

مدیرکل دفتر فنی استانداری نیز در این باره گفت: «مالک اصلی شهر، شهروندها هستند و شهرداری‎ها در قبال آنها وظایفی به‎عهده دارند که رفع نواقص سرعت‎گیرها یکی از این وظایف است.»

سیدعلی موسوی افزود: «سرعت‎گیرهای غیراستانداردی در شهر خرم‎آباد وجود دارد و مشکلاتی ایجاد کرده که شهرداری اگر بتواند تا قبل از پایان سال این نواقص را حل کند، خیلی خوب می‎شود.»

سرعت‎گیرها استاندارد نیستند

شهردار خرم‎آباد معتقد است، سرعت‎گیر و سرعت‎کاه‎های موجود در سطح این شهر از استانداردهای لازم به‎دور هستند.

محمد مهرابی گفت: «ما هم اعتقاد داریم که سرعت‎گیرهای سطح شهر باید ساماندهی شوند، چون بیشتر آنها استاندارد نیستند.»

وی با بیان اینکه بعضی از سرعت‎گیر و سرعت‎کاه‎ها غیرفنی هستند، تأکید کرد: «فعلاً که نزدیک ایام نوروز هستیم اما با شروع سال جدید برای ساماندهی این موانع اقدام می‎کنیم.»

مهرابی ادامه داد: «در جاهایی که نیاز نیست بعضاً سرعت‎گیرهایی مشاهده می‎شود که مشکلات زیادی ایجاد کرده و بدون شک آنها را برمی‎داریم.»

شهردار خرم‎آباد می‎گوید: «در بحث ترافیک باید بیشتر کار کنیم و طرح جامع ترافیک شهر در حال مطالعه است که امیدواریم به‎زودی تصویب شود.»

برخی از موانع برای شهروندها زحمت‎آور است

نماینده مردم خرم‎آباد و دوره چگنی گفت: «سرعت‎گیر، استانداردی دارد که متولیان برای نصب آنها هماهنگ می‎کنند و بهتر است به‎ گونه‎ای نصب شوند که خساراتی به مردم وارد نشود.»

ابراهیم آقامحمدی افزود: «به نظر من بعضی از سرعت‎گیرهای داخل شهر برای راننده‎ها زحمت‎آور است و مسئولان باید بازنگری کنند.»

برای کاهش سرعت راه‎های زیادی وجود دارد که متأسفانه در شهر ما اولین چاره سرعت‎گیر یا سرعت‎کاه است. در هر حال دل‎مان را خوش می‎کنیم به صحبت‎های مسئولان که روزی ما هم از دست این خاک‎ریزهای سرعت‎گیرنما رها می‎شویم. آیا شما هم خوشبین هستید؟!

ایسنا

    نظرات