استان مرکزی، بیابان می‌شود؟

استان مرکزی، بیابان می‌شود؟

http://www.bananews.ir/‌عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اراک معتقد است: سرعت بیابانزایی چند برابر بیابانزدایی است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irسهراب عسگری، عدم تعادل بین دام و ظرفیت مراتع و چرای زودرس را بخشی از مشکلات مراتع و رشد بیابان‌زایی در استان عنوان کرد و گفت: اوضاع بیابان‌زایی در استان وخیم است و شرایط حادتر از آن است که بتوان با این عملکرد مشکلات را رفع کرد. سرعت بیابان‌زایی بسیار بیشتر از بیابان‌زدایی است و برای رفع آن نیز باید اقدامات جدی صورت گیرد.

 

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما دانشگاهیان این است که مناسبت‌های ما در تقویم به شکل ملی و همچنین بین‌المللی روز به روز در حال افزایش است و این امر باعث می‌شود کاری که نیاز است، به درستی به انجام نرسد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش مناسبت‌های تقویمی باعث می‌شود که اهمیت واقعی رخدادها برای مردم گوشزد نشود، ادامه داد: باید برای هر روز که نام خاصی را یدک می‌کشد تحلیل درستی را ارائه دهیم اما، این تعداد زیاد خود ضربه زننده است و باعث می‌شود که به طور شایسته نتوان به آنها پرداخت.

این دکترای جغرافیای سیاسی با اشاره به اینکه حتی برخی دانشجویان مناسبت‌های تقویمی مرتبط با رشته تحصیلی خود را نمی‌دانند، افزود: این روند باعث شده است که توجه به مسائل به ویژه مسائل مربوط به منابع طبیعی و موارد زیست‌محیطی کاسته شود و کشور به سمت بیابانی شدن و از بین رفتن اراضی خوب برود.

وی، سهم کشور از خشکی‌های جهان و همچنین بیابان‌های دنیا را به ترتیب یک درصد و ۲٫۲ درصد عنوان و تصریح کرد: این نسبت، نسبت غیرقابل قبولی است و ما با این شرایط از کشوری که دارای چهار فصل بود دور می‌شویم و به سمت ایرانی بیابانی در حال حرکت هستیم.

نویسنده کتاب مقدمه‌ای بر ژئوپوتیک محیط زیست اظهار کرد: سالانه بین ۸۰۰ تا یک میلیون هکتار از مراتع کشور در حال از بین رفتن است، به نحوی که جنگل‌ها به مناطق مسکونی و مراتع به بیابان بدل می‌شوند و اقدامات صورت گرفته تاکنون در مقایسه با روند بیابانی شدن محدود بوده است.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که بیابان‌زایی یکی از اقداماتی است که آگاهانه در کشور در حال رخداد است، اضافه کرد: هزینه احیای هر هکتار مراتع در کشور بین پنج تا ۱۵ میلیون تومان است که متأسفانه با اشراف به این مورد همچنان روند تخریب مراتع و بیابان‌زایی ادامه دارد. این مناسبت‌های فراوان باعث شده است که مردم نسبت به موضوعات جدی نیز واکنشی نداشته باشند و تخریب برایشان عادی جلوه کند.

عسگری به دغدغه‌های استان در این حوزه اشاره کرد و گفت: من و همکاران دانشگاهی معتقدیم که برای رسیدگی به موضوعات منابع طبیعی و محیط زیست باید به دنبال مدیران متخصص و مسئولیت‌پذیر باشیم و درصورتی که یکی از این شاخص‌ها و فاکتورهای مدیریتی وجود نداشته باشد با چالش مواجه خواهیم شد.

وی اقدامات انجام شده در حوزه بیابان‌زدایی در مقایسه با بیابان‌زایی را محدود دانست و افزود: منابع طبیعی و جهادکشاورزی اظهار کرده‌اند که ۳۰ هکتار از مراتع اطراف کویر میقان توسط گیاه تاغ پوشش داده شده است اما، این گیاهان مانع گسترش کویر نشده‌اند.

این فعال منابع طبیعی و محیط زیست استان، بهترین اقدام برای کاهش سطح بیابان‌ها و حفظ کویر میقان را جلوگیری از فعالیت چاه‌های مجاز و غیرمجاز در این منطقه عنوان و اظهار کرد: زمانی که آب شیرین اطراف آب شور تخلیه شده و بر اثر بارندگی سطح تالاب پرآب می‌شود آب شور جایگزین آب شیرین شده و این چنین پروسه بیابان‌زایی رخ می‌دهد. در این شرایط هر قدر گیاه در کویر کاشته شود مؤثر نخواهد بود و عملا کویر را در زیر زمین گسترش می‌دهیم.

وی اضافه کرد: براساس قانون مدنی اولیه، هر شهروندی که زمین بایر را دایر کند صاحب آن خواهد بود و این چنین مراتع به زیرکشت می‌روند. در حال حاضر در اطراف اراک اراضی که امکان شخم زدن داشته‌اند به زیر کشت برده شده است. بعد از برداشت محصول نیز فرسایش بادی را در این مناطق شاهدیم که طبق نظر مسئولان در برخی مناطق این فرسایش به ۳۰۰ تن در هکتار می‌رسد که خطرناک است.

 

ایسنا

    نظرات