استفاده بیش از ۵۸ هزار ایثارگر از خدمات مسکن وزارت راه و شهرسازی

استفاده بیش از ۵۸ هزار ایثارگر از خدمات مسکن وزارت راه و شهرسازی

http://www.bananews.ir/مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در سال گذشته در مجموع ۵۸ هزار و ۸۰۱ نفر از ایثارگران از خدمات مسکن وزارت راه و شهرسازی استفاده کردند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir محمدرضا حامی دیندار - مسئول رسیدگی به امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی - با اشاره به اینکه بنا بر آنچه در قانون برنامه پنجم تصریح شده در سال ۱۳۹۲ بیش از ۵۵ هزار نفر از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران از تسهیلات نقدی مسکن استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰۰ نفر از جامعه ایثارگران نیز در سال ۱۳۹۲به ‌صورت مستقیم از خدمات زمین و مسکن برخوردار شده‌اند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال گذشته بیش از ۴۳ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، یارانه و مابه‌التفاوت سود نقدی برای تسهیلات مسکن ایثارگران توسط این دستگاه به نمایندگی از دولت پرداخت‌شده است که این مهم نیز در راستای بند "ل" ماده ۴۴ و تأمین مسکن ایثارگران است.

وی با اشاره به ایجاد فضای مناسب کاری در نتیجه تعامل دو سویه بنیاد شهید و امور ایثارگران با سایر دستگاه ها، گفت: این امر به تسهیل خدمات رسانی به جامعه شاهد و ایثارگر کمک می کند.

مسئول رسیدگی به امور ایثارگران این وزارتخانه ادامه داد: تا قبل از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه، کمتر از ۳۰ هزار نفر از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگر باقی مانده که از خدمات مسکن دولتی استفاده نکرده بودند که همزمان با تصویب این قانون، مقرر شد فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد نیز به شمار تعهدات تأمین مسکن این وزارتخانه اضافه شوند.

وی ادامه داد: اضافه شدن ۱۹۰ هزار نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر به تعهدات دستگاه در حالی انجام شد که برنامه‌ریزی مناسبی برای دریافت مسکن از طریق سایر بخش‌ها صورت نگرفته بود؛ برای مثال نبود یک بانک اطلاعاتی قوی، دقیق و جامع در بنیاد شهید و امور ایثارگران برای شناسایی مشمولان واجد شرایط و دریافت اطلاعات دقیق جامعه شاهد و ایثارگر تحت پوشش این سازمان سبب ایجاد ناهماهنگی‌هایی در ارائه خدمات مسکن به این قشر معظم شده است.

حامی دیندار از جانبازان ۷۰ درصد دوران دفاع مقدس گفت: با برقراری این تعامل، تمام دستگاه‌ها خود را موظف و مجاب به هماهنگی با بالاترین مقام اجرایی بنیاد شهید و امور ایثارگران و ارائه خدمات درخور شأن به ایثارگران می‌دانند که این امر به تسهیل خدمات‌رسانی به جامعه هدف بنیاد کمک شایانی خواهد کرد.

حامی دیندار خواستار ادامه این دیدارها توسط مسئولان بنیاد و سایر سازمان‌ها شد و اظهار کرد: تعمیم و تسری این دیدارها بین مسئولان جمهوری اسلامی می‌تواند علاوه بر حفظ قداست‌ها و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تأثیرات روحی بسیار مثبتی برای این خانواده‌ها در برداشته باشد و بسیاری از مسائل و مشکلات ایثارگران را از طریق گفت‌وگو و کسب آگاهی‌های بیشتر مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌های قبل این‌گونه فعالیت‌ها کمتر از سوی مسئولان، مشاهده می‌شد و فقط رهبر معظم انقلاب با خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر دیدار داشتند، افزود: این حرکت خوب و باارزش که وظیفه تمام مسئولان است در حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی نیز انجام می‌شود که مؤید این است که یک وزیر، علی‌رغم تمام دغدغه‌های کاری و فکری به ایثارگران مجموعه خود، وضع معیشتی، اشتغال و سایر مسائل و مشکلات آن‌ها توجه و رسیدگی دارد.

این جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس در خصوص راه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه گفت: حفظ قداست‌ها و دستاوردهای ۳۶ ساله انقلاب اسلامی در تمام حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند به حفظ و ترویج این فرهنگ والا در جامعه کمک شایانی داشته باشد؛ وزارت راه و شهرسازی نیز در همین راستا با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مختلف در بسیاری از مناسبت‌ها سعی در نشر این فرهنگ اصیل در تمام جامعه دارد.

حامی دیندار ابراز امیدواری کرد در سالی که توسط رهبر به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نام‌گذاری شده است، بتوان این فرهنگ را با استفاده از ظرفیت‌های عظیم خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در میان تمام اقشار جامعه نشر داده و پررنگ‌تر کرد.

وی در خصوص عملکرد این وزارتخانه در امور مرتبط با ایثارگران گفت: تأمین مسکن و هزینه‌های درمانی ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها، به‌کارگیری و جذب نیروهای ایثارگر در وزارت راه و شهرسازی و برخوردار کردن ایثارگران از مزایای وضع‌شده در قانون ازجمله تکالیفی است که این وزارتخانه مکلف و متعهد به انجام آن‌ها است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون هیچ دستگاهی به‌اندازه وزارت راه و شهرسازی در رسیدگی به امور ایثارگران و بهره‌مند کردن آن‌ها از حقوق قانونی، موفق و پیشرو نبوده است، گفت: بند "ل" ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه با صراحت تمام، تأمین مسکن ایثارگران را به وزارت راه و شهرسازی محول کرده که این وزارت خانه تاکنون در این راستا بسیار موفق عمل کرده است.

حامی دیندار با اشاره به تعداد بالای ایثارگران وزارت راه و شهرسازی نسبت به بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها، گفت: قانون تخصیص ۲۵ درصد از سهمیه استخدام سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران تاکنون در این وزارتخانه به شکل کامل و ۱۰۰ درصدی اجراشده است.

وی با بیان اینکه تأمین مسکن عموم خانواده‌ها و قشر ایثارگر از جمله مهم‌ترین موضوعات و خواسته‌ها است که در صورت رسیدگی ناکافی مشکلات اجتماعی بسیاری در پی خواهد داشت، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی بر آن است تا علاوه بر اینکه در تمامی زمینه‌ها به تکالیف قانونی خود عمل می‌کند در حوزه‌های مرتبط با ایثارگران نیز به نحو احسن و شایسته شأن آن‌ها تأثیرگذار باشد.

مسئول رسیدگی به امور ایثارگران با اشاره به بحث مناسب‌سازی شهری و اعلام رضایت از اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: کمیسیون اجتماعی دولت، چندین جلسه با موضوع اصلاح لایحه حقوق معلولان که جانبازان نیز شامل برخورداری از مزایای این طرح هستند تشکیل داده که نتایج بسیار ارزشمندی در زمینه احقاق حقوق معلولان و جانبازان در پی داشته است.

وی افزود: پیش‌نویس تهیه لایحه حقوق شهروندی که در راستای رعایت حقوق معلولان و جانبازان و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان و بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال بررسی است، موجب مرتفع شدن ابهامات موجود در این حوزه شده است که در همین راستا نیز شهرداری از صدور مجوز برای ساختمان‌هایی که اصول لایحه حقوق شهروندی را رعایت نکرده‌اند، خودداری خواهد کرد.

 

ایسنا

    نظرات