علل رواج غیر اصولی پکیج‌های ساختمانی

علل رواج غیر اصولی پکیج‌های ساختمانی

http://www.bananews.ir/دبیر انجمن شرکت های کنترل کیفیت ساختمان در تشریح علل استفاده بی رویه و غیر اصولی از پکیج های ساختمانی گفت: غفلت دستگاه‌های مسئول در سه زمینه موجب رشد بی‌رویه استفاده از این سیستم گرمایشی در کشور شده است.

به گزارش بنانیوز ؛ فریدون گایینی با بیان اینکه توجه به محیط زیست اولین موضوعی است که باید در این رابطه به آن توجه کرد، تصریح کرد:در کل دنیا به علت مطالبات عمومی، قانونی و عرفی که در رابطه با حفاظت از محیط زیست وجود دارد تولیدکنندگان ناچار به رعایت استانداردها در این زمینه هستند؛ بنابراین در انتخاب سیستم‌های گرمایشی در ساخت و ساز انطباق آن سیستم با معیارهای زیست محیطی به عنوان یکی از عوامل ارزش‌گذاری و سهولت فروش آپارتمان، سازندگان را ملزم به رعایت اصول و قوانین منطبق با استانداردهای زیست محیطی می کند.

 

وی افزود: سبک و روش زندگی دومین معیاری است که باید در این باره به آن توجه کرد. در کشور ما عادت‌ها به سمتی رفته است که آپارتمان‌های مسکونی و دیگر فضاها را در تابستان بسیار خنک و در زمستان بسیار گرم می‌کنیم که این امر در هیچ کجای دنیا رواج ندارد.

گایینی با اشاره به مسئله نظارت‌ها به عنوان مهمترین و سومین عاملی که در این زمینه باید به آن پرداخته شود، تاکید کرد: در حال حاضر چرخه های نظارتی در ساخت و ساز به قدری محدود است که به مسائلی از قبیل استانداردهای سیستم های گرمایشی و الزام سازندگان به رعایت آن ها توجه نمی شود و سازندگان در حال حاضر به سلیقه خود و نه بر مبنای اصول و استانداردها اقدام به انتخاب و نصب سیستم های گرمایشی می کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر به علت اینکه استانداردها و اصول مشخص و قابل دفاعی در ارتباط با موارد این چنینی وجود ندارد حتی دستگاه های نظارتی با وجود میل به نظارت در این گونه موارد، نمی توانند کنترل ها و اعمال نظرهای لازم را در این زمینه صورت دهند.

دبیر انجمن شرکت های کنترل و بازرسی ساختمان گفت: از سوی دیگر استانداردها و قوانین موجود نیز متناسب با تغییرات روز به روز رسانی نشده اند و بر مبنای آپشن های قدیم ساختمانی اعمال می شوند که این امر هم یکی دیگر از ضعف های موجود در این زمینه است.

وی نبود قانونمندی و شفافیت های قانونی را از دیگر عوامل کاربرد غیراصولی سیستم های گرمایشی عنوان کرد و افزود: حتی اگر این دسته از اصول ساخت و ساز قانونمند هم شود باز هم سیستم های نظارتی ما آنقدر شفاف نیست که بتوان در مسیر ایجاد مانع برای انحرافات استانداردی به آن ها اعتماد کرد. به عبارت دیگر هیچ دستگاه حقوقی برای مطالبه قانون از ناظران در برخی تخلفات از جمله کاربرد غیر اصولی این نوع سیستم های گرمایشی وجود ندارد.

گایینی با تاکید بر اینکه به طور قطع سیستم های گرمایشی مرکزی در مقایسه با سیستم های تکی در نگاه کلی به صرفه تر است، گفت: از دیدگاه مردم استفاده و کاربرد پکیج ها به خاطر جلوگیری از برخی تنش های زندگی آپارتمانی و امکان مدیریت شخصی کم دردسر تر از موتورخانه های مرکزی است اما مشکلاتی که به لحاظ امنیت، سلامتی، استانداردها و سیمای معماری در ارتباط با پکیج ها مطرح است، صحت دارد بنابراین سیستم حرارتی مرکزی مزیت های بسیاری بر سایر سیستم ها بویژه پکیج ها دارد.

وی بر ضرورت به روز رسانی و رسیدن سیستم های مرکزی گرمایشی به استانداردهای بین المللی به منظور به دست آوردن جایگاه واقعی خود در ساخت و سازها تاکید کرد.

ایسنا

    نظرات