پیاده سازی و اجرای طرح اتصال و جوشکاری در مقیاس نانومتری

پیاده سازی و اجرای طرح اتصال و جوشکاری در مقیاس نانومتری

http://www.bananews.ir/پژوهشگران گروه تخصصی مهندسی جوشکاری دانشکده مهندسی مواد واحد علوم و تحقیقات، موفق به طراحی و اجرای اتصال در ابعاد نانومتری، با استفاده از نانولوله های کربنی شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،مهندس عباس تمدن، پژوهشگر مهندسی جوشکاری این واحد گفت: در طرح پژوهشی اتصال و جوشکاری در مقیاس نانومتری با استفاده از فرایند رسوب شیمیایی فاز بخار (CVD) و با استفاده از نانوکاتالیست های فلزی، ایجاد اتصال T- و Y- شکل بین نانولوله های کربنی با موفقیت انجام شد.

 

وی افزود: به کمک تکنیک نانوجوشکاری (Nano-Welding) که در مرزهای دانش و از حالت تئوریک در مقیاس عملی پیاده سازی شده است، عمل اتصال بین نانوذرات بدون دخالت انسان و یا ابزار و صرفا با استفاده از مشخصه های فیزیکوشیمیایی مواد در مقیاس نانو، در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد و در محیط خلاء، صورت می گیرد.

به گفته این پژوهشگر، در طی فرایند گاز- جامد، نانوکاتالیست ها با رسوب در محل عیوب سطحی نانولوله ها، محل هایی برای نفوذ اتمی و رشد مجدد نانولوله ها را فراهم می آورند و در نهایت، با انجام فرایند خالص سازی و خروج نانوکاتالیست ها از ساختار، اتصال چند نانولوله کربنی به یکدیگر صورت می گیرد.

تمدن با اشاره به اینکه نانولوله های کربنی امروزه به یکی از پرکاربردترین محصولات فناوری نانو بدل شده اند، ادامه داد: با ایجاد اتصال در ابعاد نانومتری، استفاده از نانولوله های کربنی به عنوان ترانزیستورهای اثر میدانی (FET) در قطعات نانوالکترونیکی امکان پذیر خواهد بود. همچنین حوزه های تحقیقاتی نانوروبات ها، نانو ماشینها و MEMS نیز، از دیگر گزینه های مورد کاربرد برای استفاده از نانولوله های کربنی اتصال یافته با این روش، هستند.

وی با اشاره به اینکه تمامی مراحل طراحی، آزمایش و آنالیز این طرح پژوهشی در درون مجموعه آزمایشگاه های واحد علوم و تحقیقات انجام شده است، گفت :مجموعه آزمایشگاه های دانشکده مهندسی مواد، مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و مجتمع آزمایشگاهی زکریای رازی، بخوبی پاسخگوی نیازهای تحقیقاتی دانشجویان و پژوهشگران در زمینه های مرتبط با نانوفناوری هستند.

تمدن افزود: نتایج حاصل از این تحقیق که با راهنمایی اساتید بنام در حوزه نانومواد؛ پروفسور یوزباشی زاده و پروفسور شکوه فر به انجام رسیده است، طی مقاله ای با عنوان "STRUCTURAL AND MORPHOLOGICAL INVESTIGATIONS OF Y- AND T-SHAPEDJUNCTIONS OF CARBON NANOTUBES, CREATED BY CHEMICAL VAPOR DEPOSITION" در کنفرانس علمی "METAL-EU 2013" در کشور جمهوری چک ارائه، و توسط ژورنال علمی-پژوهشی این کنفرانس، به چاپ رسیده است.

 

ایرنا

    نظرات