بحران کم آبی در ۱۲ شهر هرمزگان

بحران کم آبی در ۱۲ شهر هرمزگان

http://www.bananews.ir/مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با تاکید بر اینکه؛ صرفه جویی کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن است، یکم تا هفتم تیرماه هفته صرفه جویی در مصرف آب را به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی دانست که در افکار عمومی و رسانه ها نقش ویژه‌ای در راستای ترویج فرهنگ صرفه جویی دارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحسین خادمی پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته صرفه جویی آب برگزار شد، گفت: متوسط سرانه تولید آب در کشورهای پُر آب جهان ۲۰۰ لیتردر شبانه روز است در حالی که این رقم در ایران ۲۵۰ لیتر و در هرمزگان ۵۰ درصد بالاتر است که این مسئله مشکلاتی را بخش تامین آب شهرها ایجاد کرده و سبب تحمیل هزینه های گزافی بر این شرکت شده است.

 

وی افزود: در حال حاضر متوسط سرانه تولید آب در شهرهای استان به ازاء هر نفر در شبانه روز ۳۰۰ لیتر است که در شهرهای؛ رودان، هشتبندی، کوشکنار بالاتر از ۴۰۰ لیتر و در شهرهای گوهران، سردشت، فین، قلعه قاضی و تخت، چارک و روئیدر نیز زیر ۲۰۰ لیتر است.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آب و پرهزینه بودن فرایند تولید و توزیع آب در این استان، اگر سرانه مصرف آب در شهرهای استان به ۲۰۰ لیتر کاهش یابد، بخش بزرگی از مشکلات تامین آب مرتفع می شود که امید داریم مشترکین در فصل گرما این همکاری را با شرکت آبفا داشته باشند.

کمربندهای صرفه جویی را محکم ببندیم

وی در ادامه گفت: خشکسالی های پی در پی و عدم تغذیه منابع آبی از یک طرف و افزایش۳۰درصدی مصرف آب در فصل تابستان از سوی دیگر سبب شده تا فشار وارده به منابع تولید آب اعم از سطحی و تحت الارضی افزایش یافته و بسیاری از شهرها با کمبود آب روبرو شوند که این مسئله شرکت آب و فاضلاب را با دو چالش اساسی افزایش مصرف و کاهش آب چاهها مواجه کرده است .

وی با اشاره به هزینه های گزاف تولید آب، شهروندان را به صرفه جویی و مصرف بهینه آب توصیه کرد و گفت: شهروندان باید کمربندهای صرفه جویی را محکم ببندند چرا که گذر از بحران کم آبی جز از طریق صرفه جویی و مصرف بهینه این نعمت ارزشمند امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از ابزارهای کاهنده مصرف و عدم استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز نیز از جمله راهکارهای مصرف بهینه آب است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

خادمی یادآور شد: اگر در فصل تابستان هر فردی روزانه ۲۰ لیتر در مصرف آب صرفه جویی کند، بی شک تمامی مشکلات کم آبی در این فصل برطرف خواهد شد و آب مورد نیاز شهروندان برخی مناطق کم آب نیز تامین می شود.

۴۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم

حسین خادمی در ادامه گفت: در حال حاضر آب مورد نیاز استان و صنایع مستقر در حاشیه شهرها بالغ بر ۳٫۸ مترمکعب در ثانیه است اما با توجه به محدودیت منابع آبی و طولانی شدن دوره خشکسالی، افت منابع سطحی و تحت الارضی ، منابع آبی استان تنها توان تولید ۳٫۴ متر مکعب آب در شبانه روز را دارند و ۴۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم .

وی افزود: با تلاش ها و پیگیری های به عمل آمده توانسته ایم آب شرب برخی از مناطقی که با کمبود آب مواجه اند را با نوبت بندی تامین کنیم.

مهندس خادمی با اشاره به اینکه؛ در وضعیت فعلی ۵۵ درصد آب تولیدی استان از چاهها ، ۳۲ درصد سد استقلال، ۱۰ درصد از آبشیرین کن ها و ۳ درصد نیز از خط محرم تامین می شود، تصریح کرد: وسعت خشکسالی ها در هرمزگان به حدی گسترده بوده که از ۱۶۸ حلقه چاه آب شرب شهرهای استان ۲۴ حلقه به کلی خشک و ۵۴ حلقه کم آب یا آب آنها شور شده است و فقط ۹۰ حلقه چاه در وضعیت قابل قبولی هستند.

وی افزود:در حال حاضر ۱۲ شهر استان شامل؛ بندرخمیر ، روئیدر، بستک، جناح ، سیریک ، قلعه قاضی ، تخت، سردشت، سندرک، گوهران، بیکا و زیارتعلی با کمبود آب مواجه اند که شرکت آب و فاضلاب در این رابطه جهت رفع این کمبود ضمن مطالعاتی، پروژه هایی را در شهرهای مذکور در دست اجرا دارد که امید است با ایجاد ظرفیت های جدید و پایدار بتوانیم مشکل کم آبی در این شهرها را برای همیشه برطرف کنیم.

ضرورت مدیریت مصرف آب در همه بخش ها

وی با تصرح بر اینکه؛ خشکسالی ها و بحران کم آبی خسارت های سنگینی بر استان وارده کرده ، بر مدیریت مصرف آب و رعایت الگوی مصرف در تمامی بخش های مصرف کننده (شرب، صنعت و کشاورزی) منابع آبی تاکید می کند.

به گفته وی؛ با تداوم خشکسالی ها برای گذر از بحران کم آبی عزم ملی و مدیریت جهادی بیش از پیش ضروریست که در این رابطه این شرکت به عنوان یکی از سازمان های متولی آب و با توجه به فرا رسیدن هفته صرفه جویی، برنامه های جامعی در دست تدوین دارد تا با استفاده از ظرفیت های موجود به نهادینه ساختن فرهنگ مصرف صحیح از منابع آبی دست یابد.

وی با اشاره به مصرف گرایی مفرط در جامعه کنونی، رسانه ها را به عنوان مهمترین ابزارهای تاثیرگذار در نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه در تمامی بخش های آب، برق و گاز معرفی کرد و گفت: رسانه های گروهی می توانند ضمن اطلاع رسانی و آگاه سازی بیشتر مردم ، نقش موثرتری در مدیریت مصرف و بهینه سازی آن در جامعه داشته باشند.

برگزاری جشنواره آب و رسانه در نیمه دوم امسال

وی همچنین ضمن قدردانی از همراهی رسانه های استان، از برگزاری جشنواره آب و رسانه در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: رسانه ها می توانند با ارسال گزارش، عکس، کاریکاتور، نقد سازنده و فیلم مرتبط به دبیرخانه جشنواره (روابط عمومی آبفا) ما را در مدیریت مصرف و رفع چالش کم آبی استان یاری رسانند.

خادمی در ادامه با اشاره به اهمیت مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف گفت: با وجود اینکه ؛ کمبود آب یکی از عوامل محدود کننده توسعه فعالیت های اقتصادی در دهه های آینده به شمار می رود اما متاسفانه استفاده بهینه آب هنوز به شکل یک فرهنگ جایگاه واقعی خود را نیافته است. در حالیکه بایستی یک تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا ایجاد شود اما تاکنون تنها در بخش عرضه و تولید کار شده و هیچ توجهی به تقاضا و افزایش روزافزون آن و کاهش منابع آبی نشده است که در نتیجه آن شاهد کمبود و بحران آب هستیم.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه با بیان اهمیت بحث کیفیت آب شرب شهرهای استان گفت: این شرکت با تجهیز بیش از ۸ آزمایشگاه تخصصی آب و توسعه ایستگاههای کلرزنی، تجهیز تاسیسات ازن زنی و به کار گماردن بیش از ۷۰ نفر از کارشناسان مجرب برای نظارت و کنترل کیفیت آب در سطح استان در بخش های تصفیه آب ، آزمایشگاه، دفتر کنترل کیفی و نمونه برداری و نظارت سعی کرده تا سطح سازمانی این واحد ارتقاء دهد .

وی افزود: با استناد به نتایج آزمایش های انجام شده درصد مطلوبیت میکروبی صد درصد و کلر باقی مانده ۹۹٫۹ درصد بوده که بیانگر کیفیت و سلامت آب در حد استاندارد است.

بهره مندی ۴۲ درصد جمعیت استان از شبکه فاضلاب

وی همچنین با اشاره به معضل روان شدن فاضلاب ها در کوچه ها و معابر شهر بندرعباس، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در این شهر را گام بزرگی در جهت حفظ محیط زیست شهری و ارتقاء سطح بهداشت عمومی و به تبع کاهش هزینه های درمان و حفظ ابنیه شهری دانست و گفت: با نگاهی به وضعیت فاضلاب برخی مناطق در چند سال گذشته ، بدیهی است طرح فاضلاب این شهر بزرگترین خدمت به سطح بهداشت محیط زیست این شهر است.

وی افزود: با توجه به اهمیت اجرای طرح فاضلاب در شهرهای استان، این شرکت علی رغم مشکلاتی نظیر؛ بالا بودن هزینه ها (اجرای هر کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب بیش از ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد)، بالا بودن سطح آب زیرزمینی و ریزشی بودن زمین و ضرورت استفاده از روش های خاص و تکنولوژی های جدید، نسبت به اجرای این طرح اقدام کرده است.

به گفته وی؛ در حال حاضر۴۲ درصد از جمعیت شهرهای استان تحت پوشش شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب است. به طوریکه این طرح در شهر بندرعباس(۷۲ درصد) و جزایر هرمز، لاوان و ابوموسی در دست بهره برداری است و در شهرهای میناب ، رودان، درگهان و جاسک در دست اجراست. همچنین بیش از ۸۵۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب و بالغ بر ۸۰ هزار متر مکعب ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب در شهرهای بندرعباس، هرمز، لاوان و ابوموسی احداث شده است. طرح فاضلاب در شهرهای حاجی آباد ، سیریک، بستک، جناح، بندرلنگه، کنگ، بندرخمیر ، پارسیان و طولا نیز در دست مطالعه است.

خادمی گفت: در حال حاضر تعداد ۱۳۵ هزار انشعاب فاضلاب نصب شده و حدود ۸۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب ، پنج ایستگاه پمپاژ احداث شده است که اکنون بیش از ۷۵ درصد از جمعیت شهر بندرعباس از این طرح منتفع هستند. همچنین مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۷۲ هزار متر مکعب و نزدیک به ۴۰۰ کلیومتر از شبکه فاضلاب و شش ایستگاه پمپاژ باید اجرا شود .

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای اجرای طرح فاضلاب بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال بوده که جهت تکمیل این پروژه به اعتباری معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

بهره برداری ۲۰ طرح آب و فاضلاب در هفته دولت امسال

مدیرعامل آبفای استان گفت: در هفته دولت امسال تعداد ۲۰ طرح در بخش آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال افتتاح و بهره برداری می رسد.

وی در پایان افزود: این شرکت در سال ۹۳ تعداد ۵۸ طرح در بخش آب با اعتباری معادل دو هزار ۸۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا دارد که تا کنون فقط ۷۵۰ میلیارد ریال آن تامین اعتبار شده است و تعداد ۷ طرح نیز در بخش فاضلاب با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال در شهرهای استان در دست اجرا دارد. همچنین سه پروژه در بخش آب شامل؛ آب شیرین کن بندرعباس، سیریک و راس میدانی و دو پروژه نیز در بخش فاضلاب شامل؛ جمع آوری و تصفیه فاضلاب جزیره ابوموسی ، درگهان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و به روش BOO و BOT در دست اجرا دارد.

 

ایسنا

    نظرات