ترکان: هر فردی نباید اجازه ساخت مسکن داشته باشد

ترکان: هر فردی نباید اجازه ساخت مسکن داشته باشد

http://www.bananews.ir/مشاور ارشد رییس جمهوری و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، مهمترین دلیل بی کیفیتی ساختمان های مسکونی را دادن مجوز ساخت و ساز به همه افراد دانست و گفت: برای تامین نیاز مسکن در کشور نیازی به ۱۶۰ هزار پروانه اشتغال نیست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir«اکبر ترکان» شامگاه شنبه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: متاسفانه شهرداری ها پذیرفته اند که هر شخصی می تواند سازنده ساختمان باشد.

 

وی تصریح کرد: مشکل بی کیفیتی ساختمان های مسکونی از اینجا شروع می شود، چرا که به اعتقاد من سه ضلع ساخت و ساز مسکن یعنی طراح ساختمان، مجری آن و ناظر همگی باید ذیصلاح باشند تا همه اصول رعایت شود و شاهد تولید محصولی با استاندارد باشیم.

ترکان گفت: امروز طراحی ها به نسبت توسط افراد صاحب صلاحیت انجام می شود، هر چند بعضا حرف و حدیث هایی شنیده می شود.

مشاور ارشد رییس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه نظارت هم به خوبی در دستور کار قرار گرفته است و شهرداری همکاری خوبی با سازمان نظام مهندسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که مشکل مسکن بی کیفیت، تنها با ذیصلاح شدن عوامل فعال در آن ریشه کن نمی شود، چرا که معلوم نیست هر کدام تا چه میزان به تعهدات خود عمل می کنند.

ترکان افزود: با این حال، این نخستین گام جدی در راستای حرکت به سمت ساخت و سازهای با کیفیت است، چرا که فعالیت مجریان ذیصلاح بسیاری از مشکلات اولیه را از میان بر می دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه به آمار مرگ و میر ناشی از ساخت و سازهای غیر اصولی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه جان انسان ها به مانند مصالح ساختمانی، در ساخت و سازها مصرف می شود و در این میان، گودبرداری غیراصولی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی کار در ارتفاع، جرثقیل و تجهیزات ساختمانی را از دیگر عوامل مرگ و میر کارگران دانست و گفت: شهرداری هدفگذاری کرده است تا میزان تلفات را ۵۰ درصد کاهش دهد.

ترکان اظهار داشت: بررسی وضعیت کار در ارتفاع و برق گرفتگی از امسال در دستور کار ناظران سازمان نظام مهندسی قرار گرفته است و به هیچ وجه این سازمان از مهندسان خاطی حمایت نخواهد کرد.

وی به کاهش تلفات گودبرداری در تهران اشاره کرد و گفت: به دلیل وضع ضوابط خوب در این حوزه و همچنین نظارت مناسب، شاهد کاهش آمار تلفات هستیم.

مشاور رییس جمهوری در ادامه گفت: در سازمان نظام مهندسی ۱۶۰ هزار پروانه اشتغال صادر شده است، حال آنکه برای ساخت ۱۲۰ میلیون متر مربع خانه در طول سال، به این تعداد پروانه اشتغال نیازی نیست.

وی گفت: نمی خواهم بگویم که دیگران نباید کار کنند، بلکه آنها می توانند زیر نظر افراد با صلاحیت دار و باتجربه تر کار کنند.

* ساخت و ساز توسط مجریان ذیصلاح اجباری خواهد شد

«مازیار حسینی» معاون فنی عمرانی شهرداری تهران نیز در این نشست اظهار داشت: هر چند با ذیصلاح شدن مجریان، کیفیت ساخت مسکن تغییر نمی کند، اما شهرداری تهران از فردا (یکشنبه)، ساخت و ساز توسط مجریان ذیصلاح را اجباری خواهد کرد.

وی افزود: به عنوان یک استاد دانشگاه می گویم که مشکل مسکن از این طریق حل نمی شود.

حسینی در واکنش به پرسش مستقیم و چند باره مجری برنامه که از وی پرسید، به چه دلیل به افراد غیر متخصص اجازه ساخت و ساز می دهید؟، گفت: مشکل بی کیفیت بودن برخی از ساختمان های مسکونی در تهران تنها به مجریان آن باز نمی گردد.

وی افزود: برای حل ریشه ای مشکل مسکن در کشور، به مانند سایر کشورهای پیشرفته باید شرایطی را ایجاد کرد که همه افراد دخیل در ساخت و ساز متعهد شوند کار خود را به خوبی انجام دهند.

حسینی ادامه داد: ما نه تنها مشکل قانونی در این خصوص نداریم، بلکه مشکل تورم قانون هم دیده می شود.

وی گفت: بیمه ها هم باید در بخش مسکن وارد شوند و این چرخه را تکمیل کنند تا شاهد ساخت و ساز خانه با کیفیت و طول عمر بالا باشیم.

 

ایرنا

    نظرات