معاون وزیر نیرو:کشور به تنش آبی رسیده است

معاون وزیر نیرو:کشور به تنش آبی رسیده است

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت:کشور به شرایط تنش آبی رسیده است که گذر از این مرحله نیازمند مدیریت صحیح و همکاری تمام نهادها است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irرحیم میدانی روز سه شنبه در هشتمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست در دانشگاه تهران اظهار کرد: در زمینه مدیریت منابع آب رویکرد خوبی در دولت تدبیر و امید شکل گرفته است اما قطعا دولت به تنهایی قادر به حل مشکل آب نیست و باید تمام نهادها درکنار هم قرار گیرند.

وی افزود:حل معادله آب بسیار پیچیده است و مسایل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آن دخیل است که ایجاد همسویی در این بخش ها یکی از برنامه های دولت است.

 

میدانی ادامه داد: امروزه مدیریت منابع آب فقط بخش سازه ای مانند سد سازی، تجهیزات، فاضلاب، زه کشی و شبکه های آبیاری نیست بلکه باید نحوه صحیح استفاده از منابع آب را فرا بگیریم از این رو نباید از نقطه ضعف ها غافل شویم بلکه اشتباهات گذشته خود را صادقانه بپذیریم و در صدد جبران آنها برآییم.

وی تاکید کرد: امروزه با وضعیت بسیار نامناسب آب در کشور مواجه هستیم که باید جدی گرفته شود، در واقع علت مشکل به وجود آمده عدم تعادل شدید در منابع و میزان مصرف آب است، وارد کردن فشار زیاد به منابع آبی در بخش کشاورزی و صنعت این عدم تعادل را به وجود آورده است و موجب شد امروز با نمونه هایی مانند دریاچه ارومیه مواجه شویم.

وی به کاهش منابع زیر زمینی اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد آب مورد نیاز کشور از روان آبها تامین می شود که منبع تغذیه سفره های زیر زمینی هستند بنابراین اگر این منبع از دست برود مشکل بزرگی در کشور ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر نیرو افزود: متخصصان دنیا معتقدند اگر کشوری بخواهد محیط زیست آن زنده بماند نباید بیشتر از ۲۰ درصد منابع آبی خود استفاده کند و بقیه باید در طبیعت جاری شود، البته این یک عدد آرمانی است در حالی که بین ۲۰ تا ۶۰ درصد هم گفته شده است در حالی که در کشور بیش از ۸۰ درصد از منابع تجدید پذیر خود استفاده کرده ایم.

وی با بیان اینکه باید پراکندگی صنایع بر اساس ظرفیت منابع منطقه صورت گیرد گفت: در شهری مانند اصفهان که ۵۰ درصد وسعت آن دارای ۱۵ درصد کل روان آب منطقه است ۱۹۰ هزار هکتار زه کشی انجام شده و ۲۳۰ میلیون متر مکعب در صنعت مصرف آب دارد، این یک تقسیم بندی غیر علمی است.

میدانی ادامه داد: میانگین ارزش افزوده کشور در بخش صادرات آب ۸۰ سنت یعنی زیر یک دلار است در حالی که قیمت تولید یک محصول چند برابر است بنابراین باید نوع محصول با توجه به منابع آبی منطقه مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه رویکرد دولت در این زمینه امیدوار کننده است و از زمان شکل گیری دولت تدبیر و امید تاکنون ۶ جلسه شورای عالی آب با حضور رییس جمهوری تشکیل شد که مدیریت یکپارچه حوضه های آبی یکی از بحث های مهم این جلسات بوده است و تشکیل شورای مدیریت زاینده رود برای اولین بار در کشور یکی از پیامدهای این جلسات است که قرار است آنرا به دیگر حوضه های پر تنش تعمیم دهیم.

به گفته وی باید با الگو سازی صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت را تغییر دهیم.

وی به بروز پدیده خشکسالی در کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس برخی نقاط کم بارش و برخی نقاط پربارش شدند بنابراین یکسان سازی این مناطق و استفاده یکنواخت از منابع آبی نیازمند برنامه ریزی است که باید انجام شود.

میدانی تاکید کرد: برنامه ریزی صحیح نیازمند داشتن اطلاعات و داده های اصولی در زمینه منابع آبی کشور است، بیشتر اطلاعات در این زمینه نقطه است که جوابگوی نیاز نیست از این رو پروژه هایی در این زمینه در وزارت نیرو تعریف شده که قرار است با همکاری دانشگاه ها انجام شود.

وی گفت: اکنون آبرسانی به حدود ۵ هزار روستا با تانکر انجام می شود در حالی که شان مردم ایران بسیار بیشتر از این است از این رو برای جبران آن نیازمند برنامه ریزی و تامین بودجه کافی هستیم.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: مدیریت منابع آب فقط سد سازی نیست بلکه دهها فعالیت وجود دارد که یکی از آن سد سازی است؛ یکی از پروژه های وزارت نیرو مطالعه پروژه های سد سازی در حال اجرا، مطالعه و حتی بهره برداری است که در دست انجام است.

وی افزود: سه سال از آبگیری سد کرخه می گذرد در حالی که هنوز به آن حد استاندارد برای گرفتن انرژی نرسیده است، قرار بود ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان خوزستان تحت پوشش این سد قرار گیرد اما به علت کاهش بارندگی این میزان به ۱۳۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

میدانی گفت: قطعا یکی از مشکلات آینده کشور در زمینه آب کیفیت آن است که باید جدی گرفته شود زیرا امروزه روند مصرف و مدیریت به گونه ای است که این گزینه باید کنترل شود.

هشتمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست امروز سه شنبه با موضوع ˈ حل بحران آب با عزم و مدیریت جهادیˈ با حضور رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، عبدالرضا کرباسی رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و جمعی از محققان و متخصصان این رشته برگزار شد.

 

ایرنا

    نظرات