دولت مسکن مهر را به سرانجام برساند

دولت مسکن مهر را به سرانجام برساند

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن گفت: طی ماه‌های آینده قیمت مسکن با شیب ملایم افزایش خواهد داشت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،هومن افشار افزود: در حال حاضر شاهد افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی اجاره‌بها در بازار مسکن هستیم و این امر به دلیل برنامه‌های کوتاه‌مدت و ضربتی دولت‌های گذشته در کنترل قیمت اجاره‌بها بوده است.

وی، یکی از دلایل رکود مطلق بازار مسکن طی دو سال گذشته، فاصله عمیق ایجاد شده بین قدرت خرید مردم و قیمت مسکن دانست و ادامه داد: قیمت مسکن طی دو سال گذشته به صورت بی‌رویه‌ای افزایش داشته است و این به دلیل سیاست‌های غلط گذشته در بازار مسکن بوده است.

 

افشار خاطرنشان کرد: عدم تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی بر افزایش قیمت‌ها استدلال منطقی نیست چرا که هر تغییری در نهاده‌های تولید بر قیمت نهایی محصولات تاثیر گذار خواهد بود. بدون شک افزایش قیمت سوخت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در هزینه‌های حمل و نقل و مصالح تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس با بیان اینکه قیمت مصالح قبل از هدفمندی یارانه‌ها و به دلیل سودجویی برخی دلالان گران شد، تصریح کرد: به طور کلی افزایش قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی تاکنون شوک آنچنانی به بازار وارد نکرده و دولت نیز نظارت کافی بر بازار مسکن داشته است.

وی، نهاده‌های تولید، مصالح، سوخت، دستمزد کارگران، هزینه حمل و نقل، بیمه و تسهیلات را از عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن دانست و گفت: در گذشته سپرده‌های بانکی به عنوان یکی از ابزار تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن به شمار می‌رفت اما در حال حاضر اجرای طرح نرخ سپرده‌های بانکی در کنترل قیمت‌ها بسیار موثر بوده است.

افشار در خصوص طرح مسکن مهر با اشاره به اینکه این طرح از پایه دچار اشکال بود، بیان کرد: ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه یکی از وظایف همه دولت‌هاست اما اینکه دولت به صورت مستقیم انرژی و سرمایه خود را صرف ساخت مسکن کند کاملا اشتباه است، دولت منابع زیادی را درگیر این بخش کرد و این امر باعث شد طرح مسکن مهر با نابسامانی‌های زیادی روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: دولت باید با ابزار‌های مالی از سازنده‌ها جهت ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد حمایت می‌کرد.

افشار با بیان اینکه در دولت فعلی این طرح باید تکمیل شود، اظهار کرد: دولت فعلی ملزم است برخی از مسایلی که در دولت قبل انجام شده را دنبال کند و تکمیل طرح مسکن مهر یکی از این برنامه‌هاست.

 

ایسنا

    نظرات